Kutatási témák hallgatóknak

Árvayné Nezvald Anett

  • "Csak tiszta forrásból" - Kodály módszer
  • Különböző zenei módszerek összehasonlítása ( Kodály, Orff, Suzuki...)
  • A pedagógus szerepe és felelőssége a kisgyermek zenei nevelésében
  • A zenei nevelés transzferhatásai
  • Társas kapcsolatok fejlesztése a népi játékokon keresztül
  • Népszokások, néphagyományok a bölcsődében
  • Népszokások, néphagyományok az óvodában


Babai Zsófia

  • Nyelvhasználat és nyelvi attitűdök.  
  • Magyarországi nyelvszigetek nyelv-, és kommunikációs története a 21. században.
  • Nyelvi biográfiák/Családi esettanulmányok.
  • Nyelvi asszimilációs folyamatok.      
  • A német nemzetiség II. világháború utáni kitelepítése.      
  • Nyelvhasználati összehasonlító elemzés.     
  • Német nemzetiségi gyermekdalok, mondókák és szöveges játékok elemző bemutatása 
  • Kétnyelvű óvodai nevelési programok összehasonlító elemzése (nemzetközi összehasonlításban is).    
  • Egy német nemzetiségi település monográfiája (csak olyan, amit még nem dolgoztak fel könyv formában)

 

Baloghné Dr. Bakk Adrienn

  • Egy bölcsődei / óvodai környezet vizsgálata a testnevelés szemszögéből
  • A mindennapos testnevelés foglalkozások (mozgásos tevékenységek) lehetőségei az óvodában
  • Az óvodapedagógus szerepe az óvodás gyerekek egészséges életmódjának kialakításában
  • Az életmód és a testsúly kapcsolata óvodás korú gyermekeknél
  • Pedagógus szerepvállalása az obesitas prevenciójában
  • Tartáshibák megelőzésének és kezelésének lehetőségei az óvodában
  • Fogyatékossággal élők mozgástanítási korlátai és lehetőségei
  • Sajátos nevelési igényű gyermekek integrálása többségi gyermekekkel bölcsődében/óvodában
  • Fogyatékossággal élők sportolási szokásainak és lehetőségeinek a vizsgálata
  • Az óvodai labdás gyakorlatok jelentősége a koordinációs képességek fejlődésében
  • A sportjátékokat előkészítő mozgásos tevékenységek az óvodai testnevelésben
  • Alternatív mozgásprogramok az óvodai testnevelésben


Dr. Bodnár Gabriella

  • A segítők szakmai felkészültsége a szociális szolgáltatásokban     
  • Szakmai identitás vizsgálata a szociális területen dolgozók körében         
  • Tehetségmenedzsment a felső és felnőtt oktatásban
  • A felsőoktatásba kerülő hallgatók motivációjának és teljesítőképességének alakulásának vizsgálata
  • Interaktív kapcsolatok konfliktusainak vizsgálata a társas hatékonyságban


Frang Gizella

  • Magyar nyelvészet:
  • Nyelvi tendenciák
  • Nyelv - gondolkodás - pedagógia az óvodai nevelésben
  • Beszédkészség fejlesztése az óvodában
  • Szaknyelv
  • Ifjúsági nyelv

 

Dr. Gáspárdy Tibor

  • A víz bázisú festékanyagok alkalmazása az óvodai munkában. A színek szerepe a vizuális nevelésben 
  • Lakóhelyemen élő vagy élt képzőművész munkásságának bemutatása, műveinek elemzése (önálló kutatómunka)

 

Dr. Haász Sándor

  • Munkanélküliség problémaköre
  • Családon belüli erőszak kérdésköre
  • Szakmai pályaválasztás problematikája, pályakép szocializáció
  • Gyermekjóléti alap- és gyermekvédelmi szakellátás formái
  • Szociális munka alkalmazott területei, újszerű kihívásai
  • A segítés speciális lehetőségei, formái
  • Gyermekvédelem az óvodában
  • Jelzőrendszer és együttműködés az óvodai gyermekvédelembe

 

Dr. Hartl Éva

  • Madarak és Fák Napja –környezet tudatosságra nevelés az óvodában / iskolában
  • Játék és kreativitás a XXI. század gyermekvilágában
  • Régmúlt idők játékai
  • Természetszeretetre nevelés az iskolában a XX. század első felében
  • Környezeti nevelés az óvodában
  • Erdész-pedagógus kommunikáció a környezettudatosságra nevelés jegyében
  • Erdőpedagógia

