1. Tájékoztató az ANGOL NYELV AZ ÓVODÁBAN, első évtől felvehető specializációról
- Mi a specializáció célja?
Az Angol nyelv az óvodában specializáció 2006 szeptemberében indult Karunkon, s azóta is töretlen népszerűségnek örvend. Célja, hogy a hallgatók az óvodapedagógia BA szakon belül olyan speciális idegen nyelvi módszertani ismertekhez jussanak, amelyek képessé teszik őket kétnyelvű (magyar–angol) óvodai csoportokban való óvodapedagógiai munkára.
- Hány féléves a specializáció?
A specializáció felvétele után 6 féléven keresztül tudják felvenni az órarendbe illesztett tárgyakat a kötelező tárgyak mellett. Átlagban heti 4 órát jelentenek mindegyik félévben. A hallgatók minden képzésen a kötelező tárgyak mellett kötelezően választható és szabadon választható tárgyakat vesznek fel a szükséges kreditek eléréséig. Aki specializációt vesz fel, annak annyival kevesebb tárgyat kell felvennie a választható tárgyak közül, hiszen a specializációt választotta. A szükséges krediteket a specializáción szerzik meg.
- Milyen tárgyak szerepelnek a specializációban?
A specializáción oktatunk az óvodai neveléshez szükséges angol nyelvi kommunikációt, gyermekirodalmat, óvodai módszertant, kétnyelvűséget, országismeretet.
- Megjelenik-e az angol nyelv az óvodai gyakorlócsoportban?
Igen, mindkét gyakorlóóvodánk rendelkezik angolos gyermekcsoporttal, ahol a hallgatók gyakorlatukat végzik.
- Mekkorák az angolos hallgatói csoportok?
A csoportok alacsony létszámmal működnek (10-12 fő), amihez alkalmanként csatlakoznak a külföldről érkező Erasmus-hallgatók is.
- Melyik tagozaton indul a specializáció?
Nappali tagozaton, illetve megfelelő létszám esetén levelező tagozaton is.
- Megjelenik a diplomában a specializáció elvégzése?
Igen, az oklevél egyértelműen tartalmazza, hogy a specializációt végzett óvodapedagógus alkalmas az angol nyelv fejlesztésére az óvodában.
- Melyek a specializációra történő bekerülés feltételei?
Középfokú szintnek megfelelő angol nyelvi ismeretek, melyről az óvodapedagógia szakra bekerült hallgatók egy alkalmassági vizsgán tesznek tanúbizonyságot.
- Kell-e nyelvvizsga a bekerüléshez?
Nem, az alkalmassági vizsgához nem kell.
- Mit kell hozni az alkalmassági vizsgára?
Amennyiben van, nyelvvizsga-bizonyítványt.
- Miből áll az alkalmassági vizsga?
Két részből áll:
- írásbeli feladatok (feleletválasztós teszt és mondatfordítás)
- szóbeli beszélgetés (nyelvtudásról, motivációról, általános témákról)
- Ha valakinek van nyelvvizsgája, akkor is meg kell jelennie az alkalmasságin?
Igen. Amennyiben a hallgató rendelkezik nyelvvizsgával (közép- vagy felsőfok), nem kell írásbeli feladatot megoldania. Az elbeszélgetésen azonban – nyelvvizsgától függetlenül – mindenkinek részt kell vennie, mert szeretnénk megismerni kommunikációs készségét, valamint az angol nyelv és az óvodapedagógusi pálya iránti elkötelezettségét.
- Miből áll az alkalmassági vizsga és mennyi időt vesz igénybe?
Az írásbeli rész kb. 30 percet, a szóbeli beszélgetés kb. 10 percet vesz igénybe.
- Van-e lehetőség az alkalmassági vizsga későbbi letételére?
Nincs. A tárgyfelvételi szabályok szerint az első héten fel kell venni a specializációs tárgyakat is, erre az időpontra tehát össze kell állnia az angolos csoportnak, későbbi csatlakozásra nincs lehetőség.
Örömmel várjuk!
az Angol nyelv az óvodában specializáció oktatói nevében:
Dr. Kitzinger Arianna
egyetemi docens
kitzinger.arianna@uni-sopron.hu
2. Tájékoztató a HITÉLETRE NEVELÉS, első évtől felvehető specializációról
- Mi a specializáció célja?
A Hitéletre nevelés az óvodában specializáció a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar és a Brenner János Hittudományi Főiskola közötti együttműködés eredménye. Célja olyan pedagógusok képzése, akik képesek a vallásos élet hagyományainak megfelelő pedagógiai eszközökkel kiegészíteni az általános óvodai programokat, alkalmazni a specializáció tárgyainak tanulása során elsajátított gyakorlati és elméleti ismereteket és szemléletet a gyermekek napi tevékenységének vezetésében.
- Hány féléves a specializáció?
