Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

Keresés

Képzők képzése program

1. A képzés megnevezése

Pedagógiai-pszichológiai alapismeretek (Felnőttképző nyilvántartási száma: B/2021/000798)

2. Képzési terület

Neveléstudomány és pszichológia

3. A képzési idő

30 óra

4. A képzés célja

A Soproni Egyetemen pedagógiai végzettséggel nem rendelkező, a hallgatók oktatását végző munkatársak pedagógiai-pszichológiai ismereteinek és képességeinek fejlesztése révén oktatási kompetenciájuk növelése, erősítése. A korszerű pedagógiai, pszichológiai ismeretek és didaktikai képességek birtokában az oktatók képesek legyenek hatékonyan támogatni a hallgatók tanulási folyamatait, a különböző tudományterületek ismereteinek elsajátítását.

5. Elsajátítandó kompetenciák

Tudás szintjén:

  • Rendelkezzenek a fiatal felnőttek neveléséhez, oktatásához szükséges alapvető pedagógiai, pszichológiai és didaktikai ismeretekkel.
  • Ismerjék az alapvető, illetve innovatív oktatási módszereket.
  • Ismerjék a digitális oktatás alapjait, a fiatal generáció digitális kompetenciáit.
  • Ismerjék az ifjú- és felnőttkor személyiségfejlődésének sajátosságait.
  • Ismerjék a stressztűrés forrásait, a megküzdési technikákat, a kiégés megelőzését és kezelését.
  • Ismerjék a testi-lelki egészséget meghatározó tényezőket, az egészségtudatos magatartás kialakításának folyamatát.

Képesség szintjén:

  • Képessé váljanak a fiatalok neveléséhez, oktatásához szükséges alapvető pedagógiai ismeretek alkalmazására.
  • Legyenek képesek megfelelően alkalmazni az alapvető és innovatív oktatási módszereket.
  • Legyenek képesek adaptált módon alkalmazni a digitális oktatást, kialakítani saját digitális pedagógiai eszköztárukat.
  • Legyenek képesek felismerni és alkalmazni a fiatal felnőttek életkori sajátosságainak megfelelő, differenciált tanulás- és tanításszervezési eljárásokat.
  • Legyenek képesek alkalmazni a különböző stresszkezelési és megküzdési technikákat.
  • Legyenek képesek elősegíteni az egészségtudatos magatartás kialakítását a hallgatók körében.

Attitűdök szintjén:

  • Elkötelezettek legyenek a minőségi oktatás tervezése és szervezése iránt.
  • Elkötelezettek legyenek a fiatal felnőttek pszichológiai sajátosságainak megismerése iránt.
  • Személyes példamutatással segítsék elő a tanulással kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítását.
  • Elkötelezettek legyenek az innovatív, reflektív pedagógiai eljárások és módszerek alkalmazása iránt.ű

Autonómia és felelősség szintjén:

  • Szakmai felelősségük tudatában fejlesszék a fiatal felnőttek személyiségét az adott szakterület társadalmi szerepének, fontosságának hangsúlyozásával.
  • Tudatosan képviseljék szakterületük korszerű elméleti és módszertani vonatkozásait.
  • Elkötelezett és igényes munkavégzéssel segítsék elő a fiatal felnőttek szakmai tudásának fejlődését, az egyéni karrierutak támogatását.

6. A képzés szakmai jellemzői

Pedagógiai modul: 15 óra

Pszichológiai modul: 15 óra

7. Órarend

2023. február 6. (hétfő)   Helyszín:

9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet, 7-es terem

9.00 12.00 Dr. Zsubrits Attila A pedagógus személyisége és a személyiségfejlődési fordulópontok
13.00 16.00 Dr. habil. Varga László A pedagógia alapjai

 

2023. február 7. (kedd)   Helyszín:

9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet, 7-es terem

9.00 12.00 Dr. Tóth-Merza Katalin Pedagógusok lelki egészsége I. - Stressz, megküzdés, kiégés
13.00 16.00 Dr. Zsubrits Attila A kognitív és affektív tényezők szerepe az oktatási és tanulási folyamatban

 

2023. február 13. (hétfő)   Helyszín:

9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet, 7-es terem

9.00 11.15 Dr. Tóth-Merza Katalin Pedagógusok lelki egészsége II. - A lelki egészséget meghatározó tényezők, a lelki egészség megőrzésének lehetőségei
13.00 15.15 Dr. Katona György Digitális pedagógia

 

2023. február 14. (kedd)   Helyszín:

9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet, 7-es terem

9.00 11.15 Dr. Kollarics Tímea Módszertani és tanulásmódszertani alapok
12.15 13.45 Dr. Patyi Gábor Reformpedagógia, alternatív pedagógiák
13.45 16.00 Kissné Dr. Zsámboki Réka Innovatív és reflektív oktatási módszerek, kooperatív technikák

8. Tantárgyleírások

A pedagógus személyisége és a személyiségfejlődési fordulópontok

A tantárgy célja a személyiségfejlődési fordulópontok áttekintése Erik Erikson elmélete alapján, a normatív krízisekhez tartozó identitás tartalmak részletezésével. A serdülőkor, az ifjúkor és a felnőttkor személyiségfejlődési feladatainak bemutatása, amihez kapcsolódóan sor kerül a pedagógus személyiség témakörének a pedagógiai pszichológiai szempontú elemzésére. Mindezen ismeretek alapvetően a fiatalok és az őket oktató pedagógusok életkori jellemzőit érintik, és az oktatási folyamat hatékonyságát támogatják.