 

Dr. Katona György

  • Női szerepek- társadalmi elvárások (gender)
  • E-learning és hallgatói kommunikáció
  • Informatika az óvodában - kisgyerekkori számítógép-használat

 

Kissné Dr. Zsámboki Réka 

  • Freinet szellemű óvodák Magyarországon 1989-től napjainkig      
  • Az óvodai matematikai nevelés gyermekközpontú megvalósítási lehetőségei      
  • Pedagóguskutatás - az óvodapedagógus professzió mai kihívásai 
  • Óvodapedagógusok óvodaképe / gyermekképe /pályaképe          
  • Innováció a pedagógiában
  • Az óvodapedagógus professzió mai kihívásai, a pedagógus életpályamodell.

 

Dr. Kitzinger Arianna

  • Ismerkedés az angol nyelvvel az óvodában
  • Angolszász versek, mesék elemzése
  • Angol és magyar népmesei motívumok összehasonlítása választott darabok alapján
  • Történetek gyermekekről az angol/ amerikai irodalomban
  • Angol, amerikai költők, írók a gyermekkorról
  • Multilingvalitás, multikulturalitás kisgyerekkorban
  • Nyelvpolitika és nyelvtanulás az Európai Unióban
  • Korai nyelvfejlesztés Magyarországon/ Európában
  • A bevándorló gyermekek nyelvi problémái Magyarországon/ Európában
  • Óvodapedagógus hallgatók nyelvtanulási attitűdjei

 

Dr. Kollarics Tímea

  • A fenntarthatóság dimenzióinak megjelenése az oktatásban.
  • A környezeti szemléletformálás lehetőségei az iskolában/az iskolán kívül.
  • Motivációs lehetőségek a középfokú oktatásban.

 

Koloszár Ibolya

  • A gyermekek világa és az idegen nyelv
  • Európai körkép - korai idegen nyelv elsajátítás az EU-ban
  • Az óvodáskorú gyermek idegen nyelvi fejlesztése
  • A szóbeli idegen nyelvi kommunikáció első lépései
  • Nyelvelsajátítási motiváció kisgyermekkorban
  • A motiváció szerepe az angol nyelvelsajátítás folyamatában
  • Játékosság, cselekedtetés - angol nyelvű kommunikáció az óvodában
  • Képességfejlesztés - idegen nyelv segítségével

 

Dr. Kovács –Gombos Gábor

  • Helyi szakrális képzőművészeti együttes kutatása (templom, kápolna, kálvária festményei)
  • A szakrális képzőművészet jelene
  • A hazai kortárs alkotó (vagy alkotók) munkásságának tükrében
  • Ars sacra és pedagógia

 

Dr. Kovácsné Vinkovics Éva

  • Foglakozások (pl. bányász, kézműves foglalkozások), tevékenységek (pl. paraszti gazdálkodás, szőlőművelés) hagyományvilága, szókincse adott német nemzetiségi településen, területen.
  • Irodalmi német nyelv és a nyelvjárás ismerete, használata a magyarországi németeknél
  • A nyelvjárás ismeretének hatása az irodalmi nyelvre, annak elsajátítására a magyarországi németeknél
  • Korai nyelvfejlesztés az óvoda keretein belül
  • Korai nyelvfejlesztés lehetőségei az óvoda keretein kívül
  • Az idegen nyelv hatása az óvodás korú gyermek képességeire, teljesítményére
  • Alternatív pedagógia az óvodai gyakorlatban (pl. erdei iskola)
  • Intergenerációs pedagógia

 

Major Eleonóra

  • A szabadidősportok szerepe az óvodás korban
  • Úszásoktatás az óvodában
  • A rekreációs sportolás színtereinek bemutatása és vizsgálata a lakóhelyemen és környékén
  • A szabadidősportok szerepe a fizikai fittség és az egészség megőrzésében
  • A rekreációs sportolás színtereinek bemutatása és vizsgálata a lakóhelyemen és környékén
  • Az idősek sportolási szokásainak és lehetőségeinek vizsgálata
  • Fogyatékossággal élők sportolási szokásainak és lehetőségeinek vizsgálata (intézmények és a sportolási lehetőségek bemutatása)
  • Az úszás kisgyermekkorban

 