A specializáció sikeres felvétele után 6 féléven keresztül tudják felvenni az órarendbe illesztett tárgyakat a kötelező tárgyak mellett. A hallgatók minden képzésen a kötelező tárgyak mellett kötelezően választható és szabadon választható tárgyakat vesznek fel a szükséges kreditek eléréséig. Aki specializációt vesz fel, annak annyival kevesebb tárgyat kell felvennie a választható tárgyak közül, hiszen a specializációt választotta. A szükséges 28 kreditet a specializáción szerzik meg.
- Milyen tárgyak szerepelnek a specializációban?
A specializáción oktatunk az egyházi óvodákban történő nevelő munkához szükséges hitéleti tárgyakat, mint a hittani alapismeretek, erkölcsi alapkérdések, egyháztörténet, liturgika, az egyház társadalmi tanítása, valamint a pedagógiai ismereteket speciálisan bővítő módszertan, a keresztény természet- és környezetkép, a legendák és szakrális szövegek, a liturgikus zene elmélete és gyakorlata, a hitéleti nevelésben megjeleníthető drámajátékok valamint az egyház és média kérdésköre.
- Megjelenik-e hitéletre nevelés az óvodai gyakorlócsoportban?
Igen, az óvodai gyakorlatot a hallgatók katolikus óvodai gyermekcsoportban töltik.
- Mekkorák a Hitéletre nevelés az óvodában specializáció hallgatói csoportjai?
A csoportok alacsony létszámmal működnek.
- Melyik tagozaton indul a specializáció?
Megfelelő létszám esetén nappali és levelező tagozaton.
- Megjelenik a diplomában a specializáció elvégzése?
Igen, az oklevél egyértelműen tartalmazza, hogy a specializációt végzett óvodapedagógus alkalmas az egyházi óvodákban végzendő pedagógiai munkára.
- Melyek a specializációra történő bekerülés feltételei?
A specializáció felvételének feltétele a plébánosi ajánlás, valamint az óvodapedagógia szakra bekerült, a specializációt választó hallgatók egyházi elbeszélgetésen tesznek tanúbizonyságot alapvető hitéleti és teológiai ismereteikről.
Örömmel várjuk!
a Hitéletre nevelés specializáció oktatói nevében:
Dr. Frang Gizella
adjunktus
3. Tájékoztató a GYERMEK- ÉS GYÓGYTESTNEVELÉS, első évtől felvehető specializációról
- Mi a specializáció célja?
A Gyermek- és gyógytestnevelés specializáció közel húsz éve része az óvodapedagógus képzésnek. A specializáció célja, hogy a képzés révén az óvodapedagógusok magabiztosan, a különböző képességű gyermekekre adaptáltan tervezzék és vezessék az óvodás korú gyermekek testnevelését. A hallgatók szerezzenek jártasságot a különböző egészségi állapotú gyermekek mozgástevékenységének tervezésében, legyenek képesek a kontraindikált gyakorlatok felismerésére, a gyermekek képességeinek fejlesztését szolgáló gyakorlatok összeállítására, az integrált testnevelés megvalósítására.
- Kinek ajánljuk a specializációt?
Azokat a hallgatókat várjuk, akik szeretik a sportot, a testnevelést és az óvodapedagógusi munkájukban szeretnék a gyerekekkel megszerettetni a rendszeres testmozgást.
- Hány féléves a specializáció?
A specializáció 5 féléves, általában heti két órában folyik a képzés, kivétel az utolsó félév, amikor 4 órában adjuk át a tudást.
- Milyen tárgyak szerepelnek a specializációban?
A specializáción az elméleti tananyag elsajátítása után gyakorlatorientált tárgyak szerepelnek, amelyek hozzásegítik a résztvevőket a testnevelés tanítás magabiztos megvalósítására.
- Milyen létszámúak a gyermek- és gyógytestnevelés specializációs hallgatói csoportok?
A csoportok 20-22 fős létszámmal működnek.
- Melyik tagozaton indul a specializáció?
Nappali tagozaton indul a csoport.
- Megjelenik a diplomában a specializáció elvégzése?
Igen, az oklevél egyértelműen tartalmazza, hogy a specializációt végzett óvodapedagógus elsajátította a gyermek- és gyógytestnevelés ismereteit, így jogosulttá válik a gyermektorna illetve mozgásfejlesztő foglalkozás tartására.
- Melyek a specializációra történő bekerülés feltételei?
Nincs alkalmassági vizsga a bekerüléshez.
Örömmel várjuk!
a Gyermek- és gyógytestnevelés specializáció oktatói nevében:
Dr. habil. Simon István Ágoston
egyetemi docens
4. Tájékoztató a KÉPZŐMŰVÉSZETI ÉS KÉZMŰVES, első évtől felvehető specializációról
- Mi a specializáció célja?
A több mint egy évtizedes múltra visszatekintő képzőművészeti és kézműves specializáció célja a látva láttatni gondolat jegyében az általános képzés kötelező óraszámain túl, a hallgatók vizuális érzékenységének és kifejezőkészségének gyakorlati úton történő fejlesztése.
