Szakdolgozat témák

Árvayné Nezvald Anett

  • "Csak tiszta forrásból" - Kodály módszer
  • Különböző zenei módszerek összehasonlítása ( Kodály, Orff, Suzuki...)
  • A pedagógus szerepe és felelőssége a kisgyermek zenei nevelésében
  • A zenei nevelés transzferhatásai
  • Társas kapcsolatok fejlesztése a népi játékokon keresztül
  • Népszokások, néphagyományok a bölcsődében
  • Népszokások, néphagyományok az óvodában


Babai Zsófia

  • Nyelvhasználat és nyelvi attitűdök
  • Magyarországi nyelvszigetek nyelv-, és kommunikációs története a 21. században. Nyelvi biográfiák/Családi esettanulmányok
  • Nyelvi asszimilációs folyamatok
  • Hagyományápolás
  • A német nemzetiség II. világháború utáni kitelepítése
  • Nyelvhasználati összehasonlító elemzés
  • Német (nemzetiségi) gyermekdalok, mondókák és szöveges játékok elemző bemutatása
  • Az emberi élet 3 fő fordulópontjához kapcsolódó német nemzetiségi és magyar népszokások összehasonlító elemzése
  • Kétnyelvű óvodai nevelési programok bemutatása/összehasonlító elemzése (nemzetközi összehasonlításban is)
  • Egy német nemzetiségi település története


Baloghné Dr. Bakk Adrienn

  • Egy bölcsődei / óvodai környezet vizsgálata a testnevelés szemszögéből
  • A mindennapos testnevelés foglalkozások lehetőségei az óvodában
  • Az egészséges életmód megalapozása az óvodában
  • Az életmód és a testsúly kapcsolata óvodás korú gyermekeknél
  • Pedagógus szerepvállalása az obesitas prevenciójában
  • Tartáshibák megelőzésének és kezelésének lehetőségei az óvodában
  • Fogyatékossággal élők mozgástanítási korlátai és lehetőségei
  • Integráció/ inklúzió a nevelésben
  • Sajátos nevelési igényű gyermekek integrálása többségi gyermekekkel bölcsődében/óvodában
  • Fogyatékossággal élők sportolási szokásainak és lehetőségeinek a vizsgálata


Dr. Bodnár Gabriella

  • A segítők szakmai felkészültsége a szociális szolgáltatásokban     
  • Szakmai identitás vizsgálata a szociális területen dolgozók körében         
  • Tehetségmenedzsment a felső és felnőtt oktatásban
  • A felsőoktatásba kerülő hallgatók motivációjának és teljesítőképességének alakulásának vizsgálata
  • Interaktív kapcsolatok konfliktusainak vizsgálata a társas hatékonyságban


Frang Gizella

Magyar nyelvészet:

  • Nyelvi tendenciák
  • Nyelv - gondolkodás - pedagógia az óvodai nevelésben
  • Beszédkészség fejlesztése az óvodában
  • Szaknyelv
  • Ifjúsági nyelv
Média:
  • A soproni média története a rendszerváltást követő évtizedben (1989 - 2000)
  • A soproni közrádiózás története
  • Az írott helyi sajtó nyelvezetének változása (1989-től napjainkig)
  • Az írott helyi sajtó műfaji vagy tematikus változása (1989-től napjainkig)
  • Az írott helyi sajtó szerkesztésének, tördelésének változása (1989-től napjainkig)
  • Médiumok műfaji elemzése
  • Médiajellemzők (demokratikus/szabad és diktatórikus/irányított tipológiai jegyek alapján) 
  • Globalizálódás, nemzetközi folyamatok egy kiválasztott média nyelvében
  • Politikai kultúra és politikai kommunikáció lecsapódása a médiában
  • A helyi társadalmak kommunikációs stratégiáiról
  • Médiahasználat és társadalmi csoportok
  • Médiahatás és társadalmi csoportok

 

Dr. Gáspárdy Tibor

  • A víz bázisú festékanyagok alkalmazása az óvodai munkában. A színek szerepe a vizuális nevelésben 
  • Lakóhelyemen élő vagy élt képzőművész munkásságának bemutatása, műveinek elemzése (önálló kutatómunka)
  • Az egyedi és a sokszorosító grafika technikáinak  bemutatása mestermunkák alapján (Specializáció)
  • Festészeti eljárások technikáinak  bemutatása mestermunkák alapján (Specializáció)
  • A képernyőkön megjelenő agresszió tükröződése a gyermekrajzokban.

