Az intézet célja, hogy magas színvonalú oktatást és kutatást biztosítson a pedagógia és neveléstudomány, a pszichológia, a gyógypedagógia, valamint a tanárképzés területén. Elkötelezettek vagyunk a hallgatók szakmai és személyes felődése iránt, tudományos megalapozott, innovatív módszerek alkalmazásával támogatjuk a tanulást és a tanítást. Különös figyelmet fordítunk a társadalmi felelősségvállalásra, a közösségi együttműködésre és a tudományos eredmények gyakorlati alkalmazására. Célunk, hogy hozzájáruljunk a régió és az ország oktatási színvonalának emeléséhez, és támogassuk a nevelésügy megújulását.
Intézeti telefonkönyv
Általános információk
Szakmai szervezetben felelős szerepek száma:
28
Megtartott kurzusok száma évente:
1818
Publikációk száma:
1445 (összes tudományos publikáció száma)
Doktori témavezetések száma:
26 (témavezetések és társtémavezetések összesen, SOE, PTE BTK, EKKE, Selye J. Egyetem doktori iskoláiban)
Sikeres pályázatok száma:
25
Rangos kitüntetések száma:
13
Webcím:
https://bpk.uni-sopron.hu/nevelestudomanyi-es-pszichologiai-intezet-1
Telefonszám:
3699518383
E-mail:
ivan.krisztina@uni-sopron.hu
Facebook:
https://www.facebook.com/BPKSopron?locale=hu_HU
Cím:
Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, H-9400 Sopron, Ferenczy J. u. 5.
Kutatási területek
Intézeti oktatók-kutatók témái és területei:
Történeti, antropológiai kutatások: Gyermekkortörténet; A lánynevelés és női művelődés története; A nem nyugati neveléstörténet reprezentációja a 19-20. századi európai forrásokban; A hazai középfokú óvóképzés története; az óvónői professzió története; A Soproni (Felsőfokú) Óvónőképző Intézet története; A szocialista korszak óvónőképzése és pedagógusképe; A soproni szakképzés története; szakképzéspedagógia; A beavatás, mint a pedagógiai antropológia tématerülete. Óvodapedagógia; nevelésmódszertan, reformpedagógiák, innovációk: Tantárgypedagógiai módszertani ismeretek; Óvodapedagógiai kutatások; Neuropedagógia; A kompetencia alapú pedagógiák alkalmazása a gyakorlatban; Reform- és alternatív pedagógiák (Freinet-pedagógia); Óvodai matematikai nevelés; Pedagógiai innováció; AI és a tanulási motiváció; Alternatív pedagógiák gyakorlatba ültetése; Okoseszközhasználat kisgyermekkorban; Pedagógiai gamifikáció; Digitális pedagógia; Interkulturalitás, többnyelvűség, identitás; Játéktörténet, játékpszichológia; a játékpedagógia módszertani alkalmazásának területei; Pedagógiai kommunikáció. Környezeti nevelés: Környezeti nevelés- Erdőpedagógia; Környezetpedagógia/fenntarthatóság pedagógiája; A Madarak és fák napja története. Gyógypedagógiai és fogyatékosságtudományi, illetve fejlesztőpedagógiai vonatkozású témák: Sajátos nevelési igény, inklúzió-integráció a köznevelésben; Az inklúzió folyamatának összehasonlítása szlovák-magyar viszonylatban; A tanulásban akadályozottak pedagógiája; a tanulási zavar diagnosztikája; Állatasszisztált terápia, oktatás; Pszichológia, pedagógiai pszichológia, szociálpszichológia: Személyiség-megismerési módszerek korai gyermekkorban. Rajzvizsgálatok, rajzelemzések. Képi szimbolizáció gyermekkorban; Kötődéselméleti témák; Szociálpszichológiai jelenségek, szupervízió, szakmai személyiség karbantartása; Családi életre nevelés, a család szerepe a modern társadalomban; A szülői attitűd hatása a személyiségfejlődésre. Kutatásmetodológia: Kutatásmódszertani eljárások; Kvalitatív és kevert módszertan a neveléstudományban, az abdukció; Képkutatások a neveléstörténetben; A pedagógiai sajtó elemzése.
