Pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
Általános tájékoztató
A képzésért felelős szak: Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar
Cím: 9400 Sopron, Ferenczy János utca 5.
A szakirányú továbbképzési szak megnevezése: Rekreációs- és gyógyúszás szakterületen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: Szakvizsgázott pedagógus rekreációs és gyógyúszás szakterületen
A képzés kódja: TTOVRGU
Megszerezhető végzettség, szint és annak ISCED besorolása: ISCED 6
A szakirányú továbbképzési szakképzési formája: Levelező tagozat
Képzés szintje: pedagógusképzés
A felvétel feltételei:
A) Legalább alapképzésben szerzett óvodapedagógus, csecsemő- és kisgyermeknevelő, tanító, gyógypedagógus vagy tanár szakképzettség;
B) Alapszintű úszástudás (egy úszásnemben)
C) Minimum 3 éves időtartamú pedagógus-munkakörben eltöltött szakmai gyakorlat
Csatolandó dokumentumok: oklevélmásolat, munkaviszonyt igazoló lap
Képzési időtartama: 4 félév
Képzés nyelve: magyar
Finanszírozási forma: Önköltséges
Képzés költsége/félév: 120.000 Ft
A szakirányú továbbképzési szak indításának tervezett időpontja: 2022. október 01.
Jelentkezési határidő: 2022. augusztus 25.
Jelentkezés itt: Online jelentkezés
Szakfelelős oktató: Dr. habil. Simon István Ágoston
Elérhetősége: 9400 Sopron, Ferenczy J. u. 5.
A szakirányú továbbképzéssel kapcsolatban a Tanárképző Központban tájékozódhatnak.
E-mail: tk@uni-sopron.hu
Telefon: +36 99 518 725
A képzés leírása a képesítési követelményeknek megfelelően
A képzés célja:
A felfokozott életritmus, a munkahelyi stressz, a közép és kelet-európai országokra jellemző napi 10-14 óra munka, a mai kor emberét életterében urbanizálttá, életmódjában ülővé, szerepkésztetésében teljesítménykényszeressé tette. A taposómalomba kényszerült, szorongásokkal terhelt 21. századi embernek szüksége van a rekreációs mentőövre. Csak a fizikailag, szellemileg fitt ember tud megfelelni a kor elvárásainak. Sajnos fiataljaink sem mentesek a felnőttek problémáitól. A növekvő iskolai elvárások, a TV, a számítógépfüggés következtében csökken fizikai aktivitásuk, ami egészségi állapotuk fokozatos romlásához vezet.
Ezek a negatív folyamatok felerősítették az igényt a prevenciós, rehabilitációs és a rekreációs mozgásformák iránt. Az úszás egészségfejlesztő, prevenciós, rehabilitációs hatásáról már többen írtak. A szülők is egyre nagyobb mértékben felismerték, hogy gyermekeik egészségi állapotára, egészséges életmódjuk kialakítására jótékonyan hat a rendszeres úszás. Ezen folyamatok indokolják, hogy a gyermekkori úszásoktatásba, úszóedzések vezetésébe minél több pedagógus végzettségű szakembert vonjuk be.
Mind ezek jól illeszkednek az EU elvárásaihoz, az élethosszig tartó tanuláshoz. A pedagógus szakvizsga elősegíti, hogy a részt vevő pedagógusok fejleszthessék pedagógiai ismereteiket és képességeiket, ami által fejlődhessen oktató-nevelő munkájuk. A pedagógusi szakvizsgára felkészítő képzésünk során a pedagógusok kompetensekké válnak a pedagógus munkakörök, illetve a gyermekintézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátására.
Ismereteket szereznek az oktatás-nevelés tartalmi szabályozásának új követelményeiről, azok alkalmazási lehetőségeiről az oktatásban és nevelésben. Kompetensekké válnak az intézmények szakszerű irányítására, működésére, mind e mellett személyi és szociális kompetenciáik is bővülnek.