 

Dr. Haász Sándor

  • Munkanélküliség problémaköre
  • Családon belüli erőszak kérdésköre
  • Szakmai pályaválasztás problematikája, pályakép szocializáció
  • Gyermekjóléti alap- és gyermekvédelmi szakellátás formái
  • Szociális munka alkalmazott területei, újszerű kihívásai
  • A segítés speciális lehetőségei, formáiGyermekvédelem az óvodában
  • Jelzőrendszer és együttműködés az óvodai gyermekvédelembe

 

Dr. Hartl Éva

  • Egy óvoda/iskola /szociális mintézmény története
  • Régmúlt idők játékai
  • A természethez kötődő ünnepek régen és ma
  • Erdei iskolák Magyarországon
  • A játék fejlődése csecsemő- és kisgyermekkorban
  • Játék az óvodában
  • Az ünnepek megjelenése a gyermekek játékában
  • Kreativitásfejlesztés a játékban
  • A játék szerepe a tehetséggondozásban az óvodában


Dr. Katona György 

  • Digitális pedagógia
  • E-learning
  • Gamifikáció
  • IKT az óvodai nevelésben
  • Információs társadalom
  • Pedagógiai kutatásmódszertan

 

Kissné Dr. Zsámboki Réka

  • Alternatív óvodák és helyi nevelési programok az elmélet és gyakorlat fókuszában itthon és külföldön
  • Freinet szellemű óvodák Magyarországon az 1989-es évektől napjainkig
  • Tehetség-felismerés és tehetség-gondozás kisgyermekkorban
  • Az óvodai matematikai nevelés gyermekközpontú megvalósítási lehetőségei
  • Az óvodapedagógus professzió mai kihívásai - a kezdő pedagógus
  • Óvodapedagógusok és hallgatók gyermekképe/ óvodaképe / pályaképe (pl. narratív elemzés, metaforaelemzés)
  • A projektmódszer elmélete és gyakorlata az óvodában
  • A családi napközi, mint a csecsemő- és kisgyermekgondozás lehetséges alternatívája 
  • A kisgyermekkori játékeszközökben rejlő matematikai tapasztalatszerzés
  • Gyermekjátékok története
  • Bármely a hallgató által választott egyéb téma (oktatóval egyeztetve)

 

 


Dr. Kitzinger Arianna

  • Ismerkedés az angol nyelvvel az óvodában
  • Angolszász versek, mesék elemzése
  • Angol és magyar népmesei motívumok összehasonlítása választott darabok alapján
  • Történetek gyermekekről az angol/ amerikai irodalomban
  • Angol, amerikai költők, írók a gyermekkorról
  • Multilingvalitás, multikulturalitás kisgyerekkorban
  • Nyelvpolitika és nyelvtanulás az Európai Unióban
  • Korai nyelvfejlesztés Magyarországon/ Európában
  • A bevándorló gyermekek nyelvi problémái Magyarországon/ Európában
  • Óvodapedagógus hallgatók nyelvtanulási attitűdjei

 

Dr. Kollarics Tímea

  • Hatékony oktatási módszerek a szakképzésben
  • A motiváció szerepe és lehetőségei a szakmai oktatásban
  • Versenyképes szaktudás - a munkaerő-piaci igények és a szakképzés összehangolása
  • Szakmai gyakorlati foglalkozások módszertani vonatkozásai
  • A környezettudatosság kialakításának lehetőségei a középfokú (szakmai) oktatásban
  • A környezeti szemléletformálás színtereinek hatékonyságvizsgálata (erdei iskola, tanösvény, bemutató központok, stb.)
  • Tanösvények tervezése és módszertani vonatkozásai
  • Az oktatóval egyeztetett témában (szakképzéspedagógia, környezetpedagógia, környezeti nevelés)

 

Koloszár Ibolya

  • A gyermekek világa és az idegen nyelv
  • Európai körkép - korai idegen nyelv elsajátítás az EU-ban
  • Az óvodáskorú gyermek idegen nyelvi fejlesztése
  • A szóbeli idegen nyelvi kommunikáció első lépései
  • Nyelvelsajátítási motiváció kisgyermekkorban
  • A motiváció szerepe az angol nyelvelsajátítás folyamatában
  • Játékosság, cselekedtetés - angol nyelvű kommunikáció az óvodában
  • Képességfejlesztés - idegen nyelv segítségével
  • Képességmérés - az idegen nyelv hatása a gyermekek teljesítményére, gondolkodására, kreativitására, logikájára, emlékezetére