Dr. Molnár Csilla

  • Férfi és női szerepek a médiában 
  • A társadalmi nemek (férfi-női szerepek) a pedagógiában 
  • Néprajzi kutatómunka a Nyugat-Dunántúlon 
  • A kommunikáció sajátosságai napjaink magyar társadalmában 
  • Az anyanyelvfejlesztés lehetőségei, módszerei napjainkban 
  • Műfajok és a kreatív írás fejlesztése 
  • A szóbeliség jellemzői az informatika korában 
  • Választott téma oktatóval egyeztetve
 

Dr. Molnár Katalin

  • Kreatív tevékenységek a családi élet színesítésére  
  • Családi szabadidős programok         
  • Tanácsadás elfogadására való nevelési lehetőségek
  • Környezettudatos életmódra nevelés
  • A fenntarthatóság pedagógiai érvényesítése
  • Tanulás természeti környezetben
  

Ősz Róbert

  • Népi kismesterségek az óvodai vizuális nevelésben.
  • A népművészet szerepe az óvodai vizuális nevelésben
  • Lakóhelyem élő hagyományi (kifejezetten a lakóhelyen megmaradt,vagy újraélesztett kézműves hagyományok feldolgozása)


Pásztor Enikő

  • A német nemzetiségi óvodapedagógus professzió kialakulása és kihívásai napjainkban
  • Idegennyelvi foglalkozások óvodáskorban
  • A határon túli magyar óvodák jelenkori helyzete, legfontosabb feladatai a magyarság fennmaradásában
  • Magyar gyerekek az osztrák óvodákban


Dr. Patyi Gábor

  • Neves pedagógusok munkásságának feltáratlan aspektusai, "elfeledett" nevelők
  • Az óvodaügy, a közoktatásügy története
  • Az egyetem társadalom- és kultúrtörténete
  • Filozófusok a nevelésről
  • A gyermekkép és gyermeklét történeti változásai
  • Az óvóképzés és tanárképzés története
  • Magyar-osztrák kulturális, tudományos kapcsolatok története 
  • Etnikai és felekezeti kisebbségek a történelmi Magyarországon (oktatás, művelődés)
  • A szociális munka és a gyermekvédelem története
 

Révész József 

  • A zenei nevelés új útjai
  • Kodály Zoltán zenei nevelési elveinek mai üzenete
  • A művészetpedagógia fejlesztő hatásai
  • A zenei nevelés lehetőségei az óvodai mindennapokban
  • Az érzelmi intelligencia fejlesztése művészi eszközökkel
  • Művészet kontra Tudomány
  • Mi a zene?
  • Ember és zene - a muzsika társadalomra gyakorolt hatása
  • Az óvodai zenei nevelés története
  •  „ Legyen a zene mindenkié!” – A Kodály módszer aktualitása
  • Mese és muzsika - komplex művészeti nevelés az óvodában
  • Kokas Klára szemléletének alkalmazási lehetőségei
  

Dr. Simon István Ágoston

  • Az úszás jelentősége az óvodás korú gyermekek életében 
  • Az óvodai úszásoktatás során használt oktatási módszerek és stratégiák vizsgálata 
  • Az óvodai úszásoktatás oktató – tanítvány viszony vizsgálata 
  • Az óvodapedagógus szerepe az óvodai úszásoktatás hatékonyságának növelésében 
  • A rendszeres úszás hatása a motoros képességekre a 3-7 éves gyermekeknél 
  • Az úszás preventív és egészségmegőrző jellegének vizsgálata 
  • Az óvodai labdás gyakorlatok, jelentősége a koordinációs képességek fejlődésében 
  • A labdás testnevelési játékok jelentősége az óvodai testnevelés foglalkozásokon 
  • A rendszeres testedzés szokásrendszerének kialakítását segítő eszközök, eszközrendszerek szerepe az óvodai testnevelésbe 
  • A gyógytestnevelés helye és szerepe az óvodai testnevelésben 
  • A gyógytestnevelés helyzete az óvodákban 
  • A pedagógus szerepe a leggyakoribb mozgásszervi és belgyógyászati betegségek prevenciójában, rehabilitációjában 
  • A pedagógus szerepe a 0 - 18 éves gyerekek egészséges életmódjának kialakításában 
  • A rendszeres mozgásra nevelés eszközei, kialakulását gátló tényezők vizsgálata 
  • A mozgás /úszás, sport/ jelentősége az asthmás betegek életmódjában 
  • A gyógytestnevelés helyzete ma Magyarországon 
  • A gyógytestnevelés jelentősége a 6-18 éves mozgásszervi- és belgyógyászati betegségben szenvedő gyermekek prevenciójában, rehabilitációjában 
  • A pedagógus szerepe a gyógytestnevelés hatékonyságának növelésében 
  • Különböző intézményekben (bölcsőde, óvoda, iskola, gyermekotthon, idősek otthona stb) dolgozó nevelők, gondozók egészségmagatartásának vizsgálata 
  • 0 – 18 éves gyermekek egészségmagatartásának(táplálkozás-, étkezés, fizikai aktivitás, szenvedélybetegségek, lelkiegészség stb) vizsgálata 
  • A pedagógus lehetőségei a 0 – 18 éves gyermekek egészségfejlesztése területén 
  • A leendő és gyakorló pedagógusok egészségmagatartásának összehasonlító vizsgálata 
  • Az outdoor tevékenységek jelentősége a 0-7 éves korosztály mozgásfejlesztésében, egészségfejlesztésében. 
  • Az outdoor tevékenységek bevezetésének lehetőségei a 0-7 éves korosztály nevelésével foglalkozó intézményekben. 
  • Az outdoor tevékenységek a gyógytestnevelés hatékonyságának növelésében.


