Magyar hagyományőrzés mesepedagógiával
pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
I. Általános tájékoztató
A képzésért felelős szak: Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar
Cím: 9400 Sopron, Ferenczy János utca 5.
Szakirányú továbbképzési szak megnevezése: Magyar hagyományőrzés mesepedagógiával pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
Szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: Szakvizsgázott hagyományőrző mesepedagógus
A szakirányú továbbképzési szak szervezése: 10/2006. (IX. 25.) OKM rendelet alapján
A szakirányú továbbképzési szakképzési formája: Levelező tagozat
A képzés kódja: TTOVMSI
Képzési területe: pedagógusképzés
Részvétel feltételei / A felvétel feltételei:
A) Legalább alapképzésben szerzett csecsemő- és kisgyermeknevelő, óvodapedagógus, tanító, konduktor, gyógypedagógiai végzettség és szakképzettség; - vagy mesterképzésben (korábban főiskolai vagy egyetemi szintű képzésben) szerzett tanári szakképzettség;
B) Vagy bármilyen képzési területen legalább alapképzési szakon szerzett oklevél és felsőfokú óvodapedagógus végzettség (korábban felsőfokú óvónőképző intézetben szerezett oklevél)
C) Minimum 3 éves időtartamú pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlat
Csatolandó dokumentumok: oklevélmásolat, munkaviszonyt igazoló lap
Képzési időtartama: 4 félév
Képzés nyelve: magyar
Finanszírozási forma: Önköltséges
Képzés költsége/félév: 120.000 Ft
A szakirányú továbbképzési szak indításának tervezett időpontja: 2022. október 01.
Jelentkezési határidő: 2022. augusztus 25.
Jelentkezés itt: Online jelentkezés
Jelentkezés módja:
Szakfelelős oktató: Dr. Závoti Józsefné PhD
Elérhetőség:
A szakirányú továbbképzéssel kapcsolatban a Tanárképző Központban tájékozódhatnak.
E-mail: tk@uni-sopron.hu
Telefon: +36 99 518 725
A képzés leírása a képesítési követelményeknek megfelelően
1. A képzés célja:
- A hallgató addigi tapasztalatait kibővítve ismerje a köznevelési intézmények működésének rendjét, minőségbiztosítását, a társadalmi és magyar kultúra értékrendjében el tudja szervezni a pedagógiai folyamatokat. A köznevelés új kihívásaihoz tudjon alkalmazkodni, a kiemelt figyelmet igénylő gyermek és tanuló a pedagógiai tevékenységében helyet kapjon sajátos módszerek alkalmazásával, mindezzel az egészséges fizikumú és személyiségű fiatalokat neveljen.
- Olyan átfogó ismeretek nyújtása, melyek a társadalmi változások kihívására a népi kultúra, a hagyományok és a népmese ötvözetével a gyermek és fiatal korosztály számára a természeti és humán környezet jelenségeiről értelmezést, eligazítást ad. Segíti a személyiség kibontakozását, az identitás erősödését, a közösségbe ágyazódást.
- Olyan kompetenciák kialakítása, melyekkel a nevelő-oktató munkában a magyar népi kultúra értékeit átörökítik, a gyermekekkel, tanulókkal a népmeséket megismertetik, feldolgozzák, a drámapedagógia eszközeivel a harmonikus pszichés állapot kialakítását és megtartását segítik elő. A viselkedési elváltozásokat, a kommunikációs zavarokat a mesék feldolgozásával megelőzik, és/vagy korrigálják.
- A képzésben résztvevők készséget szereznek a népi alkotások, kismesterségek elsajátításában, ezek átadásában. A tehetséges, az átlagos és az alul teljesítő gyermekek, tanulók kreativitását, személyiségük harmonikusabb fejlődését a szerves műveltség rendező hatásmechanizmusával érhetik el.
- A hátrányos helyzetből adódó beilleszkedési zavarral küzdő tanulók fejlesztésének feladataiban képes más pedagógussal való együttműködésre; a differenciálás alkalmazásával képes a gyermekek vagy tanulók oktatásában és nevelésében a néphagyományokból származó nevelési hatásokat kamatoztatni.
- A természetes műveltség világképét közvetíti, a gyermek- és ifjúságneveléshez szándékozik mintákat adni. A rítusjátékokkal, népi játékokkal felkészíti és bevezeti a felnőttek rejtelmes világába és tágabb közösségébe őket.
- A képzés szellemiségét a természetes, valamint a magyar ősi műveltség határozza meg. Az a világkép, amelynek velünk születő alapformái, a társadalmi és gazdasági változások mellett sem (vagy alig) módosulnak; amelyeket a természettel közvetlen kapcsolatban lévő, annak törvényeit tiszteletben tartó ember mindenütt és mindig időszerűen alkalmazott, "használt"; hagyományőrző vidéken használ ma is: az általánosat, a mindenkire kötelező érvényűt egyedien, személyre, nemzetségre, nemzetre, s korra jellemző módon.