Dr. Kovácsné Vinkovics Éva

  • Különböző foglakozások (pl. bányász, kézműves foglalkozások), tevékenységek (pl. paraszti gazdálkodás, szőlőművelés) bemutatása, hagyományvilága, szókincse adott német nemzetiségi településen, területen.
  • Helytörténet és/vagy nyelvjárás adott német nemzetiségi településen. Nyelvjárás-összehasonlítás.
  • Utcanevek használata, fordítása adott német nemzetiségi településen
  • Német nemzetiségi hagyományok (lakodalom, ünnepek) ápolása. A kulturális élet alakulása német nemzetiségi településeken.
  • Az irodalmi német nyelv és a nyelvjárás ismerete, használata a magyarországi németeknél
  • Az óvodás korú gyermek és az idegen nyelv
  • Korai nyelvfejlesztés, annak lehetőségei az óvoda keretein belül
  • Az idegen nyelv hatása az óvodás korú gyermek képességeire, teljesítményére
  • Alternatív pedagógia az óvodai gyakorlatban (pl. erdei iskola)
  • Intergenerációs pedagógia
  • A hallgató által választott egyéb téma


Dr. Kovács–Gombos Gábor

  • Szülőföldem, vagy jelenlegi lakóhelyem (esetleg más, jól ismert település) szakrális képzőművészeti emlékeinek kutatása, bemutatása, elemzése. Fő témája a választott templom mint összművészeti alkotás. Elemezhetők a település kápolnájának festményei, szobrai, kálváriája, útszéli keresztjei is
  • Professzionális (szülőföldemen tevékenykedő) kortárs képzőművész munkássága - önálló kutatás nyomán. A művek pedagógiai tapasztalata, beépíthetősége a pedagógiába
  • Lakóhelyemen (vagy más ismert település) élt képzőművész életútjának kutatása. Ha van, akkor emlékmúzeumának, gyűjteményes kiállításának bemutatása, alkotó elemzése. Az elemzett életmű pedagógiai tapasztalatai, beépíthetőségük a pedagógiába

 

A dolgozat konkrét címét az első konzultáció előtti megbeszélés folyamán kell meghatározni.

 

Major Eleonóra

  • A szabadidősportok szerepe az óvodás korban
  • Úszásoktatás az óvodában
  • A rekreációs sportolás színtereinek bemutatása és vizsgálata a lakóhelyemen és környékén
  • A szabadidősportok szerepe a fizikai fittség és az egészség megőrzésében
  • Az úszás kisgyermekkorban


Merza Katalin


Mundy Péter

 

Dr. Molnár Csilla

  • Magyar népmesék esztétikai vizsgálata
  • Az ősi magyar hitvilág elemei a magyar népmesékben
  • Szülőföldem népi kultúrája a források tükrében
  • A folklorizmus jelenségei napjainkban
  • Identitásvizsgálat élettörténeti elbeszélések alapján
  • Az anyanyelv-elsajátítás folyamata kisgyermekkorban
  • Az irodalmi tevékenység szerepe a gyermek anyanyelvi fejlesztésében
  • Az óvodapedagógusi beszédviselkedés társadalmi nemi (gender) aspektusból
 

Dr. Molnár Katalin

  • Tanácsadás szülőknek 
  • Szülő-gyermek kapcsolat nondirektív alapokon 
  • Életútelemzések - probléma-megoldási módok 
  • Segítségkérésre nevelés 
  • Együttműködési formák pedagógusok és szülők között 
  • A szabadidő-eltöltés különböző módjai 
  • Tanulás és szabadidő-szervezés hatásos formái 
  • A családi szabadidő személyiségfejlesztő hatásai 
  • Tanulás természeti környezetben 
  • A környezeti nevelés megalapozása a bolcsődei nevelésben
  • Játék, tanulás a játékban - óvodai csoportban
  • A bölcsődei nevelés jelene, népszerűsítése tájékoztató anyagokkal
MA szakokra
  • Játék- és szabadidőszervezés általános iskolában
  • Játék és szabadidő-szervezés sajátos körülmények között
  • Nyári gyermek-lét
  • Az óvodapedagógusi beszédviselkedés társadalmi nemi (gender) aspektusból


