1. A képzés megnevezése
Pedagógiai-pszichológiai alapismeretek (Felnőttképző nyilvántartási száma: B/2021/000798)
2. Képzési terület
Neveléstudomány és pszichológia
3. A képzési idő
30 óra
4. A képzés célja
A Soproni Egyetemen pedagógiai végzettséggel nem rendelkező, a hallgatók oktatását végző munkatársak pedagógiai-pszichológiai ismereteinek és képességeinek fejlesztése révén oktatási kompetenciájuk növelése, erősítése. A korszerű pedagógiai, pszichológiai ismeretek és didaktikai képességek birtokában az oktatók képesek legyenek hatékonyan támogatni a hallgatók tanulási folyamatait, a különböző tudományterületek ismereteinek elsajátítását.
5. Elsajátítandó kompetenciák
Tudás szintjén:
- Rendelkezzenek a fiatal felnőttek neveléséhez, oktatásához szükséges alapvető pedagógiai, pszichológiai és didaktikai ismeretekkel.
- Ismerjék az alapvető, illetve innovatív oktatási módszereket.
- Ismerjék a digitális oktatás alapjait, a fiatal generáció digitális kompetenciáit.
- Ismerjék az ifjú- és felnőttkor személyiségfejlődésének sajátosságait.
- Ismerjék a stressztűrés forrásait, a megküzdési technikákat, a kiégés megelőzését és kezelését.
- Ismerjék a testi-lelki egészséget meghatározó tényezőket, az egészségtudatos magatartás kialakításának folyamatát.
Képesség szintjén:
- Képessé váljanak a fiatalok neveléséhez, oktatásához szükséges alapvető pedagógiai ismeretek alkalmazására.
- Legyenek képesek megfelelően alkalmazni az alapvető és innovatív oktatási módszereket.
- Legyenek képesek adaptált módon alkalmazni a digitális oktatást, kialakítani saját digitális pedagógiai eszköztárukat.
- Legyenek képesek felismerni és alkalmazni a fiatal felnőttek életkori sajátosságainak megfelelő, differenciált tanulás- és tanításszervezési eljárásokat.
- Legyenek képesek alkalmazni a különböző stresszkezelési és megküzdési technikákat.
- Legyenek képesek elősegíteni az egészségtudatos magatartás kialakítását a hallgatók körében.
Attitűdök szintjén:
- Elkötelezettek legyenek a minőségi oktatás tervezése és szervezése iránt.
- Elkötelezettek legyenek a fiatal felnőttek pszichológiai sajátosságainak megismerése iránt.
- Személyes példamutatással segítsék elő a tanulással kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítását.
- Elkötelezettek legyenek az innovatív, reflektív pedagógiai eljárások és módszerek alkalmazása iránt.ű
Autonómia és felelősség szintjén:
- Szakmai felelősségük tudatában fejlesszék a fiatal felnőttek személyiségét az adott szakterület társadalmi szerepének, fontosságának hangsúlyozásával.
- Tudatosan képviseljék szakterületük korszerű elméleti és módszertani vonatkozásait.
- Elkötelezett és igényes munkavégzéssel segítsék elő a fiatal felnőttek szakmai tudásának fejlődését, az egyéni karrierutak támogatását.
6. A képzés szakmai jellemzői
Pedagógiai modul: 15 óra
Pszichológiai modul: 15 óra
7. Órarend
2023. február 6. (hétfő) | Helyszín: |
9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet, 7-es terem |
|
9.00 | 12.00 | Dr. Zsubrits Attila | A pedagógus személyisége és a személyiségfejlődési fordulópontok |
13.00 | 16.00 | Dr. habil. Varga László | A pedagógia alapjai |
2023. február 7. (kedd) | Helyszín: |
9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet, 7-es terem |
|
9.00 | 12.00 | Dr. Tóth-Merza Katalin | Pedagógusok lelki egészsége I. - Stressz, megküzdés, kiégés |
13.00 | 16.00 | Dr. Zsubrits Attila | A kognitív és affektív tényezők szerepe az oktatási és tanulási folyamatban |
2023. február 13. (hétfő) | Helyszín: |
9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet, 7-es terem |
|
9.00 | 11.15 | Dr. Tóth-Merza Katalin | Pedagógusok lelki egészsége II. - A lelki egészséget meghatározó tényezők, a lelki egészség megőrzésének lehetőségei |
13.00 | 15.15 | Dr. Katona György | Digitális pedagógia |
2023. február 14. (kedd) | Helyszín: |
9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet, 7-es terem |
|
9.00 | 11.15 | Dr. Kollarics Tímea | Módszertani és tanulásmódszertani alapok |
12.15 | 13.45 | Dr. Patyi Gábor | Reformpedagógia, alternatív pedagógiák |
13.45 | 16.00 | Kissné Dr. Zsámboki Réka | Innovatív és reflektív oktatási módszerek, kooperatív technikák |
8. Tantárgyleírások
A pedagógus személyisége és a személyiségfejlődési fordulópontok
A tantárgy célja a személyiségfejlődési fordulópontok áttekintése Erik Erikson elmélete alapján, a normatív krízisekhez tartozó identitás tartalmak részletezésével. A serdülőkor, az ifjúkor és a felnőttkor személyiségfejlődési feladatainak bemutatása, amihez kapcsolódóan sor kerül a pedagógus személyiség témakörének a pedagógiai pszichológiai szempontú elemzésére. Mindezen ismeretek alapvetően a fiatalok és az őket oktató pedagógusok életkori jellemzőit érintik, és az oktatási folyamat hatékonyságát támogatják.
