BBNXXXH2014 |
Nyelvtan és nyelvművelés |
Dr. Frang Gizella |
A tárgy elméleti zh-val zárul. A csoport közös e-mail címére feltöltöm a ppt-ket. A gyakorlatot beadandó dolgozatokkal teljesítik a hallgatók: 1 szakirodalmat feldolgozni és 1 újságcikk vagy plakát vagy hanganyag elemzése nyelvhelyességi szempontból. Az írásbeli referátumhoz feldolgozandó szakirodalmak közül kell választani.
A feldolgozandó irodalmak:
- Nádasdy Ádám: Miért változik a nyelv? www.nefmi.gov.hu/letolt/retorika/ab/szoveg/
- Kiszely István: Elméletek a magyarok eredetéről www.istvandr.kiszely.hu/ostortenet/006.html
- Csajághy György (2016): Ismertető a magyar őstörténetről http://hellodelsomogy.hu/2016/10/16/csajaghy-gyorgy-ismerteto-magyar-ostortenetrol/
- Angela Marcantonio: A finnugor elmélet és a magyar nyelv eredete www.http://mek.oszk.hu/05800/05875/05875.pdf
- Benkő Loránd (2010): Nemzet és anyanyelve. Budapest: Tinta.(46-58.p.)
- Karácsony Sándor (1985): A magyar észjárás. Magvető Könyvkiadó, Budapest. (17 – 54.p.)
- Kodály Zoltán: Sziv vagy szív. Vörösmarty-kéziratról. In: A zene mindenkié
- Kodály Zoltán: Vessünk gátat kiejtésünk romlásának. In: A zene mindenkié
- Lőrincze Lajos (1980): Emberközpontú nyelvművelés. Budapest: Magvető.
- Dóra Zoltán: Az emberközpontú nyelvművelőwww.c3.hu/~nyelvor/period/1295/129507.pdf
- Benkő Loránd (2002): Az ómagyar nyelv tanúságtétele. Társadalom- és művelődéstörténeti tanulmányok 29. Budapest, MTA Történettudományi Intézete. (17-31.p.)
- Smits, Rilk (2011): Nyelvek hajnala. Budapest: Nyitott Könyvműhely. (231-268.p.)
- Searle, John R. (2010): Elme, nyelv és társadalom. A való világ filozófiája. Budapest: Vince Kiadó. (137-161.p.)
- Szekfű Gyula (1939): A magyar jellem történetünkben In: Szegfű (szerk.): Mi a magyar? (489- 556.p.) http://mtdaportal.extra.hu/books/szekfu_gyula_mi_a_magyar.pdf
- Jókai Mór: A magyar néphumorról www.epa.hu/00000/00030/00311/datum08612/cim208616.htm
- Kosztolányi Dezső: A magyar nyelv helye a földgolyón – www.epa.oszk.hu/00000/00022/00494/15334.htm
- Fejes László: Elveszett szavak nyomában - http://www.nyest.hu/renhirek/elveszett-szavak-nyomaban
- Hidasi-Osváth – Székely (2016): Család és rokonság nyelvek tükrében. Tinta, Budapest.
- Szilágyi N. Sándor: A szent mókus… http://mnytud.arts.klte.hu/szilagyi/mokus.doc
- Milyen eredetű a magyar nyelv? http://tortenelemportal.hu/2012/10/torok-eredetu-e-a-magyar-nyelv-turkologiai-konferencia-ankaraban/
- Sudár Balázs: Lehet, hogy teljesen félreértettük eddig a magyarok eredetét? https://444.hu/2015/02/27/lehet-hogy-teljesen-felreertettuk-eddig-a-magyarok-ostortenetet
- Mészáros György: Mire jó a nyelvművelés? real.mtak.hu/57287/1/EPA00011_iskolakultura_2006_10_111-119.pdf
- Deme László: A magyar nyelvművelés állapota www.c3.hu/~nyelvor/period/1231/123102.htm
- Balázs Géza: Nyelvművelés – anyanyelvápolás www.c3.hu/~nyelvor/period/1231/123102.htm
- Sándor Klára: Nyelvművelés és ideológia web.unideb.hu/~tkis/
|
BBNXXXH3012 |
Egészségpszichológia és mentálhigiéné |
Dr. Tóth-Merza Katalin |
Írásbeli vizsga (teszt) a vizsgaidőszakban meghirdetett időpontokban (az Erasmus mobilitási programban résztvevő hallgatókkal külön egyeztetés, e-mailben történő megkeresés alapján). A vizsgára való felkészüléshez az előadásokon bemutatott power point prezentáció ad támpontot, amelyet a hallgatók a kurzus végén e-mailben megkapnak. A felkészülést a következő ajánlott szakirodalmak segítik: Urbán Róbert: Az egészségpszichológia alapjai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2017. N. Kollár Katalin, Szabó Éva: Pedagógusok pszichológiai kézikönyve I - III. Osiris Kiadó, Budapest, 2017.
