Szakdolgozat témák
- "Csak tiszta forrásból" - Kodály módszer
- Különböző zenei módszerek összehasonlítása ( Kodály, Orff, Suzuki...)
- A pedagógus szerepe és felelőssége a kisgyermek zenei nevelésében
- A zenei nevelés transzferhatásai
- Társas kapcsolatok fejlesztése a népi játékokon keresztül
- Népszokások, néphagyományok a bölcsődében
- Népszokások, néphagyományok az óvodában
- Nyelvhasználat és nyelvi attitűdök
- Magyarországi nyelvszigetek nyelv-, és kommunikációs története a 21. században. Nyelvi biográfiák/Családi esettanulmányok
- Nyelvi asszimilációs folyamatok
- Hagyományápolás
- A német nemzetiség II. világháború utáni kitelepítése
- Nyelvhasználati összehasonlító elemzés
- Német (nemzetiségi) gyermekdalok, mondókák és szöveges játékok elemző bemutatása
- Az emberi élet 3 fő fordulópontjához kapcsolódó német nemzetiségi és magyar népszokások összehasonlító elemzése
- Kétnyelvű óvodai nevelési programok bemutatása/összehasonlító elemzése (nemzetközi összehasonlításban is)
- Egy német nemzetiségi település története
- Egy bölcsődei / óvodai környezet vizsgálata a testnevelés szemszögéből
- A mindennapos testnevelés foglalkozások lehetőségei az óvodában
- Az egészséges életmód megalapozása az óvodában
- Az életmód és a testsúly kapcsolata óvodás korú gyermekeknél
- Pedagógus szerepvállalása az obesitas prevenciójában
- Tartáshibák megelőzésének és kezelésének lehetőségei az óvodában
- Fogyatékossággal élők mozgástanítási korlátai és lehetőségei
- Integráció/ inklúzió a nevelésben
- Sajátos nevelési igényű gyermekek integrálása többségi gyermekekkel bölcsődében/óvodában
- Fogyatékossággal élők sportolási szokásainak és lehetőségeinek a vizsgálata
- A segítők szakmai felkészültsége a szociális szolgáltatásokban
- Szakmai identitás vizsgálata a szociális területen dolgozók körében
- Tehetségmenedzsment a felső és felnőtt oktatásban
- A felsőoktatásba kerülő hallgatók motivációjának és teljesítőképességének alakulásának vizsgálata
- Interaktív kapcsolatok konfliktusainak vizsgálata a társas hatékonyságban
- A csecsemő- és gyermekkori lázcsillapítás algoritmusa valamint megvalósulása napjaink kisgyermekes családjaiban, legújabb lázcsillapítási nézetek
- A szobatisztaságra való nevelés folyamata, a rendelkezésre álló módszerek segítségével, esettanulmány(ok) bemutatásán keresztül az egyszer használatos papírpelenka használatának térhódításával összefüggésben
- Szabadon választható egyéb témák a csecsemő - és kisdedkor valamint az orvos - és ápolástudomány vonatkozásában
Magyar nyelvészet:
- Nyelvi tendenciák
- Nyelv - gondolkodás - pedagógia az óvodai nevelésben
- Beszédkészség fejlesztése az óvodában
- Szaknyelv
- Ifjúsági nyelv
Média:
- A soproni média története a rendszerváltást követő évtizedben (1989 - 2000)
- A soproni közrádiózás története
- Az írott helyi sajtó nyelvezetének változása (1989-től napjainkig)
- Az írott helyi sajtó műfaji vagy tematikus változása (1989-től napjainkig)
- Az írott helyi sajtó szerkesztésének, tördelésének változása (1989-től napjainkig)
- Médiumok műfaji elemzése
- Médiajellemzők (demokratikus/szabad és diktatórikus/irányított tipológiai jegyek alapján)
- Globalizálódás, nemzetközi folyamatok egy kiválasztott média nyelvében
- Politikai kultúra és politikai kommunikáció lecsapódása a médiában
- A helyi társadalmak kommunikációs stratégiáiról
- Médiahasználat és társadalmi csoportok
- Médiahatás és társadalmi csoportok
- A víz bázisú festékanyagok alkalmazása az óvodai munkában. A színek szerepe a vizuális nevelésben
- Lakóhelyemen élő vagy élt képzőművész munkásságának bemutatása, műveinek elemzése (önálló kutatómunka)
- Az egyedi és a sokszorosító grafika technikáinak bemutatása mestermunkák alapján (Specializáció)
- Festészeti eljárások technikáinak bemutatása mestermunkák alapján (Specializáció)
- A képernyőkön megjelenő agresszió tükröződése a gyermekrajzokban.
