Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

Keresés

Pedagógiai-pszichológiai alapismeretek

kk2024.jpg

1. A képzés megnevezése

Pedagógiai-pszichológiai alapismeretek (Felnőttképző nyilvántartási száma: B/2021/000798)

2. Képzési terület

Neveléstudomány és pszichológia

3. A képzési idő

30 óra

4. A képzés célja

A Soproni Egyetemen pedagógiai végzettséggel nem rendelkező, a hallgatók oktatását végző munkatársak pedagógiai-pszichológiai ismereteinek és képességeinek fejlesztése révén oktatási kompetenciájuk növelése, erősítése. A korszerű pedagógiai, pszichológiai ismeretek és didaktikai képességek birtokában az oktatók képesek legyenek hatékonyan támogatni a hallgatók tanulási folyamatait, a különböző tudományterületek ismereteinek elsajátítását.

5. Elsajátítandó kompetenciák

Tudás szintjén:

  • Rendelkezzenek a fiatal felnőttek neveléséhez, oktatásához szükséges alapvető pedagógiai, pszichológiai és didaktikai ismeretekkel.
  • Ismerjék az alapvető, illetve innovatív oktatási módszereket.
  • Ismerjék a digitális oktatás alapjait, a fiatal generáció digitális kompetenciáit.
  • Ismerjék az ifjú- és felnőttkor személyiségfejlődésének sajátosságait.
  • Ismerjék a stressztűrés forrásait, a megküzdési technikákat, a kiégés megelőzését és kezelését.
  • Ismerjék a testi-lelki egészséget meghatározó tényezőket, az egészségtudatos magatartás kialakításának folyamatát.

Képesség szintjén:

  • Képessé váljanak a fiatalok neveléséhez, oktatásához szükséges alapvető pedagógiai ismeretek alkalmazására.
  • Legyenek képesek megfelelően alkalmazni az alapvető és innovatív oktatási módszereket.
  • Legyenek képesek adaptált módon alkalmazni a digitális oktatást, kialakítani saját digitális pedagógiai eszköztárukat.
  • Legyenek képesek felismerni és alkalmazni a fiatal felnőttek életkori sajátosságainak megfelelő, differenciált tanulás- és tanításszervezési eljárásokat.
  • Legyenek képesek alkalmazni a különböző stresszkezelési és megküzdési technikákat.
  • Legyenek képesek elősegíteni az egészségtudatos magatartás kialakítását a hallgatók körében.

Attitűdök szintjén:

  • Elkötelezettek legyenek a minőségi oktatás tervezése és szervezése iránt.
  • Elkötelezettek legyenek a fiatal felnőttek pszichológiai sajátosságainak megismerése iránt.
  • Személyes példamutatással segítsék elő a tanulással kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítását.
  • Elkötelezettek legyenek az innovatív, reflektív pedagógiai eljárások és módszerek alkalmazása iránt.ű

Autonómia és felelősség szintjén:

  • Szakmai felelősségük tudatában fejlesszék a fiatal felnőttek személyiségét az adott szakterület társadalmi szerepének, fontosságának hangsúlyozásával.
  • Tudatosan képviseljék szakterületük korszerű elméleti és módszertani vonatkozásait.
  • Elkötelezett és igényes munkavégzéssel segítsék elő a fiatal felnőttek szakmai tudásának fejlődését, az egyéni karrierutak támogatását.