A pedagógia alapjai

A kurzus célja a fiatalok neveléséhez és oktatásához szükséges alapvető pedagógiai ismeretek és képességek elsajátítása. A pedagógiai jellegű kérdések iránt nyitott, azt elfogadó, együttműködő személyiségek fejlesztése, akiket elméleti tudásuk és pedagógiai képességeik alkalmassá tesznek egyetemi hallgatókkal való foglalkozásra. A kurzuson résztvevők ismerjék meg a pedagógiában általánosan használt fogalmakat, az alapvető pedagógiai kérdéseket és összefüggéseket. Cél továbbá mindazon alapvető tudás- és kompetencia területek fejlesztése, amelyek elengedhetetlenek a pedagógus beállítódás kialakításához. A kurzus az alábbi témaköröket tárgyalja: pedagógiai kultúraváltás, tanulás és tudás, az emberi elme színe és fonákja, egy kis neuropedagógia, nevelés és posztmodern, bátorítás, flow, reflektivitás, intelligencia-típusok, humor, kooperativitás, konstruktivizmus, fejlődésfókuszú gondolkodás, az értékelés alapjai.

Pedagógusok lelki egészsége I. - Stressz, megküzdés, kiégés

A tantárgy támpontokat ad a stressz forrásainak hatékony azonosításához és az adaptív megküzdési módok kialakításához. Áttekinti a kiégés-szindróma tünettanát, kialakulásának folyamatát, kockázati tényezőit, valamint bemutatja a burnout megelőzésének és kezelésének bizonyítottan hatékony módszereit.

Reformpedagógia, alternatív pedagógiák

A tárgy alapvető célja a korszerű pedagógia történeti gyökereinek bemutatása. Annak a több mint száz éves folyamatnak a megismertetése, melynek során a pedagógiát, oktatási módszereket és iskolai életet gyökeresen megújító személyiségek és irányzatok szakítottak a hagyományos pedagógiai szemléletmóddal és kidolgozták a modern nevelési-oktatási gyakorlat alapelveit.

Pedagógusok lelki egészsége II. - A lelki egészséget meghatározó tényezők, a lelki egészség megőrzésének lehetőségei

A kurzus során a résztvevők megismerhetik a demográfiai jellemzők, a társadalmi-gazdasági helyzet és egyenlőtlenségek testi-lelki egészséget meghatározó szerepét, illetve az egészségmagatartást alakító egyénen belüli és környezeti tényezőket. Nagy hangsúlyt fektetünk az egészségkárosító magatartásformák megváltoztatásának folyamatára, annak nehézségeire és lehetőségeire.

A kognitív és affektív tényezők szerepe az oktatási és tanulási folyamatban

Az oktatási-tanulási folyamatban szerepet játszó kognitív és affektív komponenseket ismerteti ez a pedagógiai pszichológiai nézőpontú tantárgy. A témakör feldolgozása interaktív módon történik, amely során a résztvevők egyrészt elméleti értelmezésekkel találkozhatnak, másrészt az érintett kérdéskörben saját élményen alapuló tapasztalatokat szerezhetnek.

Módszertani és tanulásmódszertani alapok

A blokk célja a felsőoktatásban is alkalmazható oktatási módszerek és szervezési módok/munkaformák megismerése. A tantárgy hozzájárul a komplex módszertani szemléletmód kialakulásához, ami elősegíti az általános módszertani ismeretek felsőoktatásban történő alkalmazhatóságát. Cél továbbá tanulásmódszertani alapokat nyújtani gyakorlati megközelítéssel.

Innovatív és reflektív oktatási módszerek, kooperatív technikák

A kurzus bemutatja a felsőoktatásban is eredményesen alkalmazható innovatív oktatási eljárásokat és reflektív módszereket, amelyek a konstruktivista tanuláselméletre alapozva elősegítik a hallgatói kooperációt, fejlesztik a reflektív gondolkodást és támogatják a kompetencia alapú tanulási folyamatot. A kurzus során a résztvevők gyakorlatorientált módon elsajátíthatják a pedagógiai innovációval, a tevékenységközpontú kooperatív tanulásszervezési módokkal, a pedagógiai projektekkel, valamint a reflektív tanítási technikákkal kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket.

Digitális pedagógia

A tárgy célja, hogy az oktatáson résztvevők alapismereteket szerezzenek az információs társadalom, a digitális kultúra és az új generációk sajátosságairól, az ezekből fakadó pedagógiai kihívásokról és a lehetséges pedagógiai válaszokról, továbbá gyakorlati példák bemutatásával és kipróbálásával segítséget kapjanak saját digitális módszertani repertoárjuk kialakításában.

9. Kimeneti követelmény

Reflektív esszé: 3 - 5 oldalas írás

Témája:

Miért jelentkezett a képzésre és mit tanult a képzés során? 

A tanultakat hogyan tudja alkalmazni a gyakorlatban? 

Mire lenne még szüksége az oktatói kompetenciák további fejlesztéséhez? 

Hasznosnak, eredményesnek ítéli-e a képzést?

Hogyan érezte magát a képzés alatt?

 

Az esszé beadásának határideje:  2023. február 21. 

Ide kell küldeni: varga.laszlo@uni-sopron.hu

10. A képzés elvégzésének igazolása

Tanúsítvány

11. Programfelelős

Dr. habil. Varga László egyetemi docens, dékán
E-mail: varga.laszlo@uni-sopron.hu

Cikk nyomtatása E-mail

Kapcsolódó elérhetőségek