Ősz Róbert

  • Népi kismesterségek az óvodai vizuális nevelésben.
  • A népművészet szerepe az óvodai vizuális nevelésben
  • Lakóhelyem élő hagyományi (kifejezetten a lakóhelyen megmaradt,vagy újraélesztett kézműves hagyományok feldolgozása)


Pásztor Enikő

  • Játékos idegen nyelvi foglalkozások az óvodában
  • Hogyan neveljünk többnyelvű gyermeket?
  • Korai idegennyelv-fejlesztés
  • Idegennyelv-tanulás játékkal, dallal, mondókával
  • Játékos idegennyelv-tanulás az évszakok mentén
  • A szülők motivációjának vizsgálata gyermekük idegen nyelv taníttatásában
  • "Morgenkreis", a reggeli rituálé
  • A rituálék szerepe a bölcsődében és az óvodában
  • Játékok régen és ma
  • Käthe Kruse babái
  • A gyermekjáték a 19-20. század fordulóján
  • Gyermekkor- és játékszertörténet
  • A néphagyományok, a népi kultúra szerepe az óvodákban
  • Alternatív pedagógiák régen és most
  • Életreform és reformpedagógia a 20. század első felében
  • A Waldorf pedagógia magyarországi vonatkozásai
  • Az inkluzív bölcsőde, óvoda, iskola
  • Inkluzív pedagógia Magyarországon


Dr. Patyi Gábor

  • Egy neves pedagógus elméleti vagy gyakorlati munkásságának vizsgálata
  • A csecsemőgondozás és a köz- és felsőoktatás (bölcsődeügy, óvodaügy, iskolaügy, oktatáspolitika) Magyarországon a 18. századtól a 21. századig
  • Fejezetek a pedagógusképzés (óvóképzés, tanárképzés) történetéből
  • Egy választott intézmény (bölcsőde, óvoda, iskola, főiskola-egyetem) története
  • Fejezetek a nőoktatás történetéből
  • A családi viszonyok, nemi szerepek változása a történelemben
  • A gyermekkor története. A gyermeklét és gyermekfelfogás az ókortól napjainkig
  • Az életmód, a mentalitás változásai. A játék és szabadidő a történelemben
  • Fejezetek a szociális gondoskodás (szociálpolitika, szociális munka, gyermekvédelem történetéből
  • Gyermek, ifjúság a médiában és a filmművészetben
 

Révész József 

  • A zenei nevelés új útjai
  • Kodály Zoltán zenei nevelési elveinek mai üzenete
  • A művészetpedagógia fejlesztő hatásai
  • A zenei nevelés lehetőségei az óvodai mindennapokban
  • Az érzelmi intelligencia fejlesztése művészi eszközökkel
  • Művészet kontra Tudomány
  • Mi a zene?
  • Ember és zene - a muzsika társadalomra gyakorolt hatása
  • Az óvodai zenei nevelés története
  •  „ Legyen a zene mindenkié!” – A Kodály módszer aktualitása
  • Mese és muzsika - komplex művészeti nevelés az óvodában
  • Kokas Klára szemléletének alkalmazási lehetőségei
Előzetes megegyezés után egyéb téma is kutatható.

Dr. Simon István Ágoston

  • Az úszás jelentősége az óvodás korú gyermekek életében 
  • Az óvodai úszásoktatás során használt oktatási módszerek és stratégiák vizsgálata 
  • Az óvodai úszásoktatás oktató – tanítvány viszony vizsgálata 
  • Az óvodapedagógus szerepe az óvodai úszásoktatás hatékonyságának növelésében 
  • A rendszeres úszás hatása a motoros képességekre a 3-7 éves gyermekeknél 
  • Az úszás preventív és egészségmegőrző jellegének vizsgálata 
  • Az óvodai labdás gyakorlatok, jelentősége a koordinációs képességek fejlődésében 
  • A labdás testnevelési játékok jelentősége az óvodai testnevelés foglalkozásokon 
  • A rendszeres testedzés szokásrendszerének kialakítását segítő eszközök, eszközrendszerek szerepe az óvodai testnevelésbe 
  • A gyógytestnevelés helye és szerepe az óvodai testnevelésben 
  • A gyógytestnevelés helyzete az óvodákban 
  • A pedagógus szerepe a leggyakoribb mozgásszervi és belgyógyászati betegségek prevenciójában, rehabilitációjában 
  • A pedagógus szerepe a 0 - 18 éves gyerekek egészséges életmódjának kialakításában 
  • A rendszeres mozgásra nevelés eszközei, kialakulását gátló tényezők vizsgálata 
  • A mozgás /úszás, sport/ jelentősége az asthmás betegek életmódjában 
  • A gyógytestnevelés helyzete ma Magyarországon 
  • A gyógytestnevelés jelentősége a 6-18 éves mozgásszervi- és belgyógyászati betegségben szenvedő gyermekek prevenciójában, rehabilitációjában 
  • A pedagógus szerepe a gyógytestnevelés hatékonyságának növelésében 
  • Különböző intézményekben (bölcsőde, óvoda, iskola, gyermekotthon, idősek otthona stb) dolgozó nevelők, gondozók egészségmagatartásának vizsgálata 
  • 0 – 18 éves gyermekek egészségmagatartásának(táplálkozás-, étkezés, fizikai aktivitás, szenvedélybetegségek, lelkiegészség stb) vizsgálata 
  • A pedagógus lehetőségei a 0 – 18 éves gyermekek egészségfejlesztése területén 
  • A leendő és gyakorló pedagógusok egészségmagatartásának összehasonlító vizsgálata


