Pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
I. Általános tájékoztató
A képzésért felelős: Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar
Cím: 9400 Sopron, Ferenczy János utca 5.
Szakirányú továbbképzési szak megnevezése: Erdőpedagógia szakterületen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve:
Erdőpedagógia szakterületen szakvizsgázott pedagógus
A szakirányú továbbképzési szak szervezése: 87/2015. (IV.9.) Korm. rendelet alapján
A képzés kódja: TTOVEPA
Megszerezhető végzettség, szint és annak ISCED besorolása: ISCED 6
A szakirányú továbbképzési szak képzési formája: Levelező tagozat
Képzési területe: pedagógusképzési terület
Részvétel feltételei / A felvétel feltételei:
Óvodapedagógus, tanító alapképzési szakok valamelyikén (korábban főiskola vagy egyetemi színtű képzésben) szerzett oklevél vagy bármely műveltségi területű tanári szakképzettség.
és
Legalább 3 év pedagógus-munkakörben eltöltött és igazolt szakmai gyakorlat
Csatolandó dokumentumok: oklevélmásolat, munkaviszony igazolás
Képzési időtartama: 4 félév
Megszerzendő kreditek száma: 120 kredit
Képzés nyelve: magyar
Finanszírozási forma: Önköltséges
Képzés költsége/félév: 120.000 Ft/félév
Képzés gyakorisága: havonta
Képzés helyszíne: Sopron
A szakirányú továbbképzési szak indításának tervezett időpontja: 2022. október 01.
Jelentkezési határidő: 2022. augusztus 25.
Jelentkezés itt: Online jelentkezés
Szakfelelős oktató: Dr. Hartl Éva egyetemi docens
Elérhetőség: hartl.eva@uni-sopron.hu
A képzéssel kapcsolatban a Tanárképző Központban tájékozódhatnak.
E-mail: tk@uni-sopron.hu
Telefon: +36 99 518 725
A képzés leírása a képesítési követelményeknek megfelelően
A képzés célja:
Olyan pedagógusok képzése, akik a pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a gyakorlati tevékenység tapasztalataira építve, alapos tudással felvértezve sikeresen helytállnak a környezeti nevelés- erdőpedagógia területén. Megfelelő elméleti gyakorlati tudás birtokában az oktató nevelő munkájuk során képesek az erdőpedagógia és módszereit alkalmazva erdei iskolai/ óvodai programok tervezésére, szervezésére, vezetésére. A környezeti nevelésben tudatosan alkalmazzák pedagógiai ismereteiket, a gyermekek ismereteit, tudását elmélyítve, személyiséget és szemléletet formálnak, szokássá erősítik az környezettudatos, erdőtudatos viselkedésüket.
A szakmai kompetenciák:
Tudása:
- Ismeri az erdő sajátosságait;
- Ismeri az erdő funkcióit;
- Tájékozott a hazai erdőterület változásaiban;
- Ismeri az erdő-, és vadgazdálkodás alapjait;
- Ismerete szélesedik az ember és az erdő kapcsolata területén;
- Ismeri az erdei iskola, erdei óvoda fogalmát, fajtáit;
- Ismeri az erdőpedagógia módszereit oktatás-nevelés folyamatában, a gyakorlatban;
- Ismeri az oktatás-nevelés újszerű hazai és EU-prioritásait;
- Ismeri a köznevelés intézményrendszerének működését, hatékony irányítását és fejlesztését;
- Ismeri a társadalmi esélyegyenlőség és inkluzivitás gyakorlatát;
- Ismeri a hazai gyermekvédelmi munka jelzőrendszeri és szakmaközi együttműködési formáit;
- Ismeri a pedagógus személyiségformálás lehetőségeit.
Képességei:
- Képes elhelyezni az erdő szerepét és értékeit, hasznát a mai környezet- és természettudatos gondolkodásban;
- Képes felismerni saját szakmai és emberi lehetőségeit a környezeti szemlélet erősítésében;
- Képes átadni erdővel kapcsolatos ismereteket a nevelésben;
- Képes kidolgozni és lebonyolítani erdőpedagógiai programokat;
- Képes erdő- és környezettudatosságot erősítve gyermekeket nevelni;
- Képes a környezeti kommunikációt alkalmazni gyermekekkel, szülőkkel és munkatársaival;
- Képes az intézményben a környezeti nevelés fejlesztésére és vezetésére;
- Képes az intézmények, szervezetek menedzselésére;
- Képes alkalmazkodni az intézmény célkitűzéseihez és munkatársaihoz;
- Képes alkalmazni a különböző módszereket;
- Képes fejleszteni a képzési célokat;
- A képzés során jó kommunikációs képességekre tesz szert, amely segíti a problémás esetek megbeszélését a szülőkkel és más szakemberekkel.
Attitűdje:
- Erdő és környezettudatos szemléletével érzékeny és nyitott a gyerekek és felnőttek felé;
- Megfelelően értelmezi az erdő az erdőgazdálkodás kapcsolatát;
- Nyitott a korszerű erdőpedagógiai módszerekre;
- Elkötelezett a fenntarthatóság - környezeti nevelés, az erdő iránt, segíti a gyermekek, fiatalok fizikai és a mentális egészségének, környezettudatos magatartásának alakítását;
- Pedagógusi motiváltságuk és rugalmasságuk gazdagodik.
Autonómia és felelősség:
- A környezeti nevelés, az erdőpedagógia területén önálló és kezdeményező szerepet vállal;
- Saját szakmai közegében olyan egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását;
- A szakmai közösség elvárásai szerint képes a nevelésben meglévő összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására;
- Felelősséggel szervezi munkáját, felelősen képviseli szakmáját;
- Felelősséget vállal az általa összeállított szakmai programokért, tudatában van azok lehetséges következményeivel.
A szakirányú továbbképzés szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül:
Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
Közigazgatási és vezetési ismeretek; A nevelési-oktatási intézmény mint szervezet; Intézmény és környezete; A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága; Integráció és szegregáció kérdései; Szakmai önismeret és önreflexió; A gyermekvédelem, EU-ismeretek és prioritások; A pedagógus és intézménye; Személyiség- és kommunikációfejlesztés; Minőségbiztosítás és minőségfejlesztés; Sajátos pedagógiai módszereket igénylő személyek nevelése és oktatása
Választáson alapuló ismeretkörök: 55 kredit
Szakmai ismeretek – kötelező szakmai alapozó modulok: 24 kredit
Fenntarthatóság- környezeti nevelés; Az erdő élővilága, az erdei ökoszisztémák; Az erdőgazdálkodás alapjai; A vadgazdálkodás alapjai; A természetszeretetre, természetvédelemre nevelés története; Jeles Napok; Környezet és etika; Kompetencia-alapú tanulás a természetben; Természet és művészetek
Szakmai ismeretek – szakmai törzsanyag: 31 kredit
Erdőpedagógia és módszertana; Terepgyakorlat; Erdei iskola/ óvoda és gyakorlata; Vadasparkok pedagógiai lehetőségei; Erdei programok tervezése, szervezése; Természeti és épített értékek az erdőben; Természeti környezetünk a gyermek- és ifjúsági irodalomban; Projektpedagógia a természetben
Szakdolgozat: 10 kredit