Pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
Általános tájékoztató
A képzésért felelős szak: Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar
Cím: 9400 Sopron, Ferenczy János utca 5.
A szakirányú továbbképzési szak megnevezése: Gyógytestnevelés az óvodában, iskolában szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: szakvizsgázott pedagógus gyógytestnevelés területen
A képzés kódja: TTOVGOP
Megszerezhető végzettség, szint és annak ISCED besorolása: ISCED 6
A szakirányú továbbképzési szakképzési formája: Levelező tagozat
Képzés szintje: pedagógusképzés
A felvétel feltételei:
- Óvodapedagógus és tanító alapképzési szakon szerzett szakképzettség
- Minimum 3 éves időtartamú pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlat
Csatolandó dokumentumok: oklevélmásolat, munkaviszonyt igazoló lap
Képzési időtartama: 4 félév
Képzés nyelve: magyar
Finanszírozási forma: Önköltséges
Képzés költsége/félév: 120.000 Ft
Jelentkezési határidő: 2022. augusztus 25.
Jelentkezés itt: Online jelentkezés
A szakirányú továbbképzési szak indításának tervezett időpontja: 2022. október 01.
Felvi.hu tájékoztató: hamarosan
Szakfelelős oktató: Dr. habil. Simon István Ágoston
Elérhetősége: 9400 Sopron, Ferenczy J. u. 5.
A szakirányú továbbképzéssel kapcsolatban a Tanárképző Központban tájékozódhatnak.
E-mail: tk@uni-sopron.hu
Telefon: +36 99 518 725
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
A képzés célja:
A képzés célja, olyan pedagógusok képzése, akik az alapképzési szakokra épülő általános és specifikus ismeretek birtokában alkalmassá válnak a 3-14 éves korú gyermekek prevenciós/korrekciós- és gyógytestnevelési feladataiknak ellátására, továbbá a hallgatók egységben lássák a közoktatás rendszerét, és az értelmiségi léthez szükséges olyan közigazgatási, jogi, vezetési, minőségfejlesztési ismerettel rendelkezzenek, mellyel nagymértékben segítik a helyi nevelési programmal dolgozó közoktatási intézmények önigazgatási, önfejlesztési, önmeghatározói feladatainak ellátását.
A képzési idő
Négy félév, 360 tanóra
Kötelező témakör:
A képzés során megerősítendő kompetenciák, ismeretek, az ismeretek alkalmazása a gyakorlatban, elvárt szakmai attitűdök:
A képzés során elsajátítható kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
A gyakorlati tevékenységének tapasztalataira építve a pedagógus ismeri a pedagógus munkaköröket, illetve az intézményekhez kapcsolódó speciális feladatokat, és tudja a kötelezettségeit, jogait.
Ismeri
- a törvények hierarchikus rendszerét, utána tud nézni számára fontos szabályozásoknak;
- az oktatás-nevelés tartalmi szabályozásának új követelményeit, azok alkalmazási lehetőségeit;
- az intézmények eredményes irányítását, kompetenssé válik a vezető munkájának elemzésére;
- a közoktatásban kötelező minőségfejlesztési munkafolyamatokat, s így tudatosan együttműködik a nevelőtestülettel a tervező, javító, beavatkozó szervezetszintű fejlesztésekbe;
- az EU munkáját, szervezeti felépítését;
- és érti a társadalmi változásokat, a közoktatás összefüggéseit;
- az óvodák/iskolák szervezeti kultúrájának fejlesztési lehetőségeit.
Személyes adottságok, készségek:
A végzett hallgatók képessé válnak
- különböző konfliktusmegoldó stratégiák alkalmazására;
- nevelési programjukban leszabályozott értékek szerint nevelésre;
- a nevelőtestülettel történő együttműködésre;
- kompetensen beleszólni a különböző folyamatszabályozásokba;
- a szervezeti fejlesztésekben a PDCA logika alkalmazására;
- az intézményt érintő jogszabályokban történő tájékozódásra;
- a közoktatásban történő folyamatok átlátására.
A végzett hallgatók rendelkeznek – a minőségfejlesztési eszközök segítségével – önismerettel és önértékelési képességgel, személyes felelősségérzettel, minőségtudattal, fejlett kommunikációs képességekkel.
Attitűdjeikben megjelenik a társadalmi érzékenység, közösségi felelősségérzet, feladatvállalás és az egészséges életvitel.
Erősödik bennük a csoportos munkavégzés szükségessége, a kollegialitás, a hatékonyság és a munkaszervezés képessége.
Erősödik bennük az emberismeret, a humánus szemlélet, a permanens művelődés igénye és képessége, valamint az egyetemes emberi és nemzeti értékek, erkölcsi normák igényelte felelősségérzet.
Képesek a team munkához szükséges kooperációra.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
A szakon végzett óvodapedagógus, illetve tanító a napi munkája során közvetlenül tudja alkalmazni a megszerzett ismereteket az óvodában, illetve az iskolában. A kapott készségekkel nagymértékben segítheti az intézményi demokratikus szemlélet kialakulását, valamint az intézményeken belüli fejlesztési folyamatokban való tudatos részvételt.