Dr. Tauber Anna

  • Személyiségfejlesztés zeneterápiával
  • Értékközvetítés és művészetpedagógia
  • Zeneterápiával, zenepedagógiával kapcsolatos könyvek, tanulmányok összehasonlító elemzése
  • A család szerepe a kisgyermek zenei nevelésében
  • A művészeti nevelés lehetőségei az óvodai nevelésben
  • Kodály Zoltán elvei a kisgyermekek nevelésében
  • Differenciált fejlesztés zenei neveléssel
  • Kreativitásra és "teljes emberré" válás, mint a művészeti nevelés egyik célja
  • "Kerek egy esztendő" - énekes népszokások és hagyományok
  • Szülőföldem népi gyermekjátékai, énekes népszokásai
 

Dr. Varga László

  • A kooperatív tanulás elmélete és gyakorlata
  • Értelmi, érzelmi és szociális kompetenciák fejlesztésének lehetőségei 
  • A pedagógus szerep, pedagógus kompetenciák - paradigmatikus változások
  • Gyermek - értelmezések a nevelés történetében, kultúrák - földrészek - gyermekek
  • Az anya - szerep, az anya - apa - gyermek kapcsolat, annak történeti alakulása
  • Gyermeknevelők pedagógiai munkásságának feldolgozása 
  • Gyermeknevelő intézmények történetének feldolgozása
  • A gyermekkor mint az egyéni életutat meghatározó életszakasz
  • A gyermekkori tanulás - a konstruktivizmus 
  • A gyermekek világa - a gyermekek hangja
  • Kisgyermekkori neuropedagógia
  • Gyermeki világkép, gyermekkultúra
  • Gyermekkortörténet


Dr. Varga Norbert

  • A Kárpát-medence nemzetiségi kérdései
  • A vallások társadalom (szociális)- és emberképe (Biblia, Korán)
  • Politológia
  • Romológia/a cigányság társadalmi helyzetének vizsgálata
  • Szociális párbeszéd az Európai Unióban
  • Szociálpolitika
  • Társadalmi kérdések az irodalmi művekben
  • Vidék- és falukutatás

 

Dr. Závoti Józsefné

  • Fogyatékossággal élő személyek segítése a szociális szakmában
  • A nyelvi- és beszédeltérések a kommunikációs rendszerünkbe
  • Kutatói munka a szociális szakma különböző területein
  • A keresztény szellemiség megjelenése a pedagógiai és a szociális tevékenységi rendszerben
  • Tanulási és viselkedési zavarok prevenciója, kezelése

 

Dr. Zsubrits Attila

  • A gyermek-nevelő kapcsolat tartalmi vizsgálata
  • A gyerekek kötődésrendszerének elemzése
  • A gyerekek társas kapcsolatrendszerének vizsgálata
  • A gyerekek játék tevékenységének pszichológiai szempontú tanulmányozása
  • A gyermekvédelmi bentlakásos intézményekben nevelkedő fiatalok kötődéseinek vizsgálata
  • Az intézményes beszoktatás folyamatának elemzése
  • Az átmeneti tárgy jelentősége kisgyermekkorban
  • A gyerekek személyiségének megismerése rajzvizsgálati módszerekkel
  • Sajátos nevelési igényű gyerekek intézményes integrációja
  • Szociálpszichológiai szempontú elemzések