Az intézeti oktatók specifikus kurzusai:
A fejlesztőpedagógus képzésen több specifikus kurzus; A gyermekkor kötődései; A játék pedagógia feltételei; A természetszeretetre nevelés története; Általános pedagógia; A neveléstörténet problématörténeti csomópontjai; Erdőpedagógia; Filozófia és etika; Gyermekkortörténet; Gyógypedagógiai lélektan; Játékpedagógia elmélete és gyakorlata; Korai személyiségfejlődés és kötődéselméletek; Környezeti nevelés; Kreativitásfejlesztés; Nevelés- és művelődéstörténet; Nevelés- és oktatáselmélet; Neveléstudományi modellek és paradigmák; Óvodai matematikai nevelés; Óvodapedagógia; Összehasonlító játék- és játékszertörténet, játékelmélet, játékkutatás; Összehasonlító neveléstudomány/összehasonlító óvodapedagógia; Pedagógiai innováció; Pedagógus életpálya és tudásmenedzsment; Portfóliókészítés módszertana; Projektpedagógia; Pszichodiagnosztika; Természetismeret az óvodában I-II. Angol nyelvű kurzusok: Comparative Kindergarten Pedagogy; Educational models and paradigms; Experiential learning in the nature; Idegen nyelvi szakkommunikáció; Multicultural Education; Nyelvi képesség fejlesztés, szakfordítás; Projectpedagogy; Thematic approach in history of education; Theory and Practice of Innovation in Pedagogy; Theory and Practice of Qualitative Research Methodology
Oktatási tevékenység
Képzési paletta - Kurzusok száma:
1818
Képzési paletta - Kurzusok - Fokozattal rendelkező oktatók száma:
14
Képzési paletta - Kurzusok - Stáb mérete (fő):
21
Képzési paletta - Képzések - BA szintű képzések:
Gyógypedagógia alapszak
Óvodapedagógus alapszak
Szakoktató alapszak
Képzési paletta - Képzések - MA szintű képzések :
Agrármérnöktanár
Humánökológia
Közgazdásztanár
Mérnöktanár
Neveléstudomány
Képzési paletta - Képzések - Szakirányú továbbképzések:
Szakirányú továbbképzés:
Fejlesztő-differenciáló szakpedagógia
Pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés:
Bábpedagógia szakterület
Erdőpedagógia szakterület
Fejlesztő, differenciáló pedagógia szakterület
Mentorpedagógus szakterület
Tehetséggondozás, tehetségfejlesztés szakterület
Képzési paletta - Képzések - PhD képzések:
A képzéseket soronként kérjük megadni (új sor az ALT+ENTER billentyűkombinációval kezdhető)
Képzési paletta - Képzések - Más karokon végzett oktatási tevékenység:
Agrármérnöktanár
Humánökológia
Közgazdásztanár
Mérnöktanár
Neveléstudomány
Erdőpedagógia szakterület
Szakmai-tudományos közösségek
Intézeti oktatók-kutatók tagságai:
MTA: Nők a kutatói Életpályán Elnöki Bizottság; Nőtörténeti Munkabizottság; Egyetemtörténeti Albizottsága; Pedagógiai Tudományos Bizottság; PTB Neveléstörténeti Albizottság; PTB Gyógypedagógiai Albizottság; Bolyai Pályázati Értékelő Bizottság; Doktori Tanács; Szociális Bizottság. MTA VEAB: Neveléstudományi Szakbizottság Neveléstörténeti Munkabizottsága; Neveléstudományi Szakbizottság Nőtörténeti Munkabizottsága; Neveléstudományi Szakbizottság Inter- és Multikulturális Nevelési Munkabizottság; Mező- és Erdőgazdálkodási Munkabizottság; Soproni Tudós Társaság; Soproni Tudós Társaság Művelődéstörténeti Szakbizottság. Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA): Neveléstörténeti és Összehasonlító Neveléstudományi Szakosztály; Soproni Tagozat; Környezetpedagógiai Szakosztály; Szakképzés és Társadalom Szakosztály; Szakképzés-pedagógiai és Szakmai Tanárképzési Szakosztály. Magyar Pedagógiai Társaság (MPT): Neveléstörténeti Szakosztály; Kisgyermeknevelési Szakosztály. Doktoranduszok Országos Szövetsége: Pszichológiai és Neveléstudományi Osztály. Kiss Áron Játék Társaság. Magyar Gyógypedagógusok Országos Egyesülete. Magyar Patrisztikai Társaság. Magyar Szociológiai Társaság. Magyar Tehetséggondozó Társaság. Magyarországi Freinet Egyesület. Országos Erdészeti Egyesület: Helyi csoport; Közönségkapcsolatok Szakosztálya. Országos Iskolapszichológiai Módszertani Bázis. OTE Gyakorlati Képzés Szakosztály. Tanárképzők Szövetsége. TEE Hungary, Tanárok Európai Egyesülete. UDV: Német Nyelvtanárok Magyarországi Egyesülete
Intézeti oktatók-kutatók tagságai - Kari munkabizottságok:
23
Intézeti oktatók-kutatók tagságai - Egyetemi munkabizottságok:
15
Intézeti oktatók-kutatók tagságai - Hazai kutatói közösségek:
KÓTE - Csecsemő- és kisgyermeknevelő-, Óvó- és Tanítóképzők Egyesülete Innovációs és Kutatásmódszertani tagozat, TKP BorderEye kutatócsoport, Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet TKP kutatás (poszt Covid hatások), Kvalitatív- és Kevert Eljárások Módszertani Kutatócsoport
Intézeti oktatók-kutatók tagságai - Nemzetközi kutatói közösségek:
Etom projekt ( Határon átnyúló projekt); Ratio Kutatócsoport (Szlovákia); Interreg Bounce Back projekt „A jövő iskolája” c. projekt; Dyslexia Research Group of Pannon University; 2 fő tag az ISCHE (International Standing Conference for the History of Education) testületében; European Educational Research Association (EERA); Methods Development and Innovation Research - Institut de science politique Louvain-Europe (ISPOLE)
Kitüntetések
Intézeti oktatók elismerései:
Mestertanár Aranyérem (OTDT); Magyar Érdemrend Lovagkereszt Polgári Tagozat; MTA PAB Ifjú Kutatója-díj; MTA VEAB Az Év ifjú kutatója-díj; Brunszvik Teréz Díj (Emberi Erőforrások Minisztériuma); A Magyar Felsőoktatásért emlékplakett; Apáczai-díj (Emberi Erőforrások Minisztériuma); Arany Katedra-díj; Selye János Egyetem Rektori-díj; Mészáros Károly Emlékalapítványi Díj (NYME EMK); Országos Erdészeti Egyesület Elismerő Oklevél; Agrárminiszteri Elismerő Oklevél; Vilmon Gyula nívódíj; Év publikációja-díj; rektori dicséret, dékáni dicséret; figazgatói dicséret; Év oktatója díj.
