Gyermekvédelem az óvodában
A Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kara az EFOP 3.4.3 keretében 30 órás ingyenes tanfolyami képzést indít „Gyermekvédelem az óvodában” címmel gyakorló óvodapedagógusoknak. A képzés célja felhívni a figyelmet a gyermekvédelem pedagógiai munkát érintő kihívásaira, családi rendszerszemléleti, jogi, mentális, pszichológiai aspektusaira. A tematika lehetővé teszi az interaktív előadásformát, így van mód és lehetőség a témakörhöz illeszkedő aktuális (intézményt érintő) problémák átbeszélésre is. Várunk minden kedves érdeklődő kollégát a képzésünkre.
Időpontok:
2018. november 9. (Péntek) 10.00-18.00
2018. november 10. (Szombat) 09.00-13.00
2018. november 16. (Péntek) 10.00-18.00
2018. november 17. (Szombat) 09.00-13.00
Helyszín:
Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron, Ferenczy János u. 5.
Témakörök |
Óraszám |
Családmentés a XXI. században – értékválság, társadalmi mentalizáció, családi funkciók átalakulása |
2x45 perc |
Törékeny kapcsolatok rendszere – a család rendszerszemléletű megközelítése |
1x45 perc |
Családi életciklus és a normatív krízisek rendszere |
1x45 perc |
Diszfunkciók a családban (Helfer-modell, az abnormális nevelés világa; erőszak ciklus L.Walker; Bereczkei homogámia elmélet; bántalmazói szindrómák – megvert gyermek, megrázott gyermek, Münchausen by proxy, Stockholm és Lima szindróma) |
3x45 perc |
A gyermeki jogok nemzetközi és hazai védelme |
2x45 perc |
A gyermekjóléti alapellátások és a gyermekvédelmi szakellátások rendszere hazánkban |
2x45 perc |
A család- és gyermekjóléti szolgáltatás szerepe és kapcsolódása a pedagógiai munkához |
1x45 perc |
Az óvoda szerepe a gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszerben – funkciók, felelősök, határidők, szankciók |
2x45 perc |
IJSZ (Integrált Jogvédelmi Szolgálat) és a gyermekjogi képviselő szerepe a gyermekjogi, gyermekvédelmi problémák kezelésében |
1x45 perc |
A gyermek fejlődése: A nemi szerep és a nemi identitás kialakulása. |
2x45 perc |
Szexuális viselkedés gyermekkorban: Szexuális kíváncsiság, érdeklődés és játékok. Mi számít normálisnak és mi nem? |
2x45 perc |
Hogyan reagáljunk a gyermek szexuális viselkedésére? A gyermekek szexuális edukációja. |
1x45 perc |
A gyermekkori traumatizáció fogalma, típusai. A gyermekbántalmazás formái az Egészségügyi Világszervezet meghatározása alapján. |
2x45 perc |
A bántalmazás rizikótényezői, a bántalmazóvá válás útja, a bántalmazó család ismérvei. |
2x45 perc |
A gyermekkori bántalmazás és elhanyagolás fizikai jelei. A traumatizáció testi egészségre gyakorolt hatásai. |
2x45 perc |
A traumatizáció következményei és lelki egészségre gyakorolt hatásai gyermekkorban és felnőttkorban. |
2x45 perc |
Hogyan ismerhető fel a bántalmazás? A gyermekkori bántalmazás megelőzésének lehetőségei, protektív tényezők, reziliencia. |
2x45 perc |
|
∑ 30x45 perc |
Előadók:
Tóth-Merza Katalin tanársegéd, klinikai szakpszichológus
Jelenleg a Soproni Egyetem oktatója és praktizáló pszichológus, hét éven keresztül a Debreceni Magatartástudományi Intézet munkatársa volt. Kutatási területe a gyermekkori ártalmas élmények személyiségfejlődésre gyakorolt hatása, ezen belül is főként a borderline személyiségzavar és a gyermekkori traumatizáció kapcsolatának vizsgálata. Tagja a European Society for the Study of Personality Disorders-nek (ESSPD, Személyiségzavarokat Tanulmányozó Európai Társaság) és a Borderline Személyiségzavar és Trauma Munkacsoportnak.
Dr. Haász Sándor főiskolai docens, országos gyermekvédelmi szakértő
Egyetemi oktatói munkája mellett 12 év család-és gyermekvédelem területén eltöltött szakmai gyakorlattal rendelkezik, volt gyermekjogi képviselő. Jelenleg is gyermekvédelmi szakértő konfliktuskezelés, gyermekvédelmi közvetítés, mediáció szakterületeken. Kutatási területe a bántalmazó családi rendszerek diszfunkciói és a gyermekvédelem. Tagja a Magyar Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Egyesületének és az Országos Gyermekvédő Ligának.
Bartha Marianna szociálpedagógus, gyermekvédelmi szakember, a soproni Gyermekjóléti Központ munkatársa
Jelentkezés itt.