|
BBNXXXH2008 |
Anyanyelvi fejlesztés és médiakultúra |
Dr. Frang Gizella |
Az elmélet zh-val zárul. Ehhez háttéranyag: Dr. Frang G. Moodle tananyag: https://moodle.uni-sopron.hu/course/view.php?id=348 A gyakorlathoz beadandó feladatok járulnak. Az egyik írásbeli feladat egy gyermekfilm elemzése, a másik írásbeli feladat az alábbi listából szabadon választott szakirodalom feldolgozása. ACZÉL Petra szerk. (2015): Műveljük a médiát. – Budapest: Wolters Kluwer. 293 p. (Médiahatások, Médiaértés fejezet) http://buvosvolgy.hu/dokumentum/108/aczel_muveljuk_a_mediat.pdf BÁRTHÁZI Eszter (2008): Manipuláció, valamint manipulációra alkalmas nyelvhasználati eszközök sajtóreklámokban. Magyar nyelv. 104. (december). 2008 (4). 443-463. p. www.c3.hu/~magyarnyelv/08-4/barthazi.pdf BELINSZKI Eszter (2000): A kritikai kultúrakutatás a médiaelemzés gyakorlatában. In: Médiakutató 2000 ősz http://www.mediakutato.hu/cikk/2000_01_osz/06_a_kritikai_kulturakutatas_a_mediaelemzes_gyakorlataban BENCZÉDY József (1995): Sajtónyelv. Budapest: MÚOSZ – Bálint Gy. Újságíróiskola BENCÉDY József (2017) „A rádió” hangja. Nyelvművelő levelek I. Budapest: Tinta Könyvkiadó és 2017\06\02 https://anyanyelvcsavar.blog.hu/2017/06/02/_a_radio_hangja BERNÁTH László szerk. (2008): Bevezetés a műfajismeretbe. Budapest-Pécs BÖLCS István (1964-1967): Filmesztétika I-IV. tankönyv. Budapest: Tankönyvkiadó BRAND, Stewart [2001]: Amíg világ a világ - a Hosszú Most órája. [Budapest:Vince Kiadó]. (Világ-Egyetem) 192 p. CSÍKSZENTMIHÁLYI Mihály (2015): Kreativitás – A flow és a felfedezés avagy a találékonyság pszichológiája. Budapest: Akadémiai Kiadó. 479 p. DEME László (1998): Nyelv, beszéd, gondolkodás In: Édes Anyanyelvünk, 1998. június http://www.lib.jgytf.u-szeged.hu/folyoiratok/edes_anyanyelvunk/9806a.htm GÓSY Mária (2000): A hallástól a tanulásig - Folyamatok, anyanyelvi fejlődés, a beszédészlelés és a beszédmegértés zavarai… Budapest: NIKOL Kkt. 166 p. GÖDÉNÉ Török Ildikó (2005): Az anyanyelvi nevelés lehetőségei az iskolára való előkészítésben. In: Iskolakultúra, (99-110.p.) Pécs: Iskolakultúra. (Anyanyelvi Nevelési Tanulmányok I.) http://mek.oszk.hu/03200/03267/03267.pdf HARTAI László (2015): Médiaesemény-esettanulmányok. Budapest: Wolters Kluwer. 300 p. (Botrányüzemmódban fejezet) http://buvosvolgy.hu/dokumentum/105/hartai_mediaesemenyesettanulmanyok.pdf HARTAI László – MUHI Klára (2006): Mozgóképkultúra és médiaismeret. http://krg.hu/frame/e_szertar/doc/media_2006090_0.pdf HOBBS, Renée –MOORE, David Cooper (2015): A médiaműveltség felfedezése. Budapest: Wolters Kluwer. 257 p. JANCSÓ Orsolya (2014): Az internet társadalmi hatásai - Online nemzedék. | 2014 szeptember 1. 14:45 https://pcworld.hu/kozosseg/az-internet-tarsadalmi-hatasai-online-nemzedek-153352.html JANKOVICS Marcell (2015): A vizuális nevelésről. Budapest: Akadémia. 