Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

Keresés

Kárpát-medencei Brunszvik Teréz Módszertani Központ

BMK_logo_2+_cut.jpg

A Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karán működő Kárpát-medencei Brunszvik Teréz Módszertani Központ Brunszvik Teréz szellemi örökségére építve jött létre. A nagy előd hitvallása – a gyermekkor kitüntetett szerepe, a nevelés mint tudomány és művészet, valamint a felelős, értékközvetítő pedagógusi hivatás – iránytűként szolgál a központ munkájában.

A központ célja, hogy a Kárpát-medence egészére kiterjedő, interdiszciplináris, kutatásalapú és gyakorlatorientált pedagógiai műhelyként működjön. Erősíteni kívánja a neveléstudomány és a pedagógiai gyakorlat közötti párbeszédet, támogatja a kutatás, fejlesztés és innováció összehangolását, valamint a módszertani jógyakorlatok gyűjtését, rendszerezését és terjesztését.

Fókuszterületei közé tartozik többek között az óvoda–iskola átmenet pedagógiája, a játékpedagógia, az EduKaland Stúdió STEAM/LEGO-alapú fejlesztései, a fenntarthatóság és környezetvédelem, a múzeum- és művészetpedagógia, az egészség és életmód, a nemzeti nevelés és folklór, valamint a koragyermekkori neuropedagógia. A központ munkája műhelyekre épül, amelyeket tapasztalt „mesterek” vezetnek (pl. Játékpedagógia Műhely, Fenntarthatóság és Környezetvédelem Műhely, Egészség és Életmód Műhely, Nemzeti Nevelés és Folklór Műhely, EduCasus és EduKaland Stúdió, Múzeum- és Művészetpedagógia Műhely, Óvoda–Iskola Átmenet Pedagógiája Műhely).

A Brunszvik Teréz Módszertani Központ nyitott a Soproni Egyetem társkarainak, valamint a Kárpát-medencei – anyaországi és határon túli – köznevelési és felsőoktatási intézmények együttműködésére. Célja, hogy élő szakmai hálózatot építsen, amelyben a pedagógusok, kutatók és hallgatók közösen dolgoznak a gyermekek nevelését szolgáló innovatív, értékalapú pedagógiai gyakorlatok kialakításán és megerősítésén.

Aktuális programok

Brunszvik Teréz Módszertani Központ – Szakmai délután óvodapedagógusoknak és tanítóknak
A Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karán működő Brunszvik Teréz Módszertani Központ első alkalommal rendezi meg szakmai délutánját a térség óvodapedagógusai és tanítói számára. A rendezvény célja, hogy teret adjon a pedagógusok közötti szakmai párbeszédnek, a módszertani jógyakorlatok megosztásának, valamint az óvoda–iskola átmenet korszerű, gyermekközpontú támogatásának bemutatására.
A szakmai délután egyben a Brunszvik Teréz Módszertani Központ jövőben induló programjainak, műhelyeinek és szakmai szolgáltatásainak nyitóeseménye is. A résztvevőket inspiráló előadások, gyakorlati bemutatók és közös szakmai gondolkodás várja, kiemelt fókuszban a mindennapi pedagógiai gyakorlatban is jól hasznosítható megoldásokkal.

A részvétel díjmentes, de regisztrációhoz kötött, regisztráció itt. A részletes programot a mellékelt tájékoztató plakát és a regisztrációs űrlap tartalmazza. Bízunk benne, hogy a szakmai délután hozzájárul a térség pedagógusainak együttműködéséhez, a közös tudásmegosztáshoz és az innovatív pedagógiai szemlélet erősítéséhez.


Kapcsolat

https://www.uni-sopron.hu/images/szemelyek/varga.laszlo.jpg
Dr. habil Varga László
dékán
 
 
Halvax Julianna
titkár
 
Tel.: +36 30 448 6025

 


Műhelyek

Az EduCasus Műhely és az EduKaland Stúdió a játékos, élményalapú és felfedezés-központú tanulásszervezés fejlesztésére specializálódik. Kiemelt módon támogatja a kreatív problémamegoldást, a tevékenységbe ágyazott tanulást és a gyermekközpontú pedagógiai szemléletet a legó-és duplo építőjáték alapú tanulási környezetben és módszertani innovációk segítségével.

A műhely célja olyan tanulási helyzetek megteremtése, és olyan pedagógiai foglalkozások tervezése, szervezése, amelyek a gyermekek természetes kíváncsiságára, alkotókedvére és aktív részvételére építenek, mindezt a LEGO-oktatásmódszertan pedagógiai lehetőségeivel ötvözve. Fontosnak tartjuk az óvodás és kisiskolás korosztály fejlesztését, ahol a játék, a mozgás, az építés, a kísérletezés és a kreatív alkotótevékenység meghatározó szerepet játszanak. Programjaink olyan tevékenységeket támogatnak, amelyekben a gyermekek cselekvésen, építésen, szimuláción és együttműködésen keresztül sajátítanak el új ismereteket és kulcskompetenciákat, különös tekintettel az óvoda–iskola átmenet folyamatára és az iskolakezdés szakaszára.

