Emberi erőforrás tanácsadó felvételi vizsga - Témakörök
Emberi erőforrás tanácsadó felvételi vizsga - Témakörök
Témakörök a „Vezetési ismeretek” tárgykörben az emberi erőforrás mesterszak felvételi szakmai elbeszélgetéséhez
- Egyén a szervezetben
- Motiváció
- Csoportok a szervezetben
- Személyes vezetés – leadership
- Konfliktusok a szervezetben
- Szervezeti struktúrák és formák
Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés. Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest, 2001.
Dobák Miklós: Szervezeti formák és vezetés. Akadémia Kiadó, Budapest, 2006.
Klein Sándor: Vezetés és szervezetpszichológia. SHL Hungary Kft., Budapest,
Témakörök az „Emberi erőforrás menedzsment” tárgykörben az emberi erőforrás mesterszak felvételi szakmai elbeszélgetéséhez
- Az emberi erőforrás menedzsment céljai, és tevékenységterületei
- Az emberi erőforrás tervezése
- Erőforrás biztosítás: toborzás, kiválasztás, leépítés
- Teljesítménymenedzsment, teljesítményértékelés
- Az emberi erőforrások fejlesztése
Hajós L. – Berde Cs.: Emberi erőforrás gazdálkodás. HEFOP tananyag, DE ATC AVK, 2006.
Karoliny M.-né – Farkas F. – Poór J. – László Gy.: Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv, KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2003.
Témakörök a „Pszichológia” tárgykörben az emberi erőforrás mesterszak felvételi szakmai elbeszélgetéséhez
Szociálpszichológia
- Személypercepció, benyomásszerveződés, vonzalom, attribúció, attribúciós stílus – a szociálpszichológiai alapjelenségei
- Meggyőző kommunikáció, társas befolyásolás és ezek hatása. Machiavellizmus
- Csoportpszichológia, csoportdinamika, kötelékek, szerepek a csoportban
- Sztereotípia, előítélet szociálpszichológiai aspektusai
- Tömeg, tömegjelenségek
Elliot Aronson: A társas lény. KJK-Kerszöv, Budapest, 2002.
Forgács József: A társas érintkezés pszichológiája. Kairosz, Budapest, 2000.
Eliot R. Smith – Diane M. Mackie: Szociálpszichológia. Osiris, Budapest, 2001.
Gordon W. Allport: Előítélet. Osiris, Budapest, 1999.
Mahzarin Banaji: Rejtőzködő attitűdök és sztereotípiák. Osiris, Budapest, 2003.
Témakörök a „Pedagógia” tárgykörben az emberi erőforrás mesterszak felvételi szakmai elbeszélgetéséhez
1. Hatékonyság, eredményesség az oktatásban
- Az oktatás jelenlegi feltételei, oktatáspolitika
- Szociokulturális háttérbeli különbségek hatása az oktatás eredményességére
- Tehetséggondozás az oktatásban.
- A pedagógus személyes kompetenciái és szerepe az eredményességben.
2. Esélyegyenlőség az oktatásban
- Hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyeinek elemzése
- A lemorzsolódás okai: társadalmi és szociokulturális, személyiségi okok
- Esélyteremtés a társadalomban és az oktatásban
3. Az oktatás eredményességének mérése, értékelése
- PISA felmérések tanulságai
- Egyéni fejlődésbeli különbségek és a fejlesztés lehetőségei (fejlesztő pedagógia, differenciálás)
- Mérési módszerek, eszközök a közoktatásban
Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006.
Hadházi Ágnes – Bezdom Iván: Pedagógusok a gyermekszegénység elleni nemzeti programról. Köznevelés. 2006. szeptember 22. 62. évf. 29. sz. 18. o.
Tóth László: Pszichológia a tanításban. Pedellus Kiadó, Debrecen, 2000.
Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák, különbségek. Okker, Budapest, 2000
Ranschburg Jenő: A család anyagi helyzetének szerepe a gyermekkori magatartási zavarok kialakulásában. Fejlesztő pedagógia 12. évf. 2001/6. szám.
N. Kollár Katalin – Szabó Éva: Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó. Budapest, 2004.
Ferge Zsuzsa: Ellenálló egyenlőtlenségek: A mai egyenlőtlenségek természetrajzához. Esély 17, 2005/4. pp. 3-41.
Ferge Zsuzsa: Elszabaduló egyenlőtlenségek: Állam, kormányok, civilek. Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület, Budapest, 2000.
Ferge Zsuzsa: Struktúra és szegénység. In: Kovách Imre (szerk.) Társadalmi metszetek érdekek és hatalmi viszonyok, individualizáció. pp. 479-500. Napvilág Kiadó, Budapest, 2006.
Költségvetési egyensúly és közfelelősség: Az új Egyensúly Program néhány társadalmi vetülete. Fejlesztés és Finanszírozás, 2006/3. pp. 3-11.
Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998.
Témakörök az „Andragógia” tárgykörben az emberi erőforrás mesterszak felvételi szakmai elbeszélgetéséhez
- A felnőttkori tanulás változásai, a felnőtt tanulás motivációi.
- A felnőttoktatás- és képzés intézményrendszerének változásai.
- Magyarország és az egész életen át tartó tanulás.
- A felnőttképzés, mint második esély.
- Györgyi Zoltán: Tanul-e a magyar társadalom.
Elérhető: http://ofi.hu/tudastar/felnottoktatas/tanulo-felnott-felnott
Elérhető: http://ofi.hu/tudastar/esely-2000-konferencia/felnottkori-tanulas
- Mayer József: Az iskolarendszerű felnőttoktatás mint második esély az iskolai végzettség megszerzésére
Elérhető: http://ofi.hu/tudastar/szakmai-napok-2002/iskolarendszeru
- Halász Gábor: Egész életen át tartó tanulás: az új oktatáspolitikai paradigma
- Memorandum az egész életen át tartó tanulásról - Európai Bizottság 2000
- A Magyar Köztársaság kormányának stratégiája az egész életen át tartó tanulásról
- Csoma Gyula-Lada László: Esélyegyenlőség és kompenzációs politikák – A felnőttoktatás helye a „második esély” kifejlesztendő intézményi- és programrendszerében.
Elérhető: http://ofi.hu/en/tudastar/tanulmanyok/eselyegyenloseg