291 p. KÁLMÁN László (2011): Médium, média, médiumok, médiák. In.: Nyelv és Tudomány, 2011. február 14. [letöltés: 2015.04.12. 10:10] https://www.nyest.hu/hirek/medium-media-mediumok-mediak# KOLTAY Tibor (2018): Az „írástudó” egyetemi hallgató. In: Anyanyelv-pedagógia, XI. évfolyam 2018. 1. szám. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=716 KÓSA Éva - BERTA Judit szerk. (2015): Médiaszocializáció. Budapest: Wolters Kluwer, 300 p. (Identitásfejlődés serdülőkorban… , Mit tesz a tudomány és mit a média a kibontakozó felnőttkor megértéséért és támogatásáért? c. tanulmányok) http://buvosvolgy.hu/dokumentum/102/kosa_mediaszocializacio.pdf KÓSA Éva (É.n.): A média szerepe a gyerekek fejlődésében www.mediatudor.hu/download/tudastar_szakirodalom_kosa.doc KÖZSZOLGÁLATI KÓDEX -A magyar nemzeti közszolgálati médiaszolgáltatás alapdokumentuma. Budapest, 2016. január 1. http://nmhh.hu/dokumentum/169246/kozszolgalati_kodex_2016_januar_1_tol.pdf KRASZNÁR Felicia (2003): Gyakori beszédhibák a gyermekkorban. Pázmány Péter Katolikus Egyetem nyelvpatológiai kurzus. [on-line] Pázmány Péter Katolikus Egyetem nyelvpatológiai kurzus (2003.09.15.) [letöltés: 2016.03.14. 10:42] http://www.krasznaresfiai.hu/publikaciok/logopedia-3 KRIZSÁN Zoltán (1976): Film: kultúra, nyelv, esztétika. In: Korunk, 10. 749-752.p. Krizsán Film kultúra nyelvesztétika EPA00458_Korunk_1976_10_749-752 LÁNYI András – LÁSZLÓ Miklós szerk. (2014): Se vele, se nélküle? Tanulmányok a médiáról. Budapest: Wolters Kluwer Complex. 324 p. LÁSZLÓ Kinga - PUHL Gábor (2013): Gyerekek a képernyő előtt - Szülők gyermekeik tévénézési szokásairól - online kérdőíves felmérés 2013. augusztus-szeptember, Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság [on-line] http://nmhh.hu/dokumentum/165306/kutatasi_eredmenyek.pdf LOGOPÉDUST A KÖZSZOLGÁLATI MÉDIÁBA!!!. az igazi medwe 2010.02.28. 13:27 https://medwe.blog.hu/2010/02/28/logopedust_a_kozszolgalati_mediaba [A] magyar nyelv a digitális korban — Vezetői összefoglaló. http://www.meta-net.eu/whitepapers/volumes/hungarian-executive-summary-hu MÉDIATÖRVÉNY (2010. évi CLXXXV. tv.) https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1000185.TV MOLNÁR Csilla (2017): A kisgyermekkori anyanyelvi nevelés összetevői. In: Simon István Ágoston szerk.: A kisgyermekkori nevelés módszertana, NymE Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ. 5-34.p. OSZTOVICS Ágnes (2012): „Legismertebb kommunikátoraink többsége manapság súlyosan beszédhibás”- Acél Anna a média beszédmódjáról O. Á./ 2012.06.19., kedd 18:20 / http://valasz.hu/itthon/legismertebb-kommunikatoraink-tobbsege-manapsag-sulyosan-beszedhibas-50359 PINTÉR Éva (2009): Kommunikációs nevelés az óvodában. In: Anyanyelv-pedagógia, II. évfolyam, 2009. 4. szám http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=205 PLÉH Csaba (2015): A tanulás és a gondolkodás keretei – A népi pszichológiától a gépi pszichológiáig. Budapest: Typotex 492 p. (A webvilág kognitív következményei, avagy fényesít vagy butít-e az internet? 