6. A képzés szakmai jellemzői

Pedagógiai modul: 15 óra

Pszichológiai modul: 15 óra

7. Órarend

2024. febr. 5. Helyszín: 9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet 7-es tanterem
08.00 - 08.30 Köszöntő, regisztráció - Dr. habil. Varga László
08.30 - 11.30 A pedagógia alapjai - Dr. habil. Varga László
13.00 -16.00 A pedagógus személyisége és a személyiségfejlődési fordulópontok - Dr. Zsubrits Attila
16.15 - 17.45 Reformpedagógia, alternatív pedagógiák - Dr. Patyi Gábor
2024. febr. 6. Helyszín: 9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet
08.00 - 11.00 A kognitív és affektív tényezők szerepe az oktatási és tanulási folyamatban - Dr. Zsubrits Attila
11.15- 12.00 Pedagógusok lelki egészsége I. - Stressz, megküzdés, kiégés - Dr. Major Zsolt
13.00 - 15.15 Pedagógusok lelki egészsége I. - Stressz, megküzdés, kiégés - Dr. Major Zsolt
15.30 - 17.45 Pedagógusok lelki egészsége II. - A lelki egészséget meghatározó tényezők, a lelki egészség megőrzésének lehetőségei - Dr. Major Zsolt
2024. febr. 7. Helyszín: 9400 Sopron, Bajcsy-Zsilinszky u. 4. - B épület II. emelet
08.00 - 10.15 Módszertani és tanulásmódszertani alapok - Dr. Kollarics Tímea
10.30 - 12.00 Innovatív és reflektív oktatási módszerek, kooperatív technikák - Kissné Dr. Zsámboki Réka
13.00 - 13.45 Innovatív és reflektív oktatási módszerek, kooperatív technikák - Kissné Dr. Zsámboki Réka
14.00 -16.15 Digitális pedagógia - Dr. Katona György

8. Tantárgyleírások

A pedagógus személyisége és a személyiségfejlődési fordulópontok

A tantárgy célja a személyiségfejlődési fordulópontok áttekintése Erik Erikson elmélete alapján, a normatív krízisekhez tartozó identitás tartalmak részletezésével. A serdülőkor, az ifjúkor és a felnőttkor személyiségfejlődési feladatainak bemutatása, amihez kapcsolódóan sor kerül a pedagógus személyiség témakörének a pedagógiai pszichológiai szempontú elemzésére. Mindezen ismeretek alapvetően a fiatalok és az őket oktató pedagógusok életkori jellemzőit érintik, és az oktatási folyamat hatékonyságát támogatják.

A pedagógia alapjai

A kurzus célja a fiatalok neveléséhez és oktatásához szükséges alapvető pedagógiai ismeretek és képességek elsajátítása. A pedagógiai jellegű kérdések iránt nyitott, azt elfogadó, együttműködő személyiségek fejlesztése, akiket elméleti tudásuk és pedagógiai képességeik alkalmassá tesznek egyetemi hallgatókkal való foglalkozásra. A kurzuson résztvevők ismerjék meg a pedagógiában általánosan használt fogalmakat, az alapvető pedagógiai kérdéseket és összefüggéseket. Cél továbbá mindazon alapvető tudás- és kompetencia területek fejlesztése, amelyek elengedhetetlenek a pedagógus beállítódás kialakításához. A kurzus az alábbi témaköröket tárgyalja: pedagógiai kultúraváltás, tanulás és tudás, az emberi elme színe és fonákja, egy kis neuropedagógia, nevelés és posztmodern, bátorítás, flow, reflektivitás, intelligencia-típusok, humor, kooperativitás, konstruktivizmus, fejlődésfókuszú gondolkodás, az értékelés alapjai.

Pedagógusok lelki egészsége I. - Stressz, megküzdés, kiégés

A tantárgy támpontokat ad a stressz forrásainak hatékony azonosításához és az adaptív megküzdési módok kialakításához. Áttekinti a kiégés-szindróma tünettanát, kialakulásának folyamatát, kockázati tényezőit, valamint bemutatja a burnout megelőzésének és kezelésének bizonyítottan hatékony módszereit.

Reformpedagógia, alternatív pedagógiák

A tárgy alapvető célja a korszerű pedagógia történeti gyökereinek bemutatása. Annak a több mint száz éves folyamatnak a megismertetése, melynek során a pedagógiát, oktatási módszereket és iskolai életet gyökeresen megújító személyiségek és irányzatok szakítottak a hagyományos pedagógiai szemléletmóddal és kidolgozták a modern nevelési-oktatási gyakorlat alapelveit.