- Munkanélküliség problémaköre
- Családon belüli erőszak kérdésköre
- Szakmai pályaválasztás problematikája, pályakép szocializáció
- Gyermekjóléti alap- és gyermekvédelmi szakellátás formái
- Szociális munka alkalmazott területei, újszerű kihívásai
- A segítés speciális lehetőségei, formáiGyermekvédelem az óvodában
- Jelzőrendszer és együttműködés az óvodai gyermekvédelembe
- Egy óvoda/iskola /szociális mintézmény története
- Régmúlt idők játékai
- A természethez kötődő ünnepek régen és ma
- Erdei iskolák Magyarországon
- A játék fejlődése csecsemő- és kisgyermekkorban
- Játék az óvodában
- Az ünnepek megjelenése a gyermekek játékában
- Kreativitásfejlesztés a játékban
- A játék szerepe a tehetséggondozásban az óvodában
- Digitális pedagógia
- E-learning
- Gamifikáció
- IKT az óvodai nevelésben
- Információs társadalom
- Pedagógiai kutatásmódszertan
- Alternatív óvodák és helyi nevelési programok az elmélet és gyakorlat fókuszában itthon és külföldön
- Freinet szellemű óvodák Magyarországon az 1989-es évektől napjainkig
- Tehetség-felismerés és tehetség-gondozás kisgyermekkorban
- Az óvodai matematikai nevelés gyermekközpontú megvalósítási lehetőségei
- Az óvodapedagógus professzió mai kihívásai - a kezdő pedagógus
- Óvodapedagógusok és hallgatók gyermekképe/ óvodaképe / pályaképe (pl. narratív elemzés, metaforaelemzés)
- A projektmódszer elmélete és gyakorlata az óvodában
- A családi napközi, mint a csecsemő- és kisgyermekgondozás lehetséges alternatívája
- A kisgyermekkori játékeszközökben rejlő matematikai tapasztalatszerzés
- Gyermekjátékok története
- Bármely a hallgató által választott egyéb téma (oktatóval egyeztetve)
- Ismerkedés az angol nyelvvel az óvodában
- Angolszász versek, mesék elemzése
- Angol és magyar népmesei motívumok összehasonlítása választott darabok alapján
- Történetek gyermekekről az angol/ amerikai irodalomban
- Angol, amerikai költők, írók a gyermekkorról
- Multilingvalitás, multikulturalitás kisgyerekkorban
- Nyelvpolitika és nyelvtanulás az Európai Unióban
- Korai nyelvfejlesztés Magyarországon/ Európában
- A bevándorló gyermekek nyelvi problémái Magyarországon/ Európában
- Óvodapedagógus hallgatók nyelvtanulási attitűdjei
- Hatékony oktatási módszerek a szakképzésben
- A motiváció szerepe és lehetőségei a szakmai oktatásban
- Versenyképes szaktudás - a munkaerő-piaci igények és a szakképzés összehangolása
- Szakmai gyakorlati foglalkozások módszertani vonatkozásai
- A környezettudatosság kialakításának lehetőségei a középfokú (szakmai) oktatásban
- A környezeti szemléletformálás színtereinek hatékonyságvizsgálata (erdei iskola, tanösvény, bemutató központok, stb.)