Intézeti munkatársak elismerései:
A felsorolást soronként kérjük megadni (új sor az ALT+ENTER billentyűkombinációval kezdhető)
Hallgatóink elismerései:
Kari és Országos Tudományos Diákköri Konferenciákon elért helyezések
Kiadványok
Publikációhoz köthető tevékenységek:
Az intézet munkatársai számos rangos, hazai és nemzetközi folyóirat szerkesztőbizottságában dolgoznak tagként, illetve végeznek ezekben folyamatos lektori munkát. A kar ezen egységéhez is szorosan kapcsolódik a 2024-től a Soproni Egyetem égisze alatt megjelenő Pedagógiatörténeti Szemle című folyóirat, amely az MTA PTB Neveléstörténeti Albizottságának a lapja. Több éves előzménye van továbbá a Képzés és Gyakorlat tudományos pedagógiai folyóirat -MATE-val történő együttműködésben vitt -szerkesztésének, a laphoz kapcsolódó konferenciák szervezésének (kétévente ad helyet ezeknek a SOE BPK).
Szerkesztőbizottsági munka:
Az intézet több tagja dolgozik rangos folyóiratok szerkesztőbizottságában. Ezek közül a legkiemelkedőbbek: Polymatheia, Új Pedagógiai Szemle, Neveléstudomány, Képzés és Gyakorlat, Eruditio és Educatio, Pedagógiatörténeti Szemle, Gyermeknevelés. Az intézet több munkatársa vesz részt folyamatosan különböző könyvsorozatok, konferenciakötetek szerkesztésében.
Publikációk:
Az intézet munkatársai az mtmt.hu adatbázisa szerint 1430 tudományos publikációt jegyeznek, ez átlagolva 69 publikáció/fő adatot ad. A publikációkra nyert, eddig feltárt idézők száma 2000 körüli. A publikációk túlnyomó többsége a neveléstudomány, a pszichológia és a gyógypedagógia területéhez köthető, köztük számos, a Benedek Elek Pedagógiai Kar profiljához és képzéseihez is kapcsolódik. Például az óvópedagógusképzés és óvodáztatás-történet, a gyermekkor- és nőnevelés-történet, a kora gyermekkori nevelés és a tanárképzés módszertanával, a környezeti neveléssel, erdőpedagógiával, fenntartható fejlődéssel, a gyógypedagógiával, a játéktörténettel és játékpedagógiával, a pszichológiával, a pedagógiai innovációkkal és más témákkal kapcsolatos írásművek. Az intézeti publikációkban mind nagyobb számban és arányban képviseltetik magukat a nagy nemzetközi adatbázisokban (WoS, SCOPUS) jegyzett, Q-s besorolással rendelkező tanulmányok.
Egyéb
Az intézet oktatói számos egyéb, például civil szervezetben is tevékenykednek. Ilyenek például a következők: Soproni Városszépítő Egyesület; Inazuma Harcművészeti Civil Társaság; SMAFC Harcművészeti Szakosztályának Japán Fegyveres Harcművészet; Soproni Képzősök Baráti Köre; Magyar Elektronikus Könyvtár stb.
Az intézet oktatói közül többen is rendszeresen végeznek bírálói munkákat rangos és fontos szakmai szervezetekben: MAB, Járási szintű Tanulási Képességvizsgáló Szakértői Bizottság; Földművelődési Minisztérium „Zöld Óvoda” és az „Örökös Zöld Óvoda” minősítő cím pályázati Értékelő Bizottság; Bolyai-ösztöndíj Értékelő Bizottság; OTDK pályázatok értékelése; MTA Fiatal Kutatók Pályázatainak Értékelő Bizottsága stb.