Pedagógusok lelki egészsége II. - A lelki egészséget meghatározó tényezők, a lelki egészség megőrzésének lehetőségei

A kurzus során a résztvevők megismerhetik a demográfiai jellemzők, a társadalmi-gazdasági helyzet és egyenlőtlenségek testi-lelki egészséget meghatározó szerepét, illetve az egészségmagatartást alakító egyénen belüli és környezeti tényezőket. Nagy hangsúlyt fektetünk az egészségkárosító magatartásformák megváltoztatásának folyamatára, annak nehézségeire és lehetőségeire.

A kognitív és affektív tényezők szerepe az oktatási és tanulási folyamatban

Az oktatási-tanulási folyamatban szerepet játszó kognitív és affektív komponenseket ismerteti ez a pedagógiai pszichológiai nézőpontú tantárgy. A témakör feldolgozása interaktív módon történik, amely során a résztvevők egyrészt elméleti értelmezésekkel találkozhatnak, másrészt az érintett kérdéskörben saját élményen alapuló tapasztalatokat szerezhetnek.

Módszertani és tanulásmódszertani alapok

A blokk célja a felsőoktatásban is alkalmazható oktatási módszerek és szervezési módok/munkaformák megismerése. A tantárgy hozzájárul a komplex módszertani szemléletmód kialakulásához, ami elősegíti az általános módszertani ismeretek felsőoktatásban történő alkalmazhatóságát. Cél továbbá tanulásmódszertani alapokat nyújtani gyakorlati megközelítéssel.

Innovatív és reflektív oktatási módszerek, kooperatív technikák

A kurzus bemutatja a felsőoktatásban is eredményesen alkalmazható innovatív oktatási eljárásokat és reflektív módszereket, amelyek a konstruktivista tanuláselméletre alapozva elősegítik a hallgatói kooperációt, fejlesztik a reflektív gondolkodást és támogatják a kompetencia alapú tanulási folyamatot. A kurzus során a résztvevők gyakorlatorientált módon elsajátíthatják a pedagógiai innovációval, a tevékenységközpontú kooperatív tanulásszervezési módokkal, a pedagógiai projektekkel, valamint a reflektív tanítási technikákkal kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket.

Digitális pedagógia

A tárgy célja, hogy az oktatáson résztvevők alapismereteket szerezzenek az információs társadalom, a digitális kultúra és az új generációk sajátosságairól, az ezekből fakadó pedagógiai kihívásokról és a lehetséges pedagógiai válaszokról, továbbá gyakorlati példák bemutatásával és kipróbálásával segítséget kapjanak saját digitális módszertani repertoárjuk kialakításában.

9. Kimeneti követelmény

Reflektív esszé: 3 - 5 oldalas írás

Témája:

Miért jelentkezett a képzésre és mit tanult a képzés során? 

A tanultakat hogyan tudja alkalmazni a gyakorlatban? 

Mire lenne még szüksége az oktatói kompetenciák további fejlesztéséhez? 

Hasznosnak, eredményesnek ítéli-e a képzést?

Hogyan érezte magát a képzés alatt?

 

Az esszé beadásának határideje:  2024. február 20. 

Ide kell küldeni: pasztor.eniko@uni-sopron.hu

10. A képzés elvégzésének igazolása

Tanúsítvány

11. Programfelelős

Dr. habil. Varga László egyetemi docens, dékán
E-mail: varga.laszlo@uni-sopron.hu

A képzés megvalósítását az RRF-2.1.2-21-2022-00011 azonosítószámú, „A Soproni Egyetem digitális transzformációja az oktatásban (SOE – DTO) 2022-2026” című projekt támogatja. A projekt Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervének keretében valósul meg.

sztp.jpg

Cikk nyomtatása E-mail

Kapcsolódó elérhetőségek