- Tanösvények tervezése és módszertani vonatkozásai
- Az oktatóval egyeztetett témában (szakképzéspedagógia, környezetpedagógia, környezeti nevelés)
- A gyermekek világa és az idegen nyelv
- Európai körkép - korai idegen nyelv elsajátítás az EU-ban
- Az óvodáskorú gyermek idegen nyelvi fejlesztése
- A szóbeli idegen nyelvi kommunikáció első lépései
- Nyelvelsajátítási motiváció kisgyermekkorban
- A motiváció szerepe az angol nyelvelsajátítás folyamatában
- Játékosság, cselekedtetés - angol nyelvű kommunikáció az óvodában
- Képességfejlesztés - idegen nyelv segítségével
- Képességmérés - az idegen nyelv hatása a gyermekek teljesítményére, gondolkodására, kreativitására, logikájára, emlékezetére
- Különböző foglakozások (pl. bányász, kézműves foglalkozások), tevékenységek (pl. paraszti gazdálkodás, szőlőművelés) bemutatása, hagyományvilága, szókincse adott német nemzetiségi településen, területen.
- Helytörténet és/vagy nyelvjárás adott német nemzetiségi településen. Nyelvjárás-összehasonlítás.
- Utcanevek használata, fordítása adott német nemzetiségi településen
- Német nemzetiségi hagyományok (lakodalom, ünnepek) ápolása. A kulturális élet alakulása német nemzetiségi településeken.
- Az irodalmi német nyelv és a nyelvjárás ismerete, használata a magyarországi németeknél
- Az óvodás korú gyermek és az idegen nyelv
- Korai nyelvfejlesztés, annak lehetőségei az óvoda keretein belül
- Az idegen nyelv hatása az óvodás korú gyermek képességeire, teljesítményére
- Alternatív pedagógia az óvodai gyakorlatban (pl. erdei iskola)
- Intergenerációs pedagógia
- A hallgató által választott egyéb téma
- Szülőföldem, vagy jelenlegi lakóhelyem (esetleg más, jól ismert település) szakrális képzőművészeti emlékeinek kutatása, bemutatása, elemzése. Fő témája a választott templom mint összművészeti alkotás. Elemezhetők a település kápolnájának festményei, szobrai, kálváriája, útszéli keresztjei is
- Professzionális (szülőföldemen tevékenykedő) kortárs képzőművész munkássága - önálló kutatás nyomán. A művek pedagógiai tapasztalata, beépíthetősége a pedagógiába
- Lakóhelyemen (vagy más ismert település) élt képzőművész életútjának kutatása. Ha van, akkor emlékmúzeumának, gyűjteményes kiállításának bemutatása, alkotó elemzése. Az elemzett életmű pedagógiai tapasztalatai, beépíthetőségük a pedagógiába
A dolgozat konkrét címét az első konzultáció előtti megbeszélés folyamán kell meghatározni.
- A szabadidősportok szerepe az óvodás korban
- Úszásoktatás az óvodában
- A rekreációs sportolás színtereinek bemutatása és vizsgálata a lakóhelyemen és környékén
- A szabadidősportok szerepe a fizikai fittség és az egészség megőrzésében
- Az úszás kisgyermekkorban
- Magyar népmesék esztétikai vizsgálata
- Az ősi magyar hitvilág elemei a magyar népmesékben
- Szülőföldem népi kultúrája a források tükrében
- A folklorizmus jelenségei napjainkban
- Identitásvizsgálat élettörténeti elbeszélések alapján
- Az anyanyelv-elsajátítás folyamata kisgyermekkorban
- Az irodalmi tevékenység szerepe a gyermek anyanyelvi fejlesztésében
- Az óvodapedagógusi beszédviselkedés társadalmi nemi (gender) aspektusból
- Tanácsadás szülőknek
- Szülő-gyermek kapcsolat nondirektív alapokon
- Életútelemzések - probléma-megoldási módok
- Segítségkérésre nevelés
- Együttműködési formák pedagógusok és szülők között
- A szabadidő-eltöltés különböző módjai
- Tanulás és szabadidő-szervezés hatásos formái
- A családi szabadidő személyiségfejlesztő hatásai
- Tanulás természeti környezetben
- A környezeti nevelés megalapozása a bolcsődei nevelésben
- Játék, tanulás a játékban - óvodai csoportban
- A bölcsődei nevelés jelene, népszerűsítése tájékoztató anyagokkal
- Játék- és szabadidőszervezés általános iskolában
- Játék és szabadidő-szervezés sajátos körülmények között
- Nyári gyermek-lét
- Az óvodapedagógusi beszédviselkedés társadalmi nemi (gender) aspektusból
- Népi kismesterségek az óvodai vizuális nevelésben.