- Kinek ajánljuk a specializációt?
A Képzőművészeti és kézműves specializációra mindenkit szeretettel várunk, aki szeretne foglalkozni a kötelező óraszámokon túl a vizuális művészetekkel és azok elsajátításával és megismerkedne a grafikával, a festészettel, a kézművességgel, a kerámiával és a műérzettel.
- Hány féléves a specializáció?
A képzés 6 féléves, a nappali tagozatos óvodapedagógusi alapképzés mellett folytatható, az órarendbe beillesztett tantárgyakkal, melyek átlagban heti 3 órát jelentenek mindegyik félévben. A képzés ugyanakkor nem jár többlet idővel vagy feladatokkal, mert a specializációt nem választó hallgatóknak ezen időpontokban egyéb más kötelezően választható tárgyakat kell teljesíteni.
- Milyen tárgyak szerepelnek a specializációban?
Festészet-grafika, Kerámia, Kézműves kismesterségek Képzőművészeti alkotások elemzése.
- Milyen létszámúak a képzőművészeti és kézműves specializációs hallgatói csoportok?
A csoportok 16-18 fős létszámmal működnek, amihez alkalmanként csatlakoznak a külföldről érkező Erasmus-hallgatók is.
- Melyik tagozaton indul a specializáció?
Nappali tagozaton indul a csoport.
- Megjelenik a diplomában a specializáció elvégzése?
Igen, az oklevél egyértelműen tartalmazza, hogy a specializációt végzett óvodapedagógus elsajátította a képzőművészeti és kézműves specializáció ismereteit.
- Melyek a specializációra történő bekerülés feltételei?
A specializációra nincs alkalmassági vizsga! Csak jelentkezés szükséges, amelyet a tárgyfelvétel során figyelembe kell venni.
- Melyik tagozaton indul a specializáció?
Nappali tagozaton.
Örömmel várjuk!
a Képzőművészeti és kézműves specializáció oktatói nevében:
Dr. Gáspárdy Tibor
egyetemi docens
5. Tájékoztató a SPANYOL NYELV AZ ÓVODÁBAN, első évtől felvehető specializációról
- Mi a specializáció célja?
A Spanyol nyelv az óvodában specializáció 2023 szeptemberétől indul Karunkon. Célja, hogy a hallgatók az óvodapedagógia BA szakon belül olyan speciális idegen nyelvi módszertani ismeretekhez jussanak, amelyek képessé teszik őket kétnyelvű (magyar-spanyol) óvodai csoportokban való óvodapedagógiai munkára.
- Hány féléves a specializáció?
A specializáció felvétele után 6 féléven keresztül tudják felvenni az órarendbe illesztett tárgyakat a kötelező tárgyak mellett. Átlagban heti 4 órát jelentenek minden félévben. A hallgatók minden képzésen a kötelező tárgyak mellett kötelezően választható és szabadon választható tárgyakat vesznek fel a szükséges kreditek eléréséig. Aki specializációt választ, annak annyival kevesebb tárgyat kell felvennie a választható tárgyak közül, hiszen a specializációs tárgyakat veszi fel. A szükséges crediteket a specializáción szerzi meg.
- Milyen tárgyak szerepelnek a specializációban?
A specializáción oktatunk az óvodai neveléshez szükséges spanyol nyelvi kommunikációt, magyar-spanyol kétnyelvűséget és óvodai módszertant, a spanyol nyelv tanításának módszerét gyerekek számára (ELE para Niños), a spanyol nyelvű világ civilizációját, kultúráját, belefoglalt meseirodalommal.
- Megjelenik-e a spanyol nyelv az óvodában az óvodai gyakorlócsoportban?
A hallgatók délutáni spanyolos gyermekcsoportban tartott foglalkozáson vesznek részt, figyelik meg, illetve kapcsolódnak be az óvodások játékos spanyol nyelvi merítkezésébe.
- Milyen létszámúak a spanyolos hallgatói csoportok?
A csoportok alacsony létszámmal működnek (10-12 fő), amelyhez alkalmanként csatlakoznak a külföldről érkező spanyolajkú Erasmus-hallgatók is.
- Melyik tagozaton indul a specializáció?
A specializáció csak nappali tagozaton indul.
- Melyek a specializációra történő bekerülés feltételei?
A specializációra való bekerülés feltétele a megfelelő motiváció, érdeklődés a spanyol nyelv és kultúrával való megismerkedés iránt, előzetes spanyol nyelvtudás nem szükséges, azt nálunk sajátítják el a hallgatók.
- Szükséges-e előzetes nyelvtudás, vagy nyelvvizsga a bekerüléshez?
Nem szükséges előzetes nyelvtudás, a hallgatóink a képzés során sajátítják el annyira a spanyol nyelvet, hogy a használni tudják az óvodai nevelés során.
Örömmel várjuk! !Bienvenido/a a la especialización española!
a Spanyol nyelv az óvodában specializáció oktatói nevében:
Csiha Tünde Noémi
tanársegéd