Pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
I. Általános tájékoztató
A képzésért felelős: Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar
Cím: 9400 Sopron, Ferenczy János utca 5.
Szakirányú továbbképzési szak megnevezése: bábpedagógia pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
Szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott pedagógus bábpedagógus szakterületen
A szakirányú továbbképzési szak szervezése: 87/2015. (IV.9.) Korm. rendelet alapján
A képzés kódja: TTOVBPK
Megszerezhető végzettség, szint és annak ISCED besorolása: ISCED 6
A szakirányú továbbképzési szak képzési formája: Levelező tagozat
Képzési területe: pedagógusképzési terület
Részvétel feltételei / A felvétel feltételei:
aa) csecsemő- és kisgyermeknevelő, óvodapedagógus, tanító, gyógypedagógia, szociálpedagógia alapképzési szakok valamelyikén szerzett oklevél vagy
ab) tanár szakképzettség
és
b) legalább három év pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlat.
Csatolandó dokumentumok: oklevélmásolat, munkaviszony igazolás
Képzési időtartama: 4 félév
Megszerzendő kreditek száma: 120 kredit
Képzés nyelve: magyar
Finanszírozási forma: Önköltséges
Képzés költsége/félév: 120.000 Ft/félév
Képzés gyakorisága: havonta
Képzés helyszíne: Sopron
A szakirányú továbbképzési szak indításának tervezett időpontja: 2022. október 01.
Jelentkezési határidő: 2022. augusztus 25.
Jelentkezés itt: Online jelentkezés
Szakfelelős oktató: Dr. Hartl Éva egyetemi docens
Elérhetőség: hartl.eva@uni-sopron.hu
A képzéssel kapcsolatban a Tanárképző Központban tájékozódhatnak.
E-mail: tk@uni-sopron.hu
Telefon: +36 99 518 725
A képzés célja:
A hallgatók alapképzésben szerzett ismereteinek kiegészítése a bábpedagógia alapvető eszköztárával, alkalmazási lehetőségeivel, a tárgyalkotás játékba transzformálódásának módjaival, a pedagógiai bábjáték, a fejlesztőpedagógia, a művészeti bábcsoportok vezetésének módszertanával, a bábos gondolkodás személyiségfejlesztő hatásával.
A szakmai kompetenciák:
Tudása:
- ismeri a bábjátékról és a játszásról alkotott felfogásokat;
- ismeri a bábu alkalmazásának módjait, a vele való cselekvések személyiségfejlesztő, értékteremtő hatásait;
- ismeri a bábpedagógia és bábjáték színházi törvényszerűséget;
- ismeri a gyermekkultúra és a bábjáték történeti és jelenkori kapcsolódási pontjait;
- ismeri a játékszerek, a dramatikus szokások összefüggéseinek értelmezéseit;
- ismeri a játék és a bábjáték törvényszerűségeit, a gyermeki játék pszichológiai és pedagógiai háttereit;
- ismeri a bábjáték fajtáit;
- ismeri a mesék színrevitelének módozatait, módszereit;
- ismeri a bábesztétika legfontosabb téziseit;
- ismeri a bábjáték hatásmechanizmusát, befogadásesztétikájának alapját;
- tájékozott a bábjáték mint a képességfejlesztés eszközének és lehetőségeinek gazdag tárházában;
- tájékozott a bábjáték műfajelméletében;
- tájékozott a tárgyalkotás, a színpadtechnika, a szcenika technológiai ismereteiben;
- tájékozott a társművészetek területeiről és azok komplex módon való alkalmazásáról;
- tájékozott a bábjátékterápiában, művészetterápiás modellekben és ezek elméleti hátterében;
- garanciát tud nyújtani a bábpedagógiai eszközrendszer tudatos, célirányos és hatékony alkalmazásához;
- tudásának alappillére a bábpedagógia metodikai sokszínűségének ismerete;
- tudása kiterjed az önálló tervezői és tárgyalkotó munkára, ismeri a bábtervezés és készítés technikáit;
- tudja, hogy a bábjáték egyidejűleg élményt adó drámai és tárgyalkotó tevékenység, alkalmas arra, hogy műveltséget, értéket, attitűdöt közvetítsen, képességeket bontakoztasson ki;
- tisztában van azzal, hogy a bábu eleven lény benyomását kelti, így vizuálisan, auditíven, kinesztéziásan nyújtja az ingereket, ez komplex megismeréshez, ismeretszerzéshez vezet;
- tudja, hogy a bábjáték folyamatában a gyermek egyaránt lehet néző és alkotó, de akár befogadóként reflektál, akár alkotóként van jelen, mind a két státuszban megtapasztalja az azonosulás-átélés folyamatát;
- tudja, hogy a bábpedagógia a bábjáték módszertanát közvetítő és kiteljesítő művészetpedagógiai eszköz, melynek a műfaji sajátosságait képviselő tartalmi egységei a színház-, bábművészet és a néprajz eszköztárát használják.
