Az útpályaszerkezetek igénybevételeinek számításával és számítógépes modellezésével foglalkozik a Soproni Egyetem Erdőmérnöki Karának kutatója. Dr. Primusz Péter egy hosszú, vizsgálati időszak végére ért és megvédte második doktori dolgozatát is. Tudományos eredményei a fenntartható közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez is hozzájárulnak. Az általa írt könyv a mesterszakos egyetemi hallgatóknak készült, de szakemberek számára is hasznos olvasmány.
A sikeres védés után az Út és Vasútépítési Tanszék aszfalt laboratóriumában
(Balról jobbra: Dr. Péterfalvi József (SOE), Dr. Kisfaludi Balázs (SOE), Dr. Primusz Péter (SOE), Dr. Tóth Csaba (BME))
A Soproni Egyetem adjunktusa tudományos kutatása során az aszfaltburkolatú útpályaszerkezetek fejlesztésére koncentrált, különös tekintettel az aszfalt anyagának viszkoelasztikus viselkedésére és a kerékterhelés hatásainak pontos modellezésére. Dr. Primusz Péter a Geomatikai és Kultúrmérnöki Intézet szakembere 2024. szeptember 24-én sikeresen megvédte második doktori dolgozatát Dr. Tóth Csaba egyetemi docens témavezetésével a BME Vásárhelyi Pál Építőmérnöki és Földtudományi Doktori Iskolában. A második doktori munka kutatási célja egy olyan mechanikai alapokon nyugvó útpályaszerkezet-méretezési keretrendszer kidolgozása volt, amely a laboratóriumi anyagvizsgálatok mellett figyelembe veszi az in situ útpályaszerkezet-diagnosztika eredményeit is.
A jó méretezési rendszer segíti a tervezőt az útpályaszerkezet szükséges vastagságának és gazdaságos anyagösszetételének meghatározásában, hogy az út teljes élettartama alatt ellenálljon a forgalmi és környezeti terheléseknek. A dolgozatba bemutatott új tudományos eredményekkel olyan új hazai méretezési rendszer alakítható ki, amivel nem csak jobban kezelhetők az anyagi tulajdonságokban rejlő lehetőségek, hanem még részletesebb műszaki alternatívák is kidolgozhatóak vagy összehasonlíthatóak a jelenleg elterjedt típus megoldásokkal szemben. Az új módszerrel, ha 1 cm-re vékonyabb aszfaltréteget szükséges csak beépíteni, akkor egy 3,5 m széles, 1 km hosszú útpályánál egy átlagosan 2,5 – 3,0 millió forint megtakarítást eredményezhet. Az eredmények tehát az útépítés, -fenntartás és a fenntartható közlekedési infrastruktúra fejlesztésében játszanak kulcsszerepet. Emellett hozzájárulhat a környezeti hatások csökkentéséhez is, például az anyaghasználat és a CO2-kibocsátás minimalizálásával.
A doktori védés egy hosszabb kutatási projekt lezárása is volt, hiszen egyes eredményei már publikálva voltak a 2022-ben megjelent Primusz-Tóth: Hajlékony útpályaszerkezetek méretezése I. című szakkönyvben, ami a hajlékony útpályaszerkezetek méretezésének részletes ismertetését nyújtja 247 oldalon. A könyv a pályaszerkezet méretezés történeti fejlődésének bemutatásával, az empirikus és a mechanikai alapú méretezési módszerekkel, valamint az útpályaszerkezetek igénybevételeinek számításával és számítógépes modellezésével foglalkozik. Végül a hazai gyakorlatot elemzi, beleértve a szerzők által javasolt alternatív rendszert. A könyv mesterszakos hallgatóknak készült, de szakemberek számára is hasznos, a nagy méretű ábrák és a részletes irodalomjegyzék pedig segítik a megértést. A további részek nemzetközi kutatási eredményekkel foglalkoznak majd.
Hajlékony útpályaszerkezetek méretezése I. című szakkönyv
Kapcsolódó elérhetőségek
Kapcsolódó tartalmak
- Erdei ökoszisztémák védelme a klímaváltozással szemben
- A bükk és a bükkösök Magyarországon
- Online is látható lesz az Erdőmérnöki Kar Tudományos Diákköri Konferenciája
- Tudományos Diákkör
- Beszámoló az Erdőmőrnöki Kar TDK konferenciájáról
- Év fája
- Nőként a szakmában
- „Gyümölcsészet” mint tudomány – még tart a Bereczki Máté Emlékév
- Erdőmérnöki Kar nyílt napja - 2025. január 15.
- EMK TDK konferencia