A pedagógusképzésben lehetőséget biztosítunk arra, hogy a hallgatók és a gyakorló pedagógusok megtapasztalhassák a LEGO-oktatásmódszertan során alkalmazható tanítási-tanulási eljárások gyakorlati megvalósulását. Kiemelt feladat a módszertani innovációk gyűjtése és fejlesztése, valamint olyan jógyakorlatok létrehozása, amelyek különböző intézményi környezetben is alkalmazhatók. A LEGO-oktatásmódszertan nem egyszerűen játék, hanem pedagógiai eszköz, amely támogatja a kreativitást, a történetmesélést, az érzelmi intelligenciát, a közösségi tanulást és a korai STEAM-készségek fejlődését.

A műhely nemzetközi kapcsolatépítésre is törekszik, a LEGO-oktatásmódszertan hazai és külföldi tapasztalatait és eredményeit beépítve. Hosszú távú célunk, hogy az EduKaland Stúdió és az EduCasus Műhely a jövőben hozzájáruljon a kreativitáson és aktivitáson alapuló tanulási kultúra megerősítéséhez, amely a gyermekek fejlődését – játékosan és motiváló módon – tudatosan tervezett, hatékony módszertani megoldásokkal támogatja.

vezető: Kissné Dr. Zsámboki Réka, egyetemi docens

zsuzsa_rosemond.jpg

tanácsadó: Zsuzsa Rosemond, címzetes egyetemi docens

line_split3.jpg

Az Egészség és Életmód Műhely célja, hogy kutatásokkal és gyakorlati programokkal támogassa a különböző korosztályok egészségtudatos életmódjának kialakítását. A műhely fókuszában a mozgásfejlesztés, a rendszeres fizikai aktivitás iránti belső motiváció, a prevenció, valamint az egészséges életvitel kialakításának a támogatása áll. Tevékenysége kiterjed a gyermekek mozgásfejlődésének, életmódszokásainak, illetve a mindennapi aktivitás pozitív élettani és pszichológiai hatásainak a vizsgálatára, ezen területek fejlesztéséhez tartozó innovatív, korszerű módszertanok felkutatására.

A műhely olyan programokat hoz létre, amelyek játékos, élményalapú módon segítik a gyermekek egészségmagatartásának fejlődését, és kiemelten fókuszálnak a közösségi élményre, az önbizalom erősítésére és a mozgás örömének megtapasztalására. A gyakorlati tapasztalatok és mérési eredmények elősegítik olyan különböző, hosszabb távú fejlesztési programok létrehozását, amelyek támogatják az egészséges életvitel és a rendszeres testedzés iránti igény kialakítását.

A műhely kiemelt feladatának tekinti a szakmai együttműködések építését és erősítését. Pedagógiai intézményekkel, gyakorlóhelyekkel és más szakmai műhelyekkel, partnerekkel közösen dolgozik azon, hogy az egészségközpontú szemlélet a pedagógusképzésben és a köznevelési gyakorlatban egyaránt hangsúlyosan jelenjen meg.

A műhely munkájának eredményeként a jövő pedagógusai komplex, tudományosan megalapozott és gyakorlatorientált eszköztárral rendelkező, az egészséges életmód támogatását központba helyező szakemberekké válhatnak, akik képesek a tanulók testi-lelki fejlődését elősegítő, korszerű és befogadó nevelési-oktatási környezetet kialakítani.

vezető: Dr. habil Simon István Ágoston, egyetemi docens

line_split3.jpg

A Fenntarthatóság és Környezetvédelem Műhely egy olyan interdiszciplináris platformot képvisel, amely a korszerű környezeti nevelés és az erdőpedagógia módszertani innovációit helyezi előtérbe, különös tekintettel a természeti környezetben lévő tanulás gyakorlati megközelítéseire. A Műhely alapkérdése, hogyan lehet a pedagógiai folyamatokat úgy strukturálni, hogy azok elősegítsék a fenntarthatósági szemléletformálást a fiatal generációban.