Képes:
- a bábjátékot a 3-18 éves gyermekek igényeihez, gondolkodásmódjához, motivációihoz igazítva hatékonyan alkalmazni;
- az életkornak, az egyéni érdeklődésnek és érettségnek megfelelő játéktevékenységek kiválasztására, megtervezésére, a fejlesztő folyamat felépítésére;
- a bábjátékot személyiségfejlesztő eszközként alkalmazni;
- a bábjáték komplexitásának terápiás lehetőségeivel, sajátosságaival egyéni és közösségi fejlesztéseket elérni;
- a gyermeki személyiség fejlődési esélyeinek növelésére a művészeti nevelés, ezen belül a pedagógiai bábjáték eszközeivel;
- a bábjátékhagyományt a modern pedagógia eszközének tekinteni, és mindennapi munkájában, az adott gyerekközösségben megfelelően alkalmazni;
- alkalmazni a dramatikus, a zenei, a vizuális játékok, a báb- és tárgyjátékok integrálásának lehetőségeit az óvodai és iskolai fejlesztési területekbe;
- a bábjátszás önálló szervezésére és az élményszerű továbbadásra;
- módszertani kultúrájuk fejlesztésével párhuzamosan tanácsadás vagy bábjátékmetodikai továbbképzések formájában mentori feladatokat ellátni a szakmai közösségekben;
- bábos szakmai munkájukkal segíteni a fejlesztőpedagógusok, nevelési tanácsadók, speciális nevelési igényű intézmények munkáját;
- a fejlesztés, nevelés, integráció és inkluzió területén alkalmazható művészeti intervenciós módszerek alkalmazására.
Attitűdje:
- gyermekcentrikus szemléletű;
- a bábjátszás különböző formáinak megismerésével elfogadja a kreatív szemléletet;
- személyes játékélmény révén problémaérzékenység, konfliktusmegoldó képesség, fejlődőképesség, önfejlesztés, alkotóképesség, irányításra való alkalmasság, döntésképesség felerősödése jellemzi;
- kreativitás, ötletgazdagság, új ötletek és módszerek kipróbálása, önálló tervező és kivitelező munka, esztétikai igényesség, önálló feladatértelmezés jelemzi;
- nyitott az innovatív bábpedagógiai elképzelések és megoldások megismerésére, valamint törekszik a bizonyítékalapú módszerek alkalmazására;
- a mindennapi bábpedagógiai fejlesztő munka, a művészetpedagógiai kutatások, az innovatív tevékenységek során nyitott a team-munkára;
- törekszik az ön- és társismeret, önelfogadás, önreflektivitás fejlesztésére;
- szakmai, nyelvi készségeit az élethosszig tartó tanulás jegyében karban tartja és fejleszti;
- igénye van a báb-művészetpedagógiai folyamatok folyamatos elemzésére, értékelésére, nyitott az eredmények és a körülmények figyelembe vételével a tervek és folyamatok felülvizsgálatára és módosítására;
- elkötelezett a bábjátékkal fejlesztett gyermekek tanulási és terápiás szükségleteinek kielégítése és a tanuláshoz, terápiához igazodó környezet megválasztása, kialakítása iránt;
- felelősen képviseli a bábjáték szakszerű nyelvi meghatározásait, és ezeket a konkrét kommunikációs szituáció, az adott szociokulturális háttér figyelembe vételével és a változó világra való nyitottsággal használja.
Autonómiája és felelőssége:
- nevelési-oktatási intézményekben, csoportokban, osztályokban önállóan és felelősséggel látja el a kisgyermeknevelés, az óvodai nevelés, valamint az általános iskola 1-6. évfolyamán a bábjátékhoz tartozó műveltségi területhez tartozó nevelési és oktatási feladatokat;
- feladata kiterjed az általa kiválasztott módszertan alapos megismeréséhez, a fejlesztési területek meghatározásához, a metodika alkalmazásához;
- szakmai hozzáértése alkalmassá teszi, hogy a személyiségfejlesztésben maga válassza meg a bábjáték, a drámajáték eszközeiből az adott helyzetre nézve a legalkalmasabbat;
- felelőssége kiterjed a művészettel nevelés eszközeinek megválasztása, alkalmazása során a csoport kohéziójának erősítésére, az egyéni személyiségfejlesztés minőségi sokoldalúságának tudatos fejlesztésére;
- tudományosan és módszertanilag megalapozott művészetpedagógiai nézeteit és döntéseit felelősséggel vállalja;
- tudatosan képviseli a bábpedagógia módszertani kultúráját;
- felelősséget vállal a bábjátékkal fejlesztett személyekért, a bábpedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése során hozott döntéseiért, a báb- és művészetpedagógiai tevékenységének következményeiért;
- a művészetpedagógia eszközeit alkalmazva kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál;
- felelősséget érez saját bábpedagógusi öndefiníciójának folyamatos alakításáért, és azért a szűkebb és tágabb közösségért, ahol tevékenységét kifejti.