A képzés célja, hogy az elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítása révén a pedagógus tegyen szert olyan tudásra, amely alkalmassá teszi:
- A köznevelési intézményrendszerének hatékony irányítására;
- Az oktatás-nevelés újszerű hazai és EU-prioritásainak alkalmazására a gyakorlatban;
- Az integráció és szegregáció megvalósítására;
- A sajátos nevelési igénnyel rendelkezők újszerű megközelítésére a nevelés-oktatásban;
- A hátrányos helyzetből adódó lemaradások, részképesség - kiesések megfelelő értelmezésére és kezelésére;
- A rekreációs – és gyógy úszás edzések tervezésére és vezetésére;
- A rekreációs-és gyógy úszás edzések szervezeti kereteinek anyagi, személyi feltételeinek biztosítására;
- A szervezeti keretek menedzselésére.
A képzési idő
Négy félév, 360 tanóra
A képzésben az elmélet és a gyakorlat arány - 42/58%.
A szakképzettség szempontjából meghatározó főbb tanulmányi területei és arányai
Az általános elméleti alapok és a speciális ismeretek valamint a gyakorlat arányosan oszlik meg a képzésben, melynek tartalmát a képzés tantárgyi felosztásában érvényesül.
Tanulmányi terület és arányok |
Kredit |
Kötelező ismeretek (45 %) |
55 |
Elméleti alapok (62%) Az elmélet alapok megismerését biztosító tárgyak a közoktatási, közigazgatási ismeretek, pedagógus és intézménye, intézményvezetés és szervezettan, intézményfejlesztés, gyógypedagógiai alapismeretek, pedagógiai tevékenység tervezése és szervezése, gyermek- és ifjúságvédelem, minőségbiztosítás és fejlesztő pedagógia értelmezését, megértését segítik. Sor kerül a szakmódszertanok bemutatására és az ismeretkörökhöz kapcsolódó szükséges kompetenciák kimunkálására. Kiemelt szerepet kap a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztése. |
|
Gyakorlati ismeretek (38%) A pedagógiai paradigmaváltás egyik legfőbb tényezője a pedagógus, a nevelő szakmai tudása, személyisége, az új, megváltozott körülményekhez való kritikus hozzáállása nélkül a pedagógiai praxis reformja nem valósulhat meg. Az iskolának rendelkeznie kell azokkal az eszközökkel, melyekkel formálni tudja az új, fogyasztói társadalom és a média motorja által hajtott világban élő gyermekeket. A minőségi oktatás-nevelés, a minőségi tanulás vitathatatlan előfeltétele, a nevelő azon kommunikációs és kapcsolati kompetenciája, mely megteremti a tanulási kedvet, örömöt (flow), a jó hangulatot az intézményben, a családdal és a környezettel. Ennek szolgálatában áll az intézmény és környezete, személyiség- és kommunikációs tréning, csoportos gyakorlatok, helyi programok pedagógiája, integráció és szegregáció, pedagógiai tanácsadás. |
|
Szakmai ismeretek (45%) |
55 |
Általános elméleti alapok (Képzési idő 31%-a) Az általános sporttudományi elméleti ismeretek megismerését biztosító tárgyak segítik az orvos-és sporttudomány alapjainak megismerését a szakterületre adaptálva. Megismerteti a hallgatókat a gyermekkor alapvető anatómiai változásaival, belgyógyászati- és mozgásszervi betegségeivel, a sportpszichológia, sportpedagógia, az edzéselmélet, a digitális adatkezelés és az alapvető jogi ismeretek alapjaival. |
|
Speciális ismeretek (Képzési idő 33 %-a) A rekreációs és gyógy úszás céljai szerint különbözik az úszásoktatástól. Ezen célok tisztázása szükséges a hatékony pedagógiai és szakmai munkavégzéshez. A tantárgyak olyan speciális ismereteket nyújtanak, amelyek alkalmassá teszik a hallgatókat a rekreációs – illetve gyógy úszás edzések szervezésére, vezetésére. Kiemelik azokat a pedagógiai, pszichológiai eljárásokat, edzéselméleti ismereteket, amelyek szükségesek ezen a területen folyó hatékony munkához. Megismertetik a pedagógusokat az alapvető szervezési, menedzselési feladatokkal, s segítik kialakítani a preventív, rehabilitációs szemléletet. |
|