A Műhely elméleti és gyakorlati keretrendszere azon a felismerésen alapul, hogy a tanulás hatékonysága maximalizálható, ha az a természet közvetlen megtapasztalásával és szenzoros élményekkel egészül ki. Ennek érdekében olyan innovatív programokat dolgoz ki, amelyekben a gyermekek nem passzív befogadók, hanem aktív tapasztalatszerzés és felfedezés, valamint megfigyelés révén kapcsolódnak a természeti környezethez. Ez a megközelítés létfontosságú szerepet játszik a tanulók természettudományos érdeklődésének megalapozásában és elmélyítésében. A tevékenységek magukban foglalják a környezeti és erdőpedagógiai játékokat, tematikus foglalkozásokat, valamint természetismereti és jeles napi projekteket. Ezek a módszertani bemutatók és konzultációk alapvető támogatást nyújtanak a pedagógusoknak abban, hogy a lokális természeti környezetüket inspiráló tanulási helyszínné alakítsák át, maximalizálva ezzel az oktatási potenciált.

A Műhely küldetése messze túlmutat a közvetlen oktatási tevékenységeken: elengedhetetlen feladatának tekinti a szakmai együttműködések építését helyi, országos és határon túli szakmai szervezetekkel. Ez a hálózatosodás kiterjed a környezet- és természetvédelmi, valamint az erdészeti és erdőpedagógiai szakemberek bevonására is. A végső cél az, hogy a környezettudatos magatartásformálás minél szélesebb körben elterjedjen a köznevelésben és a pedagógusképzésben. Ezt a célt a jógyakorlatok közzététele által, a nevelés és tanítás adekvát eszközrendszerével kívánja elérni, elősegítve ezzel a fenntarthatóság elvének gyakorlati megvalósulását.

vezető: Dr. Molnár Katalin, egyetemi docens

line_split3.jpg

A Játékpedagógiai Műhely célja, hogy a játékot mint a gyermeki tanulás és fejlődés természetes közegét központi elemként helyezze el a nevelési és oktatási gyakorlatban. A műhely kiindulópontja, hogy a játék nem csupán szabadidős tevékenység, hanem olyan komplex, fejlesztő erejű folyamat, amely támogatja a kreativitást, a kommunikációt, a szociális készségeket, az érzelmi biztonság megteremtését és a problémamegoldó gondolkodást.

A műhely szakmai fókuszában a játék pedagógiai értelmezése, a különböző játéktípusok fejlesztő hatása és a játékba ágyazott tanulás módszertani lehetőségei állnak. A cél annak bemutatása, hogyan építhető be a játék a mindennapi pedagógiai munkába – az óvodától az alsó tagozatig –, és hogyan válhat a gyermek megismerésének, fejlesztésének és motiválásának egyik leghatékonyabb eszközévé.

A Játékpedagógiai Műhely célja, hogy a játékról való szakmai gondolkodást magas szintre emelje, hozzájáruljon a pedagógusok módszertani megújulásához, és olyan gyakorlati ötletekkel, szemléletformáló inspirációval lássa el a résztvevőket, amely közvetlenül beépíthető a gyermekekkel való mindennapi munkába.

vezető:

line_split3.jpg

A Múzeum- és Művészetpedagógiai Műhely a kulturális intézményekben megvalósuló tanulást, az élménypedagógiai megközelítéseket és a művészeti érzékenyítés fejlesztését állítja a középpontba. A műhely célja, hogy a pedagógusok és hallgatók megismerjék, hogyan válhatnak a múzeumok, művészeti gyűjtemények és közgyűjtemények a tanulás élő, inspiratív tereivé. A műhely feladatai közé tartozik a tárgyalapú tanulás módszertanának bemutatása, a művészeti élmények pedagógiai feldolgozásának támogatása, valamint az élményszerű, kreatív, reflektív tanulási formák népszerűsítése. Emellett a műhely fontosnak feladatának tekinti a pedagógus társadalom mentális egészségmegőrzésének támogatását, különös tekintettel a kiégés, a burnout-veszély megelőzésére.

Országos kulturális intézményekkel működik együtt, és rendszeresen vesz részt múzeumpedagógiai szakmai napokon, konferenciákon, műhelytalálkozókon és terepgyakorlatokon. A műhely arra törekszik, hogy a pedagógusok számára áttekinthetővé tegye a kulturális helyszínek tanulási lehetőségeit, valamint segítse az ezekre épülő projektalapú, interdiszciplináris tanítási gyakorlat kialakítását.

Fontos feladatként jelenik meg a társadalmi érzékenyítés is: a műhely egyik kiemelt területe az időskorúak, különösen a demenciával élők számára adaptált múzeumpedagógiai programok fejlesztése, amelyek elősegítik az intergenerációs kapcsolatok erősítését. Emellett zenepedagógiai és művészeti tematikájú szakmai programokat, módszertani workshopokat és bemutatókat szervez, valamint aktív szerepet vállal országos múzeumpedagógiai rendezvények szakmai megvalósításában

vezető: Árvayné Dr. Nezvald Anett, egyetemi docens

 

tanácsadó: Szabadhegyi Zita, múzeumpedagógus

line_split3.jpgA Nemzeti Nevelés és Folklór Műhely célja, hogy a hagyományos magyar kultúra értékeit élő, élményszerű és pedagógiailag megalapozott formában közvetítse a gyermekek, pedagógusok és hallgatók számára. A műhely alapvetése, hogy a folklór — népi játékok, mondókák, énekek, ritmusok, népszokások és tárgyi hagyományok — nem csupán kulturális örökség, hanem gazdag, fejlesztő hatású nevelési eszköz is lehet a mindennapi pedagógiai gyakorlatban.

