Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

Keresés

“Spürnasenecke” – Kísérletező, kutató workshop a Ligneumban

thumbnail_Foto_Major_A_01.jpg

A határon átnyúló INTERREG osztrák-magyar eTOM projekt (eTOM AT-HU ATHU-0100044) keretében karunk érdeklődő hallgatói egész napos német nyelvű kísérletező workshopon vehettek részt 2025. november 26-án, melyet Mag. Josef Eder, a salzburgi székhelyű “Spürnasenecke” (Kutatólaboratórium) vezetője tartott. A “Spürnasenecke” cég a gyermekek számára kialakított kutatásra és kísérletezésre alkalmas teret fejlesztett ki, mely speciálisan az e célra kialakított bútorokkal és MINT (matematika, informatika, természettudományok és technika) témájú eszközökkel van felszerelve, így biztosítva egy biztonságos és ösztönző teret a “kis kísérletezőknek”. Az eszközfejlesztéseken kívül számtalan kísérletet is kidolgozott a cég, melyet a gyerekek nagy örömmel tudnak kipróbálni. A kísérletező térben egyben pedagógusok továbbképzését is le lehet bonyolítani. A cég a fejlesztési koncepciót 2011-ben alkotta meg, mely alapján ausztriai óvodákban, szállodákban, és múzeumokban alakítottak ki ilyen kísérletező laborokat.

Foto_Major_A_02.jpg

A laboratóriumok, kísérletező terek, kialakításának alapkoncepciója, hogy a gyermekek figyelmét felkeltsék a kutatásra, a MINT-tárgyakra. Kutatások bizonyítják, hogy a gyermekek óvodáskorban rendkívül nagy érdeklődést mutatnak a technika és a természet iránt. A korai tanulással felismerésekre jutnak, és gondolkodási stratégiákat fejlesztenek ki. A “Spürnasenecke” laboratóriumaiban játékos úton szerzett felfedezések nagymértékben megkönnyítik a későbbi iskolai tanulást is.

Az óvodapedagógusok fontos feladata, hogy megteremtsék a gyermekek számára azt a környezetet, azokat a feltételeket, amik motiválják a gyerekeket a felfedezésre, kutatásra. Ahhoz, hogy ez maradéktalanul megvalósuljon, először a pedagógusoknak kell megszerezniük a magabiztos tudást, tapasztalatokat, és motivációt, hiszen a ők kulcsfontosságúak az intézményes nevelési folyamatban.

A soproni program keretében, a bevezető előadásban, a hallgatók megismerhették a “Spürnasenecke” koncepcióját, melynek alapvetése, hogy a tudományos nevelés már a korai gyermekkori fejlesztésnek is alapvető és fontos része, a tudományos tevékenység bátorító folyamat. A kísérletezés azt a célt szolgálja, hogy a fókusz ne a végeredményen, hanem a magán a folyamaton, a miértek feltárásán legyen. Ez adja meg a gyermeknek a "saját magyarázat" megfogalmazásához szükséges bátorságot, ami a tudományos gondolkodás alapja.

Foto_Babai_Zs_02.jpg

A kutató laboratórium szemlélete, a jól átgondolt tér, a speciális bútorok és az egyszerűen kivitelezhető, de nagyon hatásos kísérletek révén sikerül áthidalni az elvont tudomány és a játékos valóság közötti szakadékot, és a gyermekek így sajátíthatják el a problémamegoldó gondolkodás alapjait.

Hallgatóink a nap folyamán belemerülhettek a kutató tanulás világába, és 10 állomásnál szerezhettek különleges tapasztalatokat azzal kapcsolatban, hogy egy nehéznek tűnő témát hogyan lehet közel hozni az óvodás gyermekekhez: hogyan lehet elmagyarázni nekik egy bonyolult természeti jelenséget, megértetni velük, hogy egy kísérlet nem egyszerű bűvészshow, hanem olyan folyamat, amelynek segítségével később az életben jobban megérthetik a bonyolult dolgokat. Az elvégzett kísérletek a fizika három alappillérét mutatták be: a fény és az anyag kölcsönhatását, valamint a folyadékok mechanikáját. Olyan kísérleteket próbálhattunk ki, melyek egyszerű otthoni, háztartásban is megtalálható, gyakran használt anyagokkal is kivitelezhetőek, így ezeken keresztül kapcsolatot teremthetünk az óvodás gyermek otthonával is.

Az nap során szerzett élmények inspirációt nyújtottak minden résztvevő, ill. pedagógusjelölt számára ahhoz, hogy a jövő nemzedékét ne csak elméleti tudással, hanem felfedező elmével is felvértezzék.

Cikk nyomtatása E-mail