- A népművészet szerepe az óvodai vizuális nevelésben
- Lakóhelyem élő hagyományi (kifejezetten a lakóhelyen megmaradt,vagy újraélesztett kézműves hagyományok feldolgozása)
- Játékos idegen nyelvi foglalkozások az óvodában
- Hogyan neveljünk többnyelvű gyermeket?
- Korai idegennyelv-fejlesztés
- Idegennyelv-tanulás játékkal, dallal, mondókával
- Játékos idegennyelv-tanulás az évszakok mentén
- A szülők motivációjának vizsgálata gyermekük idegen nyelv taníttatásában
- "Morgenkreis", a reggeli rituálé
- A rituálék szerepe a bölcsődében és az óvodában
- Játékok régen és ma
- Käthe Kruse babái
- A gyermekjáték a 19-20. század fordulóján
- Gyermekkor- és játékszertörténet
- A néphagyományok, a népi kultúra szerepe az óvodákban
- Alternatív pedagógiák régen és most
- Életreform és reformpedagógia a 20. század első felében
- A Waldorf pedagógia magyarországi vonatkozásai
- Az inkluzív bölcsőde, óvoda, iskola
- Inkluzív pedagógia Magyarországon
- Egy neves pedagógus elméleti vagy gyakorlati munkásságának vizsgálata
- A csecsemőgondozás és a köz- és felsőoktatás (bölcsődeügy, óvodaügy, iskolaügy, oktatáspolitika) Magyarországon a 18. századtól a 21. századig
- Fejezetek a pedagógusképzés (óvóképzés, tanárképzés) történetéből
- Egy választott intézmény (bölcsőde, óvoda, iskola, főiskola-egyetem) története
- Fejezetek a nőoktatás történetéből
- A családi viszonyok, nemi szerepek változása a történelemben
- A gyermekkor története. A gyermeklét és gyermekfelfogás az ókortól napjainkig
- Az életmód, a mentalitás változásai. A játék és szabadidő a történelemben
- Fejezetek a szociális gondoskodás (szociálpolitika, szociális munka, gyermekvédelem történetéből
- Gyermek, ifjúság a médiában és a filmművészetben
- A zenei nevelés új útjai
- Kodály Zoltán zenei nevelési elveinek mai üzenete
- A művészetpedagógia fejlesztő hatásai
- A zenei nevelés lehetőségei az óvodai mindennapokban
- Az érzelmi intelligencia fejlesztése művészi eszközökkel
- Művészet kontra Tudomány
- Mi a zene?
- Ember és zene - a muzsika társadalomra gyakorolt hatása
- Az óvodai zenei nevelés története
- „ Legyen a zene mindenkié!” – A Kodály módszer aktualitása
- Mese és muzsika - komplex művészeti nevelés az óvodában
- Kokas Klára szemléletének alkalmazási lehetőségei
Előzetes megegyezés után egyéb téma is kutatható.