Gyakorlati képzés (Képzési idő 36 %-a) A gyakorlati képzés során az elméleti ismeretek gyakorlatba történő megvalósítása folyik. Fontos, hogy a hallgatók találkozzanak már tanulmányi idejük alatt a különböző korú, egészségi állapotú gyerekekkel. Ismerkedjenek meg azokkal a feladatokkal, problémákkal, amelyek rájuk várhatnak későbbi munkájuk során. A gyakorlatvezetők segítségével keressék meg a lehető legjobb megoldási lehetőségeket, szerezzenek önbizalmat a gyakorlati munkában. |
|
Összesen |
110 |
A szakdolgozat kreditértéke |
10 |
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismertkörök
Megnevezés |
Kötelező ismeretek |
Pedagógus intézménye és környezet; Intézményvezetés és szervezettan; Közoktatási, - igazgatási ismeretek; Személyiség – és kommunikációs fejlesztés (tréning); Helyi programok pedagógiája; Integrációs és szegregáció; Fejlesztőpedagógia; Gyógypedagógia alapismeretek; Gyermek és ifjúság védelem; EU-ismeretek és prioritások; Pedagógiai tanácsadás; |
Szakmai ismeretkörök |
Gimnasztika, stretching; Edzéselmélet; Sportpedagógia; Rekreációs- és gyógyúszás elmélete, módszertana és vezetés gyakorlata; Gyermek sportanatómiája és élettani alapjai; Csoportos gyakorlat; Sportmenedzsment, Pedagógiai tevékenység tervezése és szervezése; Úszás, vízi játékok elmélete és gyakorlata; Gyermekkor belgyógyászati betegségei, orthopédiai elváltozásai; Sportsérülések elsősegély nyújtása; Kiegészítő sportágak; Szakirányú jogi ismeretek; Egészségfejlesztés; Sportpszichológia; Digitális adatkezelés; Egyéni gyakorlat; |
Az ismeretek ellenőrzési rendszere
Az ellenőrzési rendszer a tanterven előírt, részben egymásra épülő, részben egymástól független gyakorlati jegyek megszerzéséből, kollokviumokból, a képzés végén esedékes zárófoglalkozásból, a szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsgából tevődik össze. A korábban szerzett ismeret a jelen pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak követelményrendszerében felsorolt ismeretanyaggal egyenértékű, ha az ismeretanyagok közötti egyezés legalább 75%-os.
A kötelező kollokviumok száma: 18.
A gyakorlati jegyek száma: 25.
A zárófoglalkozás értékelése ötfokozatú (1-5) skálán, érdemjeggyel történik.
Szakdolgozat
A szakdolgozat a rekreációs és gyógy úszás alkalmazásához kötődő, a képzés elméleti és gyakorlati ismereteit szintetizáló, egyéni kutatómunkára épülő tanulmány, mellyel a hallgató tanúsítja, hogy megszerezte a megfelelő tájékozottságot a téma szakirodalmában, továbbá képes az ismeretek szintetizálására és alkotó alkalmazására.
Kötelező feltétel: A szakdolgozati téma kiválasztása a 2. szemeszter végén történik meg. A szakdolgozat leadásakor a legalább három alkalommal történt konzultáción való részvételt az arra rendszeresített nyomtatványon igazolni kell.
Záróvizsgára bocsátás feltételei
- A tanulmányi követelmények teljesítése (a kreditpontok megszerzése)
- A szakdolgozat elkészítése és benyújtása
A záróvizsga részei
- A szakdolgozat megvédése
- Komplex szóbeli vizsga
- Zárófoglalkozás
Az oklevél eredménye
A kiállított oklevél minősítése az alábbiakból tevődik össze:
- A szakdolgozat és a védés érdemjegyének számtani átlaga kerekítve,
- A szóbeli záróvizsga érdemjegye
- A zárófoglalkozás érdemjegye
Az oklevél minősítésének kiszámítása: a fenti érdemjegyek egyszerű átlaga, egész számra kerekítve.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
Kompetenciák
Kötelező ismeretkörökben:
- A köznevelési intézményrendszerének működésének ismerete, hatékony irányítása és fejlesztése;
- Az oktatás-nevelés újszerű hazai és EU-prioritásainak alkalmazása a gyakorlatban;
- A hallgató a képzés során olyan menedzseri ismeretek birtokába jut, amelyek segítségével képes irányítani az oktatási intézményeket;
- A pedagógus személyiségformálása az új ismeretek és kompetenciák terén;
- A pedagógus képességének formálása az integráció és szegregáció terén;
- A sajátos nevelési igénnyel rendelkezők újszerű megközelítése a nevelés-oktatásban;
- A hátrányos helyzetből adódó lemaradások, részképesség - kiesések megfelelő értelmezése és kezelése;
- Jó kommunikációs képességekre tesz szert, amely segíti a problémás esetek megbeszélését a szülőkkel és más szakemberekkel.
