Pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
I. Általános tájékoztató
A képzésért felelős: Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar
Cím: 9400 Sopron, Ferenczy János utca 5.
Szakirányú továbbképzési szak megnevezése: Hitéletre nevelés az óvodában szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott hitéletre nevelő óvodapedagógus
A szakirányú továbbképzési szak szervezése: 87/2015. (IV.9.) Korm. rendelet alapján
A képzés kódja: TTOVHZO
Megszerezhető végzettség, szint és annak ISCED besorolása: ISCED 6
A szakirányú továbbképzési szak képzési formája: Levelező tagozat
Képzési területe: pedagógusképzési terület
Részvétel feltételei / A felvétel feltételei:
Óvodapedagógus alapképzési szakon szerzett szakképzettség
és
Minimum 3 éves időtartamú pedagógus-munkakörben eltöltött és igazolt szakmai gyakorlat
Egyházi elbeszélgetés, plébánosi ajánlás
Csatolandó dokumentumok: oklevélmásolat, munkaviszony igazolás
Képzési időtartama: 4 félév
Megszerzendő kreditek száma: 120 kredit
Képzés nyelve: magyar
Finanszírozási forma: Önköltséges
Képzés költsége/félév: 120.000 Ft/félév
Képzés gyakorisága: havonta
Képzés helyszíne: Sopron
A szakirányú továbbképzési szak indításának tervezett időpontja: 2022. október 01.
Jelentkezési határidő: 2022. augusztus 25.
Jelentkezés itt: Online jelentkezés
Szakfelelős oktató: Dr. Frang Gizella egyetemi adjunktus
Elérhetőség: frang.gizella@uni-sopron.hu
A képzéssel kapcsolatban a Tanárképző Központban tájékozódhatnak.
E-mail: tk@uni-sopron.hu
Telefon: +36 99 518 725
A képzés célja:
Olyan pedagógusok képzése, akik alapos tudással felvértezve sikeresen helytállnak a XXI. század kihívásai közepette. Olyan nevelő képzése, aki képes a vallásos élet hagyományainak megfelelő pedagógiai eszközökkel kiegészíteni az általános óvodai programokat, alkalmazni tudja a képzésben lévő általános és a speciális tárgyak tanulása során elsajátított ismereteket a gyermekek napi tevékenységének vezetésében. A képzés célja, hogy a keresztény óvodapedagógusok tudatosan alkalmazzák mindazon pedagógiai erényeket, amellyel hitelesen megvalósíthatják a keresztény alapelvek szerinti nevelést, szokássá erősítve a kisgyermek vallásos cselekedeteit.
A szakmai kompetenciák:
Tudása:
- Ismeri az egyháztörténetet;
- Ismeri a hitélet alapját képező dogmatikát;
- Ismerete szélesedik a keresztény művészetek történetével, eszközeivel, jellemzőivel.
- Tájékozott az egyház hitéleti szerepével, valamint helyével és jelentőségével kapcsolatban;
- Ismeri a hazai gyermekvédelmi munka jelzőrendszeri és szakmaközi együttműködési formáit;
- Ismeri a köznevelés intézményrendszerének működését, hatékony irányítását és fejlesztését;
- Tisztában van az oktatás-nevelés újszerű hazai és EU-prioritásainak alkalmazásával a gyakorlatban
Képességei:
- Képes elhelyezni a kereszténység szerepét és lehetőségét a mai gondolkodásban;
- Képes felismerni saját szakmai és emberi lehetőségét a mikro- és makro-környezetének alakításában, a rábízottak világlátásának erősítésében;
- Képes átadni az örök értékeket (hit, szeretet, erkölcs) a mindennapi nevelésben;
- Képes keresztény módon korunk kihívásaira válaszolni;
- Képes keresztény szellemben kidolgozni és lebonyolítani a nevelési programokat, valamint az intézményhez kötődő szabadidős tevékenységeket;
- Képes egészséges lelkületű és szellemű gyermekeket nevelni;
- Képes a prevenciós, rehabilitációs programok kidolgozására, lebonyolítására;
- Képes az óvodai mentálhigiénés, egészségfejlesztő programok szervezésére, vezetésére;
- Képes jól kommunikálni a gyermekekkel, a szülőkkel és munkatársaival;
- Képes kreatívan adaptálni a különböző feladatokat;
- Képes a gyermekigények feltárására és elemzésére;
- Képes az intézmény fejlesztésére és vezetésére;
- Képes az intézmények, szervezetek menedzselésére;
- Képes alkalmazkodni az intézmény célkitűzéseihez és munkatársaihoz;
- Képes alkalmazni a különböző módszereket;
- Képes fejleszteni a képzési célokat.