193 – 204. p.; A lélek a web világában: kapcsolatok és tanulás az új IKT közegében 204 – 228.p.) POTTER, W. James (2015): Médiaműveltség. Budapest, Wolters Kluwer. 517 p. ( 2. fejezet: Médiaműveltség: médiatudatos megközelítés; 5. fejezet: A gyerekek mint speciális közönség; 8. fejezet: A médiatartalom és valóság; http://buvosvolgy.hu/dokumentum/97/potter_mediamuveltseg.pdf RÉGER Zita (2002): Utak a nyelvhez. Budapest: Soros Alapítvány és MTA Nyelvtudományi Intézet. 166 p. http://mek.oszk.hu/04000/04046/ Amit a baba magával hoz (13.p.), A felnőtt – gyermek kommunikáció „gyermekközpontú modellje” (18. p.), A kisgyermeknek szóló beszéd a nyelvi szocializáció része (35. p.), Szocializáció és nyelvi szocializáció (81.p) RIMASZOMBATI Andrea (2014): Átprogramozott agyak – virtuális világ és a neurológia összefüggései. In: Hetek, 2014. 02. 14. (XVIII/7) http://www.hetek.hu/interju/201402/atprogramozott_agyak RUDDOCK, Andy (2015): Ifjúság és média. Budapest: Wolters Kluwer. 274 p. (10. fejezet: A kritikai médiakutatás értelmezése) http://buvosvolgy.hu/dokumentum/96/ruddock_ifjusag_es_media.pdf SUGÁRNÉ KÁDÁR Julianna (1985): Beszéd- és kommunikáció az óvodás és kisiskolás korban. Budapest: Akadémiai Kiadó. 220 p. SZINGER Veronika (2009): Interaktív mesemondás és meseolvasás az óvodában a szövegértés fejlesztéséért In: Anyanyelv-pedagógia, II. évfolyam 2009. 3. szám http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=184 TANCZ Tünde (2011): Nyelvi és kommunikációs készségek játékos fejlesztése az alapozó szakaszban. In: Anyanyelv-pedagógia, IV. évfolyam, 2011. 2. szám http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=318 ULFKOTTE, Udo (2017): A megvásárolt újságírók. Budapest: Patmos Records.301 p. VESZELSZKI Ágnes (2015): Netspeak, e-nyelv, digilektus. Netnyelvészeti áttekintés. In: e-nyelv magazin. http://e-nyelvmagazin.hu/2015/08/31/netspeak-e-nyelv-digilektus-netnyelveszeti-attekintese/ VITÁNYI Iván (2002): A civilizáció és a kultúra paradigmái. Magyar Tudomány, 2002(6) 720. p. [letöltés: 2017.02.10. 09:50] http://www.matud.iif.hu/02jun/vitanyi.html VOIGT Vilmos (2006?): Van-e kulturális emlékezete a népnek? http://adattar.vmmi.org/fejezetek/194/3_kulturalis_es_tortenelmi_emlekezet.pdf WILHEIM András (1999): Hangzás és jelentés. Elméleti és gyakorlati válaszok a 20. század közepén. In: Gond: filozófiai esszéfolyóirat. 1999/18-19. http://www.c3.hu/~gond/tartalom/18-19/frawilheim.html ZOLNAI Béla (é.n.): Szóhangulat és kifejező hangváltozás. - Nyelvesztétikai tanulmány. http://acta.bibl.u-szeged.hu/10564/1/philologica_011_143-181.pdf ZOLTAI Dénes (1987): Az esztétika rövid története. Budapest : Kossuth.551 p. ZOLTAI Dénes (1966) A zeneesztétika története – Ethosz és affektus. Budapest: Zenemű. 307 p.
|