A pedagógia alapjai
A kurzus célja a fiatalok neveléséhez és oktatásához szükséges alapvető pedagógiai ismeretek és képességek elsajátítása. A pedagógiai jellegű kérdések iránt nyitott, azt elfogadó, együttműködő személyiségek fejlesztése, akiket elméleti tudásuk és pedagógiai képességeik alkalmassá tesznek egyetemi hallgatókkal való foglalkozásra. A kurzuson résztvevők ismerjék meg a pedagógiában általánosan használt fogalmakat, az alapvető pedagógiai kérdéseket és összefüggéseket. Cél továbbá mindazon alapvető tudás- és kompetencia területek fejlesztése, amelyek elengedhetetlenek a pedagógus beállítódás kialakításához. A kurzus az alábbi témaköröket tárgyalja: pedagógiai kultúraváltás, tanulás és tudás, az emberi elme színe és fonákja, egy kis neuropedagógia, nevelés és posztmodern, bátorítás, flow, reflektivitás, intelligencia-típusok, humor, kooperativitás, konstruktivizmus, fejlődésfókuszú gondolkodás, az értékelés alapjai.
Pedagógusok lelki egészsége I. - Stressz, megküzdés, kiégés
A tantárgy támpontokat ad a stressz forrásainak hatékony azonosításához és az adaptív megküzdési módok kialakításához. Áttekinti a kiégés-szindróma tünettanát, kialakulásának folyamatát, kockázati tényezőit, valamint bemutatja a burnout megelőzésének és kezelésének bizonyítottan hatékony módszereit.
Reformpedagógia, alternatív pedagógiák
A tárgy alapvető célja a korszerű pedagógia történeti gyökereinek bemutatása. Annak a több mint száz éves folyamatnak a megismertetése, melynek során a pedagógiát, oktatási módszereket és iskolai életet gyökeresen megújító személyiségek és irányzatok szakítottak a hagyományos pedagógiai szemléletmóddal és kidolgozták a modern nevelési-oktatási gyakorlat alapelveit.
Pedagógusok lelki egészsége II. - A lelki egészséget meghatározó tényezők, a lelki egészség megőrzésének lehetőségei
A kurzus során a résztvevők megismerhetik a demográfiai jellemzők, a társadalmi-gazdasági helyzet és egyenlőtlenségek testi-lelki egészséget meghatározó szerepét, illetve az egészségmagatartást alakító egyénen belüli és környezeti tényezőket. Nagy hangsúlyt fektetünk az egészségkárosító magatartásformák megváltoztatásának folyamatára, annak nehézségeire és lehetőségeire.
A kognitív és affektív tényezők szerepe az oktatási és tanulási folyamatban
Az oktatási-tanulási folyamatban szerepet játszó kognitív és affektív komponenseket ismerteti ez a pedagógiai pszichológiai nézőpontú tantárgy. A témakör feldolgozása interaktív módon történik, amely során a résztvevők egyrészt elméleti értelmezésekkel találkozhatnak, másrészt az érintett kérdéskörben saját élményen alapuló tapasztalatokat szerezhetnek.
Módszertani és tanulásmódszertani alapok
A blokk célja a felsőoktatásban is alkalmazható oktatási módszerek és szervezési módok/munkaformák megismerése. A tantárgy hozzájárul a komplex módszertani szemléletmód kialakulásához, ami elősegíti az általános módszertani ismeretek felsőoktatásban történő alkalmazhatóságát. Cél továbbá tanulásmódszertani alapokat nyújtani gyakorlati megközelítéssel.
Innovatív és reflektív oktatási módszerek, kooperatív technikák
A kurzus bemutatja a felsőoktatásban is eredményesen alkalmazható innovatív oktatási eljárásokat és reflektív módszereket, amelyek a konstruktivista tanuláselméletre alapozva elősegítik a hallgatói kooperációt, fejlesztik a reflektív gondolkodást és támogatják a kompetencia alapú tanulási folyamatot. A kurzus során a résztvevők gyakorlatorientált módon elsajátíthatják a pedagógiai innovációval, a tevékenységközpontú kooperatív tanulásszervezési módokkal, a pedagógiai projektekkel, valamint a reflektív tanítási technikákkal kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket.
Digitális pedagógia
A tárgy célja, hogy az oktatáson résztvevők alapismereteket szerezzenek az információs társadalom, a digitális kultúra és az új generációk sajátosságairól, az ezekből fakadó pedagógiai kihívásokról és a lehetséges pedagógiai válaszokról, továbbá gyakorlati példák bemutatásával és kipróbálásával segítséget kapjanak saját digitális módszertani repertoárjuk kialakításában.
9. Kimeneti követelmény
Reflektív esszé: 3 - 5 oldalas írás
Témája:
Miért jelentkezett a képzésre és mit tanult a képzés során?
A tanultakat hogyan tudja alkalmazni a gyakorlatban?
Mire lenne még szüksége az oktatói kompetenciák további fejlesztéséhez?
Hasznosnak, eredményesnek ítéli-e a képzést?
Hogyan érezte magát a képzés alatt?
Az esszé beadásának határideje: 2023. február 21.
Ide kell küldeni: varga.laszlo@uni-sopron.hu
10. A képzés elvégzésének igazolása
Tanúsítvány
11. Programfelelős
Dr. habil. Varga László egyetemi docens, dékán
E-mail: varga.laszlo@uni-sopron.hu