Attitűdje:
- A keresztény tanítások szerint érzékeny és nyitott a gyerekek és felnőttek felé;
- Fogékony és megértő másokkal, és hívő emberként a példa erejével „tanít”;
- Megfelelően értelmezi a kereszténység és nemzeti identitás kapcsolatát;
- Elfogadó, befogadó szemlélete a hit erkölcsi értékeiben gyökerezik;
- Nyitott a korszerű pedagógiai módszerekre;
- Elkötelezett a keresztény tanítások iránt, s ezeken keresztül segíti a rábízottak fizikai és a mentális egészségének kialakítását, szellemi gyarapodását;
- A képzés során jó kommunikációs képességekre tesz szert, amely segíti a problémás esetek megbeszélését a szülőkkel és más szakemberekkel;
- Toleranciát és empátiát mutat és gyakorol a másság iránt, pedagógusi motiváltságuk és rugalmasságuk gazdagodik.
Autonómiája és felelőssége:
- A kisgyermeknevelés területén önálló és kezdeményező szerepet vállal az általa elfogadott társadalomfelfogás érvényesítésében;
- Saját szakmai közegében olyan egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását;
- A szakmai közösség elvárásai szerint képes a nevelésben meglévő összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- Felelősséggel szervezi munkáját, felelősen képviseli szakmáját és egyházát;
- Felelősséget vállal az általa összeállított szakmai programokért, tudatában van azok lehetséges következményeivel;
A képzési idő
Négy félév, 360 tanóra
A képzésben az elmélet és a gyakorlat arány: 47% - 53%
A képzés főbb tanulmányi területei és arányai
Kötelező ismeretek: 55 kredit
Elméleti alapok
Az elméleti ismeretekben érintjük a közoktatás és köznevelés szabályozásának, működtetésének, minőségbiztosításának elméleteit. A hallgatók megismerik a művelődéstörténet, nemzeti identitás átszövésével a közoktatási intézmények innovatív, fejlesztési lehetőségeit. Kiemelt figyelmet fordítanak az ismeretek elsajátítása alapján a tehetséges, a sajátos nevelési igényű, a hátrányos helyzetű gyermek és tanuló nevelésére.
Vezetői ismereteikkel megfelelő intézményi légkör kialakításával a pedagógiai folyamatokat sikeresen szervezik. Az egészséges életmód elméleteit és módszereit sajátítják el.
Gyakorlati ismeretek
Napjainkban a tudástartalom elsajátíttatása mellett nagy hangsúlyt kap a köznevelésben az erkölcsi fejlődés biztosítása, és az etika a köznevelés aspektusából. A pedagógiai szemléletváltozás követi a társadalmi esélyegyenlőség és inkluzivitás gyakorlatát, valamint a pedagógus életpálya modellt támogató mentor attitűd és praktikum megjelenése is kiemelt téma.
Szakmai ismeretek – Módszer specifikus ismeretek: 55 kredit
Általános elméleti alapok:
Az elméleti szegmens érinti a hitéleti és társadalomtudományi valamint az egyháztörténeti, liturgiai ismereteket. Ide kapcsolódik a hitéleti nevelés pedagógiája, az egyházjog ide vonatkozó passzusai, a katolikus erkölcs alapkérdései, az egyházi szövegek, gyermeknarratívák vizsgálata, az egyház és média kapcsolatának jellemzői valamint a biblia természet- és környezetképe.
Speciális ismeretek:
A speciális ismeretköröket felsorakoztató tantárgyak segítenek elmélyíteni és integrálni az elméleti bevezetőben már részben elhangzott módszertani ismereteket, ugyanakkor újakkal is kiegészítik. Így megjelenik a hittani alapismereteket feldolgozó speciális ismereteket nyújtó óra, a szakrális néprajzban megjelenő szentek és legendáikat ismertető szeminárium, az egyház társadalmi tanítását taglaló kurzus, a liturgikus zenét megismertető tantárgy, valamint az egyházi művészetek (építészet, képzőművészet) történetének vázlata.