Speciális ismeretkörben:
- A rekreációs és gyógy úszó edzések önálló szervezése, tervezése, vezetése;
- Az óvodai-, iskolai úszótanfolyamok szervezése, vezetése;
- A főbb gyermekkori mozgásszervi- és belgyógyászati betegségek javítására szolgáló úszógyakorlatok illetve edzésprogram kidolgozása;
- A különböző korosztályú gyerekekre adaptálva rekreációs edzésprogramokat összeállítása;
- A különböző pedagógiai, sportpedagógiai, sportpszichológiai ismeretük birtokában az adott csoportra legjobban alkalmazható oktatási, nevelési módszereket felhasználni;
- A gyermekek képességfejlődésének követése digitális adatkezeléssel.
A képzés során elsajátítandó tudáselemek, megszerezhető ismeretek
- Köznevelési intézmény működése, irányítása, fejlesztése;
- Az oktatás-nevelés hazai és EU prioritásai, korszerű oktatási-, nevelési módszerek;
- A sajátos nevelési igényű gyerekek pedagógiája;
- Integráció, inklúzió;
- Edzés elméletének ismerete, adaptálása a rekreációs- és gyógy úszásra.
- A gyógytestnevelés edzéselméletének adaptálása gyógy úszásra.
- A főbb gyermekkori mozgásszervi- és belgyógyászati betegségek ismerete.
- Sportpedagógiai, sportpszichológiai alapismeretek.
- A gyermeksport anatómiai, élettani alapjai.
- Az úszásoktatás, úszástechnika oktatás.
- Digitális adatkezelés, szakirányú jogi ismeretek, sportmenedzsment, elsősegélynyújtás.
Személyes adottságok, készségek:
- Képes a gyermekigények feltárására és elemzésére;
- Képes az intézmény fejlesztésére és vezetésére;
- Képes az intézmények, szervezetek menedzselésére;
- Képes alkalmazkodni az intézmény célkitűzéseihez és munkatársaihoz;
- Képes alkalmazni a különböző módszereket;
- Képes fejleszteni a képzési célokat;
- Képes a különböző programok (edzés, szabadidő- és sport) kidolgozására és levezetésére;
- Rendelkezik készségszintű úszótudással három úszásnemben;
- Rendelkezik a motoros képességek úszás követelményeihez igazodó szintjével;
- Rendelkezik jó kommunikációs-, szervező-, vezetőkészséggel, kreativitással;
- Rendelkezik jó egészségi állapottal;
- Nyitottság, komplex gondolkodás, rendszerszemlélet jellemzi
- Toleranciát és empátiát táplál a másság iránt.
A szakképzettség alkalmazása a konkrét tevékenységrendszerben:
A továbbképzést elvégzett hallgatók képesek:
- A szakvizsgázott pedagógusok – a továbbképzés elvégzésével – kompetensek lesznek a gyermekintézmények (óvodák, iskolák, gyermekotthonok, lakásotthonok) irányítására, nevelő-oktató programok kidolgozására, fejlesztésére és kivitelezésére.
- Képesek lesznek továbbá az adott intézmények minőségi munkájának szervezésére és fejlesztésére.
- Pedagógusi motiváltságuk és rugalmasságuk megnő.
- Képesek lesznek az intézmények (diák-nevelő) kapcsolatrendszerén és hangulatán javítani.
- A rekreációs- és gyógy úszó edzések szervezésére, tervezésére, vezetésére.
- Prevenciós, rehabilitációs programok kidolgozására, lebonyolítására.
- Iskolai-, óvodai úszásoktatások szervezésére, vezetésére.
- A különböző rekreációs programok menedzselésére.
- Korszerű edzésmódszerek, pedagógiai eljárások adaptációjának segítségével hatékony oktatásra a képzési területen.