Választható témakör
A képzés során megerősítendő kompetenciák, ismeretek, az ismeretek alkalmazása a gyakorlatban, elvárt szakmai attitűdök:
A képzés során elsajátítható kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
Az általánosan alapozó tárgyak keretében az alapképzési szakokon megszerzett és kialakított kulcskompetenciákon túl az egzisztenciális kompetenciák megszilárdításával és bővítésével olyan szakmai felkészültség elsajátíttatása, amely a képzési célban megfogalmazott speciális feladatok felelősségteljes ellátásához szükséges:
- a gyermek- és gyógytestnevelés anatómiai és élettani alapjainak megismertetése és elemzése,
- a mozgásfejlődés és fejlesztés során a differenciálás pedagógiai és pszichológiai alapjainak együttes megjelenítése a terhelhetőség optimális szintjének tervezéséhez és szervezéséhez,
- az egészségfejlesztés komplex értelmezésével, elméleti és gyakorlati tartalmának innovációjával új tudáselemek létrehozása,
- átjárható tudás kialakítása a meglévő és a képzés általános alapozó tárgyaiban szerzett ismeretek együttes alkalmazásával.
A szakmai alapozó tárgyak tananyagának feldolgozása során további, újabb szakmai kompetenciák alakulnak ki. Ezek motívum- és tudásrendszerében egységben jelenik meg az óvodapedagógus, tanító prevenciós, korrekciós és gyógytestnevelésre szerveződött egzisztenciális kompetenciája:
- a mozgásfejlődéssel és fejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai, pszichológiai ismeretek elsajátítása,
- a testkulturális ismeretek bővítése és alkalmazása, a testnevelés sajátos feladatainak eredményes ellátása,
- mozgásterápiával és mozgásjavítással kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátításával tárgyiasult, eredményekben is mérhető tudás kialakítása,
- kommunikációs technikák széles körű alkalmazása,
- a probléma-felismerés és -megoldás lehetőségét biztosító speciális kompetenciák kialakítása,
- az egészségnevelés feladatainak alkalmazásképes tudása,
- a 3-14 éves korú gyermekek testi fejlettségének és motorikus szintjének megismerését elősegítő technikák elsajátítása,
- az óvodai és/vagy iskolai prevenciós/korrekciós és gyógytestnevelés ellátásához szükséges speciális komplex tudáselemek megszilárdítása.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
Az alapozó tárgyak keretében az óvodai/iskolai gyógytestnevelés megvalósításához szükséges szakképzettség megszerzése a mindennapok pedagógiai gyakorlatában az alaptevékenységet irányító pedagógusok tevékenységébe beépülve vagy kiegészítve a szakellátást biztosítja azáltal, hogy:
- a többségi intézményben a végzettek felvállalhatják a szomatikus prevenció/korrekció feladatainak elvégzését,
- a leggyakoribb mozgás-rendellenességek javítására speciális csoportokba szerveződve történhet a fejlesztés,
- a végzettek kistérségi társulások pedagógiai szakszolgálatában végezhetnek gyógytestnevelési tevékenységet,
- az óvodák/iskolák szakmai munkaközösségeinek vezetésében és irányításában eredményesen hasznosíthatók a szakképzésben szerzett többletismeretek.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték
Kötelező terület: 55 kredit
Általánosan alapozó tárgyak a szakvizsga tárgyai: 29 kredit
Vezetési ismeretek; Közigazgatási, jogi és államháztartási ismeretek; Minőségirányítási alapismeretek; Tanügyigazgatási ismeretek; Európai Uniós ismeretek.
Szakmai alapozó tárgyak: 19 kredit
Pedagógus szerepek, pedagógus etika; Szervezetfejlesztés; Differenciálás pedagógiája; Andragógia; Szegregáció, integráció; Pedagógiai kutatásmódszertan.
Gyakorlati képzés és készségfejlesztés: 7 kredit
Kommunikációs technikák; Mentálhigiénés alapismeretek.
Választható terület: 55 kredit
Általánosan alapozó tárgyak: 10 kredit
Mozgásfejlődés; Anatómia elméleti ismeretei; Élettan.
Szakmai alapozó tárgyak: 31 kredit
Testkultúra elmélet és módszertan; Atlétika; Torna; Testnevelési játékok; Sportjátékok; Úszás és vizigyakorlatok; Belgyógyászat; Ortopédia; Mozgásterápia és módszertana; Gyógytestnevelés; Teljesítménydiagnosztika.
Gyakorlati képzés és képességfejlesztés: 12 kredit
A gyakorlati képzés és képességfejlesztés ismeretkörei olyan tananyagot tartalmaznak, amely a szakképzettség elméleti és gyakorlati tudnivalóinak együttes megjelenítését igénylik:
Funkcionális gimnasztika; Gyakorlatelemzés; Gyermektorna vezetési gyakorlat; Gyógytestnevelés vezetési gyakorlat.
Szakdolgozati konzultáció: 2 kredit
A szakdolgozat kreditértéke
10 kredit
Záróvizsgára bocsátás feltételei
- A tanulmányi követelmények teljesítése (a kreditpontok megszerzése)
- A szakdolgozat elkészítése és benyújtása
A záróvizsga részei
- A szakdolgozat megvédése
- Komplex szóbeli vizsga