„Nem kezdetet lát a születésben, nem véget a halálban, hanem csak személyi változást mind a kettőben. S nemcsak embernek emberhez való kapcsolatát szabályozza, hanem a szövetséget is, melyet a természettel és Istennel mindnyájunknak meg kell kötnünk. Valóban olyan életforma ez, melyben a közösség az első és legfőbb személy, s lelkében változatlan, csupán az atyák és a fiak cserélik egymást.”
(Tamási Áron)
2. A képzési idő
- Négy félév, 360 tanóra
- A képzési idő magában foglalja a kötelező, kötelezően választható és a szabadon választható tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit.
A képzés főbb tanulmányi területei és arányai
Az általános elméleti alapok és a speciális ismeretek valamint a gyakorlat arányosan oszlik meg a képzésben, melynek tartalmát a képzés tantárgyi felosztásában érvényesül.
Tanulmányi terület |
Kredit |
Kötelező ismeretek (Képzési idő 47%-a) |
55 |
Elméleti alapok (43%) Az elméleti ismeretekben érintjük a közoktatás és köznevelés szabályozásának, működtetésének, minőségbiztosításának elméleteit. A hallgatók megismerik a művelődéstörténet, nemzeti identitás átszövésével a közoktatási intézmények innovatív, fejlesztési lehetőségeit. Kiemelt figyelmet fordítanak az ismeretek elsajátítása alapján a tehetséges, a sajátos nevelési igényű, a hátrányos helyzetű gyermek és tanuló nevelésére. Vezetői ismereteikkel megfelelő intézményi légkör kialakításával a pedagógiai folyamatokat sikeresen szervezik. Az egészséges életmód elméleteit és módszereit sajátítják el. |
|
Gyakorlati ismeretek (57%) Napjainkban a tudástartalom elsajátíttatása mellett nagy hangsúlyt kap a köznevelésben az erkölcsi fejlődés biztosítása, és az etika a köznevelés aspektusából. A pedagógiai szemléletváltozás követi a társadalmi esélyegyenlőség és inkluzivitás gyakorlatát, valamint a pedagógus életpálya modellt támogató mentor attitűd és praktikum megjelenése is kiemelt téma. |
|
Szakmai ismeretek–Módszer specifikus ismeretek(Képzési idő 53 %-a) |
55 |
Általános elméleti alapok (30 %) A szakmai ismeretek blokkban megismertetjük a hallgatót a magyar néprajzi értékek, népköltészet mesevilágának megjelenését múltunkban és napjainkban. A pedagógiai módszerekbe ötvözve a néphagyományok, jeles napok, népi játékok jelennek meg. A magyar népköltészetének kincseiben megismertetjük a népmesék típusait, az emberélet szakaszainak a néphagyományok és szakrális megközelítéséből. Az esztendőkörös változásokat, ünnepeket, hagyományokat a mai pedagógiai humán és tárgyi környezetbe építjük. |
|
Speciális ismeretek (70 %) A gyakorlati ismeretek keretében az archaikus (mesealapú) magyar nyelv, a néptánc, a nyelvi-zenei hagyományok, a népi játékok, a kismesterségek és a mese, a lovas élmények biztosítják a célcsoportok és személyek számára a hatékonyan alkalmazást. |
|
A szakdolgozat kreditértéke |
10 |
Összesen: |
120 |
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismertkörök
Megnevezés |
Kötelező ismeretek |
Köznevelési, közigazgatási ismeretek; Tehetséggondozás és Minőségbiztosítás a köznevelésben; Magyar művelődéstörténet hatása a közoktatásra; Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló a közoktatásban; Történettudomány-magyarságtudomány a köznevelésben; Inkluzív pedagógia; A köznevelés és család nevelés kölcsönhatásai; Nemzet, mint kulturális közösség; Oktatási-nevelési folyamat tervezése, szervezése; Intézmény légkör és hatékonyság; Mentálhigiéné; Vezetéselmélet és gyakorlat; Mentortanár szerepe a pedagógia professzióban; Egészségfejlesztés elmélete és módszerei; |
Módszer specifikus fejlesztési ismeretek és gyakorlatok |
Mesemondás technikája; Mesetípusok; Mesefeldolgozás drámajátékkal; Emberélet hét kapuja; Baranta hagyományok alapjai; Népi mesterségek a mesékben; Tárgy készítés a mesefeldolgozáshoz; Népmesék a pedagógiában; Mesék feldolgozása az informatikai alapismeretekkel; Mese hatása a kommunikációra; Magyar népzenei és tánchagyományok; Biblioterápia alapjai;A lovasterápia a gyakorlatban; Rítusjátékok, népi játékok; Néprajzi értékek, népmesék a múltban és a jelenben; Néphagyományőrzés a pedagógiában; Európai pogány mesevilág; Meseértelmezések a szerves műveltésgben; |
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek
A képzésben megszerezhető kompetenciák, tudáselemek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenység-rendszerben.