- Az úszás jelentősége az óvodás korú gyermekek életében
- Az óvodai úszásoktatás során használt oktatási módszerek és stratégiák vizsgálata
- Az óvodai úszásoktatás oktató – tanítvány viszony vizsgálata
- Az óvodapedagógus szerepe az óvodai úszásoktatás hatékonyságának növelésében
- A rendszeres úszás hatása a motoros képességekre a 3-7 éves gyermekeknél
- Az úszás preventív és egészségmegőrző jellegének vizsgálata
- Az óvodai labdás gyakorlatok, jelentősége a koordinációs képességek fejlődésében
- A labdás testnevelési játékok jelentősége az óvodai testnevelés foglalkozásokon
- A rendszeres testedzés szokásrendszerének kialakítását segítő eszközök, eszközrendszerek szerepe az óvodai testnevelésbe
- A gyógytestnevelés helye és szerepe az óvodai testnevelésben
- A gyógytestnevelés helyzete az óvodákban
- A pedagógus szerepe a leggyakoribb mozgásszervi és belgyógyászati betegségek prevenciójában, rehabilitációjában
- A pedagógus szerepe a 0 - 18 éves gyerekek egészséges életmódjának kialakításában
- A rendszeres mozgásra nevelés eszközei, kialakulását gátló tényezők vizsgálata
- A mozgás /úszás, sport/ jelentősége az asthmás betegek életmódjában
- A gyógytestnevelés helyzete ma Magyarországon
- A gyógytestnevelés jelentősége a 6-18 éves mozgásszervi- és belgyógyászati betegségben szenvedő gyermekek prevenciójában, rehabilitációjában
- A pedagógus szerepe a gyógytestnevelés hatékonyságának növelésében
- Különböző intézményekben (bölcsőde, óvoda, iskola, gyermekotthon, idősek otthona stb) dolgozó nevelők, gondozók egészségmagatartásának vizsgálata
- 0 – 18 éves gyermekek egészségmagatartásának(táplálkozás-, étkezés, fizikai aktivitás, szenvedélybetegségek, lelkiegészség stb) vizsgálata
- A pedagógus lehetőségei a 0 – 18 éves gyermekek egészségfejlesztése területén
- A leendő és gyakorló pedagógusok egészségmagatartásának összehasonlító vizsgálata
- Személyiségfejlesztés zeneterápiával
- Értékközvetítés és művészetpedagógia
- Zeneterápiával, zenepedagógiával kapcsolatos könyvek, tanulmányok összehasonlító elemzése
- A család szerepe a kisgyermek zenei nevelésében
- A művészeti nevelés lehetőségei az óvodai nevelésben
- Kodály Zoltán elvei a kisgyermekek nevelésében
- Differenciált fejlesztés zenei neveléssel
- Kreativitásra és "teljes emberré" válás, mint a művészeti nevelés egyik célja
- "Kerek egy esztendő" - énekes népszokások és hagyományok
- Szülőföldem népi gyermekjátékai, énekes népszokásai
- A kooperatív tanulás elmélete és gyakorlata
- Értelmi, érzelmi és szociális kompetenciák fejlesztésének lehetőségei
- A pedagógus szerep, pedagógus kompetenciák - paradigmatikus változások
- Gyermek - értelmezések a nevelés történetében, kultúrák - földrészek - gyermekek
- Az anya - szerep, az anya - apa - gyermek kapcsolat, annak történeti alakulása
- Gyermeknevelők pedagógiai munkásságának feldolgozása
- Gyermeknevelő intézmények történetének feldolgozása
- A gyermekkor mint az egyéni életutat meghatározó életszakasz
- A gyermekkori tanulás - a konstruktivizmus
- A gyermekek világa - a gyermekek hangja
- Kisgyermekkori neuropedagógia
- Gyermeki világkép, gyermekkultúra
- Gyermekkortörténet
- A Kárpát-medence nemzetiségi kérdései
- A vallások társadalom (szociális)- és emberképe (Biblia, Korán)
- Politológia
- Romológia/a cigányság társadalmi helyzetének vizsgálata
- Szociális párbeszéd az Európai Unióban
- Szociálpolitika
- Társadalmi kérdések az irodalmi művekben
- Vidék- és falukutatás
- Fogyatékossággal élő személyek segítése a szociális szakmában
- A nyelvi- és beszédeltérések a kommunikációs rendszerünkbe
- Kutatói munka a szociális szakma különböző területein
- A keresztény szellemiség megjelenése a pedagógiai és a szociális tevékenységi rendszerben
- Tanulási és viselkedési zavarok prevenciója, kezelése
- A gyermek-nevelő kapcsolat tartalmi vizsgálata
- A gyerekek kötődésrendszerének elemzése
- A gyerekek társas kapcsolatrendszerének vizsgálata
- A gyerekek játék tevékenységének pszichológiai szempontú tanulmányozása
- A gyermekvédelmi bentlakásos intézményekben nevelkedő fiatalok kötődéseinek vizsgálata
- Az intézményes beszoktatás folyamatának elemzése
- Az átmeneti tárgy jelentősége kisgyermekkorban
- A gyerekek személyiségének megismerése rajzvizsgálati módszerekkel
- Sajátos nevelési igényű gyerekek intézményes integrációja
- Szociálpszichológiai szempontú elemzések