Gyakorlati képzés:
A gyakorlatorientált terület magába foglalja a hitéleti nevelésben alkalmazható drámajátékokat, a Biblia Istenképének megismerését, a liturgikát, a keresztény lelkiség vizsgálatát, az egyháztörténet megismerését valamint a liturgikus zene gyakorlatát, az elméleti ismeretek gyakorlatba történő integrálásán keresztül.
A szakirányú továbbképzési szak szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül:
Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
Közigazgatási és vezetési ismeretek, A nevelési-oktatási intézmény mint szervezet,
Intézmény és környezete, A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága, Integráció és szegregáció kérdései, Szakmai önismeret és önreflexió, A gyermekvédelem, EU-ismeretek
és prioritások, A pedagógus és intézménye, Személyiség- és kommunikációfejlesztés,
Minőségbiztosítás és minőségfejlesztés, Sajátos pedagógiai módszereket igénylő személyek nevelése és oktatása
Választáson alapuló ismeretkörök: 55 kredit
Szakmai ismeretek - kötelező szakmai alapozó modulok: 31 kredit
Hittani alapismeretek; A katolikus erkölcs alapkérdései; Liturgika; A hitéletre nevelés módszertana; Egyházjog – gyermek és család; Egyházi szövegek, gyermeknarratívák;
Szentek és legendák a szakrális néprajzban; A liturgikus zene; Drámajátékok a szakrális néprajzban ismeretkör/ismeretek
Szakmai ismeretek – szakmai törzsanyag: 24 kredit
A keresztény lelkiség; A Biblia Isten-képe; Az egyház társadalmi tanítása és a keresztény szocializáció; Az egyháztörténet vázlata; Egyház és média; A liturgikus gyakorlata; Természet- és környezetkép a hitéletre nevelésben; Az egyházi művészet története- építészet; Az egyházi művészet története – képzőművészet ismeretkör/ismeretek
Szakdolgozat: 10 kredit
Az ismeretek ellenőrzési rendszere:
Az ellenőrzési rendszer a tanterven előírt, részben egymásra épülő, részben egymástól független gyakorlati jegyek megszerzéséből, kollokviumokból, a szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsgából tevődik össze.
A kötelező kollokviumok száma: 18.
A félévközi jegyek száma: 19.
A korábban szerzett ismeret a jelen szakirányú továbbképzési szak követelményrendszerében felsorolt ismeretanyaggal egyenértékű, ha az ismeretanyagok közötti egyezés legalább 75%-os.
Szakdolgozat:
A képzés szakdolgozat készítésével, védésével és a záróvizsga letételével zárul.
• A szakdolgozat kreditértéke: 10 Kredit
A szakdolgozat a hitéletre neveléshez kötődő, a képzés elméleti és gyakorlati ismereteit szintetizáló, egyéni kutatómunkára épülő tanulmány, mellyel a hallgató tanúsítja, hogy megszerezte a megfelelő tájékozottságot a téma szakirodalmában, továbbá képes az ismeretek szintetizálására és alkotó alkalmazására.
• Kötelező feltétel: A szakdolgozati téma kiválasztása az 1. szemeszter végén történik meg, a szakdolgozat leadásakor a legalább három alkalommal történt konzultáción való részvételt az arra rendszeresített nyomtatványon igazolni kell.
Záróvizsgára bocsátás feltételei
- A tanulmányi követelmények teljesítése (a kreditpontok megszerzése)
- A szakdolgozat elkészítése és benyújtása
A záróvizsga részei
- A szakdolgozat megvédése
- Komplex szóbeli vizsga
Az oklevél eredménye
A kiállított oklevél minősítése az alábbiakból tevődik össze:
- a szakdolgozat és a védés érdemjegyének számtani átlaga kerekítve,
- a szóbeli záróvizsga érdemjegye.
Az oklevél minősítésének kiszámítása: a fenti érdemjegyek egyszerű átlaga, egész számra kerekítve.