1. Kompetenciák
Kötelező ismeretkörökben:
- A köznevelési intézmények működésében, szabályrendszerében, irányításában eligazodás
- Köznevelési intézmény irányítása, megfelelő légkör kialakításával az intézményi innováció, fejlesztés vezetéselméleti és gyakorlati ismeretek felhasználásával
- Nyitott, inkluzív szemlélet, a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók esélyének és fejlődésének biztosítása
- A közösségi mentálhigiéné biztosítása
- A pedagógus életpálya nyomon követése, segítése
- A jövő generációjának erkölcsi, tudásbéli és fizikai kondíciójának megalapozása a nemzeti identitás erősítésével
Speciális ismeretkörben:
- A képzésben részt vevő hallgató olyan, a magyar néphagyományt és népi kultúrát magában foglaló ismereteket és pedagógiai műveltséget szerez, amely képessé teszi az esztendőkörös változások, ünnepek köré gyűjtött értékeket megfelelő módon átadni a gyermekek, tanulók mindennapi nevelési és oktatási folyamataiban. A mai modern humán és tárgyi környezetbe visszahívni a természet körforgását követő kultúra rendező, életet szervező ismereteit, szokásrendjét.
- Képessé válik a mese és népművészet elemeinek beépítésével kisebb közösségek tágabb társadalmi környezetbe integrálására, az emberi kapcsolatok értékelésére és pozitív irányú alakítására.
- Nevelési módszerében az ősök iránti tiszteletadásra építve, az egymás iránti odafigyelést alapozza meg, melyeket a magyar népi hagyományok, illetve a mesék és mondák adta szabályok alapján épít fel.
- Jártasságot szerez az archaikus (mesealapú) magyar nyelvben, a néptáncokban, a nyelvi-zenei hagyományok összefüggésében, a népi játékokban keresztül, a metakommunikáció lehetőségeit kihasználva.
Tudáselemek, megszerezhető ismeretek
A szakvizsgázott pedagógus a köznevelésre vonatkozó szabályok értelmében a közoktatási intézmények vezetésére, pedagógiai programok kidolgozására, és alkalmazására, az adott intézmény működési feltételeinek fejlesztésére lesz képes. Ismereteit a felsőoktatásban a pedagógusképzéshez kapcsolódó gyakorlatvezetői tevékenységben érvényesítheti. Olyan intézményekben, szervezeteknél alkalmazhatja az elsajátított mesepedagógiai ismereteket, ahol cél a gyermek és fiatal komplex, sokirányú fejlődése. A gyermek állapotából adódó másodlagos következmények, illetve devianciák megelőzése.
- Köznevelési intézmény működése, irányítása, minőségbiztosítása
- Inkluzivitás a pedagógiában
- Mentálhigiénés ismeretek és gyakorlat
- A pedagógus életpálya mentorálás
- A magyar hagyományőrzés megmutatkozása néprajzi értékeink múltjában és jelenében.
- A történettudomány keretén belül a magyar nemzet történelmi folyamatában a nemzeti identitás megnyilvánulásai.
- A népművészet értékeinek átadása a mesepedagógia módszereivel.
- Az európai keresztény kultúra és a magyar népművészet kölcsönhatása.
- A népmese és a pedagógia módszereinek együttes hatása.
- A mesepedagógia és személyiségfejlődés.
- A játéktevékenység beépítése a népi kultúrából táplálkozva a pedagógiai folyamatokba.
Az ismeretek ellenőrzési rendszere
A tanulmányok teljesítésének ellenőrzése aláírás, gyakorlati jegyek megszerzéséből és vizsgák - kollokviumok - teljesítéséből tevődik össze. A III. félév végén szigorlat van, melynek tantárgyai: Meseértelmezések a szerves műveltségben, Emberélet hét kapuja, Tanulási-, magatartási- viselkedési zavar jelenségköre tantárgyakból tevődik össze.
- A kötelező kollokviumok száma: 12
- Gyakorlati jegyek száma: 20
- Aláírással záruló tantárgyak: 2
1. Szakdolgozat
- A képzés szakdolgozat készítésével, védésével és a záróvizsga letételével zárul.
- A szakdolgozat kreditértéke: 10 Kredit
- A korábban szerzett ismeretek, gyakorlatok beszámítási rendjéről: igazodik a törvényi előírásokhoz.
Kötelező feltétel: A szakdolgozati téma kiválasztása a 2. szemeszter végén történik meg, a szakdolgozat leadásakor a legalább három alaklommal történt konzultáción való részvételt az arra rendszeresített nyomtatványon igazolni kell.
2. Záróvizsgára bocsátás feltételei
- A tanulmányi követelmények teljesítése (a kreditpontok megszerzése)
- A szakdolgozat elkészítése és benyújtása
3. A záróvizsga részei
- A szakdolgozat megvédése
- Komplex szóbeli vizsga
4. Az oklevél eredménye
A kiállított oklevél minősítése az alábbiakból tevődik össze:
- A szakdolgozat és a védés érdemjegyének számtani átlaga kerekítve,
- A szóbeli záróvizsga érdemjegye.
Az oklevél minősítésének kiszámítása: a fenti érdemjegyek egyszerű átlaga, egész számra kerekítve.