A képzési idő
Négy félév, 370 tanóra
A képzésben az elmélet és a gyakorlat arány: 38% - 62%
A képzés főbb tanulmányi területei és arányai
Kötelező ismeretek: 55 kredit
Elméleti alapok:
Az elméleti ismeretekben megalapozzuk a közoktatás és köznevelés szabályozásának, működtetésének, minőségbiztosításának elméleteit. A hallgatók megismerik a művelődéstörténet, nemzeti identitás átszövésével a közoktatási intézmények innovatív, fejlesztési lehetőségeit. Kiemelt figyelmet fordítanak az ismeretek elsajátítása alapján a tehetséges, a sajátos nevelési igényű, a hátrányos helyzetű gyermek és tanuló nevelésére.
Vezetői ismereteikkel megfelelő intézményi légkör kialakításával a pedagógiai folyamatokat sikeresen szervezik. Az egészséges életmód elméleteit és módszereit sajátítják el.
Gyakorlati ismeretek:
Napjainkban a tudástartalom elsajátíttatása mellett nagy hangsúlyt kap a köznevelésben az erkölcsi fejlődés biztosítása, és az etika a köznevelés aspektusából. A pedagógiai szemléletváltozás követi a társadalmi esélyegyenlőség és inkluzivitás gyakorlatát, valamint a pedagógus életpálya modellt támogató mentor attitűd és praktikum megjelenése is kiemelt téma.
Választható ismeretkörök: 55 kredit
A bábjáték pedagógiája: 25 kredit
Bábkészítés: 10 kredit
Bábterápia: 10 kredit
Bábjáték a dramatikus népszokásokban: 5 kredit
Drámajáték és színházpedagógia stúdium: 5 kredit
A szakirányú továbbképzési szak szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül:
Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
Közigazgatási és vezetési ismeretek, A nevelési-oktatási intézmény mint szervezet,
Intézmény és környezete, A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága, Integráció és szegregáció kérdései, Szakmai önismeret és önreflexió, A gyermekvédelem, EU-ismeretek
és prioritások, A pedagógus és intézménye, Személyiség- és kommunikációfejlesztés,
Minőségbiztosítás és minőségfejlesztés, Sajátos pedagógiai módszereket igénylő személyek nevelése és oktatása
Választáson alapuló ismeretkörök: 55 kredit
A bábjáték pedagógiája: 25 kredit
A játék pedagógiája, Mesepszichológia (Meseelemzés), Dráma-, színház-, bábtörténet; A bábjáték műfaji sajátosságai, Dramatizálás és dramaturgiai alapismeretek, Színrevitel, színpadra állítás technikái, Alkalmazott bábjáték a pedagógiai gyakorlatban, Befogadásesztétika- színházi előadás elemzés
Bábkészítés: 10 kredit
Vizuális kultúra; Bábkészítés, bábtechnikák; Műfaji integráció a bábjátékban I. – II.;
Bábterápia: 10 kredit
Művészetterápia alapkérdései; Bábterápiás terepgyakorlat;
Bábjáték a dramatikus népszokásokban: 5 kredit
Bábjáték a dramatikus népszokásokban
Drámajáték és színházpedagógia stúdium: 5 kredit
Színházpedagógia alapismeretei; Drámapedagógia
Szakdolgozat: 10 kredit
Az ismeretek ellenőrzési rendszere:
Az ellenőrzési rendszer a tanterven előírt, részben egymásra épülő, részben egymástól független gyakorlati jegyek megszerzéséből, kollokviumokból, a szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsgából tevődik össze.
A kötelező kollokviumok száma: 14.
A félévközi jegyek száma: 21.
A korábban szerzett ismeret a jelen szakirányú továbbképzési szak követelményrendszerében felsorolt ismeretanyaggal egyenértékű, ha az ismeretanyagok közötti egyezés legalább 75%-os.
Szakdolgozat:
A képzés szakdolgozat készítésével, védésével és a záróvizsga letételével zárul.
• A szakdolgozat kreditértéke: 10 Kredit
A szakdolgozat a bábpedagógiához kötődő, a képzés elméleti és gyakorlati ismereteit szintetizáló, egyéni kutatómunkára épülő tanulmány, mellyel a hallgató tanúsítja, hogy megszerezte a megfelelő tájékozottságot a téma szakirodalmában, továbbá képes az ismeretek szintetizálására és alkotó alkalmazására.
• Kötelező feltétel: A szakdolgozati téma kiválasztása az 1. szemeszter végén történik meg, a szakdolgozat leadásakor a legalább három alkalommal történt konzultáción való részvételt az arra rendszeresített nyomtatványon igazolni kell.
Záróvizsgára bocsátás feltételei
- A tanulmányi követelmények teljesítése (a kreditpontok megszerzése)
- A szakdolgozat elkészítése és benyújtása
A záróvizsga részei
- A szakdolgozat megvédése
- Komplex szóbeli vizsga
Az oklevél eredménye
A kiállított oklevél minősítése az alábbiakból tevődik össze:
- a szakdolgozat és a védés érdemjegyének számtani átlaga kerekítve,
- a szóbeli záróvizsga érdemjegye.
Az oklevél minősítésének kiszámítása: a fenti érdemjegyek egyszerű átlaga, egész számra kerekítve.