Dr. Tauber Anna

  • Személyiségfejlesztés zeneterápiával
  • Értékközvetítés és művészetpedagógia
  • Zeneterápiával, zenepedagógiával kapcsolatos könyvek, tanulmányok összehasonlító elemzése
  • A család szerepe a kisgyermek zenei nevelésében
  • A művészeti nevelés lehetőségei az óvodai nevelésben
  • Kodály Zoltán elvei a kisgyermekek nevelésében
  • Differenciált fejlesztés zenei neveléssel
  • Kreativitásra és "teljes emberré" válás, mint a művészeti nevelés egyik célja
  • "Kerek egy esztendő" - énekes népszokások és hagyományok
  • Szülőföldem népi gyermekjátékai, énekes népszokásai
 

Dr. Varga László

  • Értelmi, érzelmi és szociális intelligencia fejlesztésének lehetőségei gyermekkorban      
  • Kultúrák - földrészek - gyermekek          
  • Multikulturális nevelés
  • A kooperatív tanulás elmélete és gyakorlata      
  • A pedagógus kompetenciái        
  • A gyermekkor jelentősége az egyén életében, gyermeklét a 3. évezredben         
  • A gyermekek világa – a gyermekek hangja         
  • XIX - XX. századi pedagógiai folyóiratok, pedagógiai jegyzetek, tankönyvek, vezérkönyvek elemzése, értékelése
  • Gyermekkori neuropedagógia 
  • Kisgyermeknevelő, óvodapedagógus szerepek, kompetenciák
  • Humor a pedagógiában


Dr. Varga Norbert

  • A Kárpát-medence nemzetiségi kérdései
  • A vallások társadalom (szociális)- és emberképe (Biblia, Korán)
  • Politológia
  • Romológia/a cigányság társadalmi helyzetének vizsgálata
  • Szociális párbeszéd az Európai Unióban
  • Szociálpolitika
  • Társadalmi kérdések az irodalmi művekben
  • Vidék- és falukutatás

 

Dr. Závoti Józsefné

  • Fogyatékossággal élő személyek segítése a szociális szakmában
  • A nyelvi- és beszédeltérések a kommunikációs rendszerünkbe
  • Kutatói munka a szociális szakma különböző területein
  • A keresztény szellemiség megjelenése a pedagógiai és a szociális tevékenységi rendszerben
  • Tanulási és viselkedési zavarok prevenciója, kezelése

 

Dr. Zsubrits Attila

  • A gyermek-nevelő kapcsolat tartalmi vizsgálata
  • A gyerekek kötődésrendszerének elemzése
  • A gyerekek társas kapcsolatrendszerének vizsgálata
  • A gyerekek játék tevékenységének pszichológiai szempontú tanulmányozása
  • A gyermekvédelmi bentlakásos intézményekben nevelkedő fiatalok kötődéseinek vizsgálata
  • Az intézményes beszoktatás folyamatának elemzése
  • Az átmeneti tárgy jelentősége kisgyermekkorban
  • A gyerekek személyiségének megismerése rajzvizsgálati módszerekkel
  • Sajátos nevelési igényű gyerekek intézményes integrációja
  • Szociálpszichológiai szempontú elemzések