A műhely tevékenysége annak bemutatására irányul, hogyan illeszthetők be a hagyományos elemek az óvodai és iskolai nevelésbe úgy, hogy erősítsék a gyermekek identitástudatát, közösségi élményeit, nyelvi és zenei készségeit, valamint kreativitását. Kiemelten foglalkozik az évkörhöz kapcsolódó hagyományok pedagógiai feldolgozásával, amelyek segítségével a gyerekek játékos formában tapasztalhatják meg a kulturális szokásokat és azok jelentésrétegeit.

A műhely nagy hangsúlyt fektet a pedagógusok felkészítésére és támogatására: szakmai műhelytalálkozók, módszertani beszélgetések és mintafoglalkozások keretében mutatja be a folklór korszerű pedagógiai alkalmazásának lehetőségeit. A cél, hogy a pedagógusok biztos tudással, kreatív ötletekkel és hagyományőrző, ugyanakkor modern szemlélettel gazdagodva építhessék be a folklórt a mindennapi nevelési folyamatokba.

A műhely munkájának egyik fontos célja az értékmegőrzés és közösségépítés: olyan tanulási helyzeteket teremt, amelyekben a gyermekek a hagyományokhoz való kapcsolódáson keresztül erősítik magyarságtudatukat, érzékenyebbé válnak a kulturális örökség iránt, és megtapasztalják a közös élmények közösségformáló erejét.

Sipos Ferenc Tibor.jpg

vezető: Sipos Ferenc Tibor, főigazgató - Soproni Petőfi Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

line_split3.jpg

Az Óvoda–Iskola Átmenet Pedagógiája Műhely célja, hogy feltárja és támogassa a gyermekek, családok és pedagógusok előtt álló kihívásokat a két nevelési színtér közötti átmenet során. A műhely abból a szemléletből indul ki, hogy az óvodából az iskolába való átlépés a gyermekek életének egyik legérzékenyebb szakasza, amelyben a megfelelő pedagógiai támogatás, a fokozatosság és a biztonságos légkör meghatározó szerepet játszik.

A műhely tevékenysége arra fókuszál, hogy átfogó képet adjon az átmenetet befolyásoló tényezőkről: a részképességek fejlődéséről, az iskolaérettség pedagógiai és pszichológiai aspektusairól, a szokás- és szabálytudat alakulásáról, valamint a motiváció és a tanulási alapok megerősítéséről. Kiemelten foglalkozik azzal, hogyan tudják a pedagógusok játékos, kompetenciaalapú és gyermekközpontú módon támogatni a gyermekeket ebben a változásban. Az átmenet megsegítésében kulcsszerepet játszik az óvodapedagógus és tanító közötti aktív, rendszeres szakmai együttműködés, információ- és tapasztalatcsere, valamint közös programok szervezése. Az óvoda és iskola intézményi szintű kapcsolatának fejlesztése biztosítja, hogy a gyermek átmenete gördülékeny, támogató és biztonságos legyen, hiszen ekkor a pedagógusok jobban megértik egymás nevelési elveit, elvárásait, módszereit.

A műhely célja továbbá a pedagógusok és hallgatók szakmai felkészítése: olyan módszertani megközelítések, jógyakorlatok és szemléleti utak bemutatása, amelyek segítik az óvodai és iskolai nevelés összehangolását. Foglalkozik a szülő–pedagógus partnerség erősítésével is, hiszen a családok bevonása és támogatása kulcsfontosságú az átmenet sikerességéhez.

A műhely szakmai fórumok, beszélgetések, bemutató foglalkozások és konzultációk keretében segíti a pedagógusokat abban, hogy felismerjék az egyéni szükségleteket, megelőzzék az esetleges nehézségeket, és olyan nevelési gyakorlatot alakítsanak ki, amely a gyermekek számára biztonságos, támogató és motiváló kezdetet biztosít az iskolai éveikhez.

Németh Krisztina.jpg

vezető:- Németh Krisztina

 

Maximovics Veonika.jpg

tanácsadó: Maximovics Veronika


Jelentkezés partnernek

Forms


Letöltések

Fájlok


Kérdése van? Írjon nekünk!

Email


Cikk nyomtatása E-mail

Kapcsolódó elérhetőségek