Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

Keresés

Közös küldetésben: összefogott a Soproni Egyetem és hazánk legnagyobb szabadtéri múzeuma

yes slider.jpgEgyüttműködési megállapodást írt alá 2025. június 11-én dr. Cseri Miklós, a kultúrstratégiai intézményként működő Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgatója, prof. dr. Fábián Attila, a Soproni Egyetem rektora és dr. habil. Varga László, a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar dékánja. A cél az volt, hogy az intézmények kölcsönösen átadják egymásnak szaktudásukat és tapasztalataikat.

Az ünnepélyes keretek között megkötött együttműködési megállapodásnak köszönhetően a felek a tudományos és ismeretközvetítési tevékenységük során a múzeumi szakemberek és pedagógusok szakmai fejlesztését kívánják támogatni a felsőoktatási és a múzeumi terület együttműködésének elősegítése, a tudományos kutatás és fejlesztés támogatása, valamint a kulturális örökség megőrzése és átadása révén.

A jövőben, a határozatlan idejű megállapodásnak köszönhetően a múzeumok és az egyetem közös szakmai rendezvényeket, konferenciákat, workshopokat és szakmai fórumokat szerveznek, amelyek a két szféra együttműködését hivatottak erősíteni. Közös képzési programokat is kidolgoznak az élménypedagógia, a hagyományőrzés és a múzeumpedagógia témaköreihez kapcsolódóan, emellett az egyetemi oktatók számára olyan továbbképzéseket indítanak, amelyekbe a Skanzen tapasztalatai is beépülnek.

RPT_7273.jpgAz eseményt dr. Cseri Miklós főigazgató nyitotta meg. Úgy fogalmazott: „egy évvel ezelőtt találkoztunk először hivatalos keretek között dr. Varga László dékánnal és csapatával, ekkor kezdtünk el közösen gondolkodni egy lehetséges jövőképről. Már akkor világossá vált számunkra, hogy mindkét fél rendelkezik olyan tudással és tapasztalattal, amely a másik számára értéket jelenthet. - Különösen fontos számunkra az örökségvédelem – legyen az tárgyi vagy szellemi –, valamint a tudás és az értékek átadása. Oktatási küldetésünket nem tekintjük másodlagosnak: a múzeumi környezetben szerzett tapasztalataink és eredményeink azt mutatják, hogy érdemes és szükséges ebbe az irányba lépnünk. Az a cél, hogy a múzeumokat használó, értő és bennük dolgozó szakembereket – pedagógusokat, óvodapedagógusokat, érdeklődőket – segítsük, képezzük és megerősítsük abban, hogy a magyar múzeumi világ gazdag öröksége minél több emberhez eljusson – az óvodáskortól egészen az időskorig. Egyre szorosabb kapcsolatokat alakítunk ki a felsőoktatás irányába, hogy új utakat nyissunk a múzeumhasználat fejlesztésében és megerősítésében. Ez volt az a közös pont, amelyben megtaláltuk egymást. Reméljük ez az együttműködés valódi példává válik és megmutatja, hogyan tud a felsőoktatás és a kulturális szféra egymást erősítve, egymást kiegészítve új távlatokat nyitni. Hisszük, hogy mindez csak rajtunk múlik – azon, hogyan töltjük meg tartalommal ezt a közös munkát, és milyen mintát adunk másoknak”.

RPT_7190.jpgA Soproni Egyetem hallgatói a pedagógusképzés keretében a múzeumokban történő tanulás módszereit is elsajátíthatják, hiszen az együttműködés révén a Skanzen lehetőséget biztosít arra, hogy gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a múzeumpedagógiai foglalkozások tervezésében és lebonyolításában.

Prof. dr. Fábián Attila, a Soproni Egyetem rektora köszöntőbeszédében kiemelte, hogy a pedagógusképzés egyik legfontosabb területének tartja az óvodapedagógusok képzését, hiszen a gyermekek életének első élményei meghatározóak lesznek egész felnőttkorukra nézve. Ezeknek az élményeknek az átadása a történelem, a kultúra, és az örökség élményszerű közvetítése elsősorban a pedagógusok feladata, különösen azoké, akik a legkisebbek nevelésével foglalkoznak. Örömét fejezte ki az együttműködés megszületésével összefüggésben: a szerződésnek köszönhetően a jövő pedagógusai olyan gazdag szakmai környezetben képezhetik magukat, mint a múzeumi tér. Kiemelte: ez az összefogás lehetőséget teremt arra is, hogy akár kihelyezett tanszékként működjön a partnerség, ami tovább mélyíti az egyetem és a múzeumi szféra kapcsolatát. Úgy vélte, ez az együttműködés valódi sikertörténet lehet. Cél, hogy a hallgatók olyan élményekkel gazdagodjanak, amelyeket később be tudnak építeni pedagógiai munkájukba, hozzájárulva ezzel a magyar kulturális örökség élményszerű átadásához – fűzte hozzá.

RPT_7293.jpgA már gyakorló pedagógusok számára olyan szakmai műhelyeket és tanfolyamokat is indítanak, amelyek a múzeumok oktatási lehetőségeit mutatják be. A Szabadtéri Néprajzi Múzeum egyik igazgatóságaként 2006 óta működő Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) közreműködésével a múzeumi szakemberek és pedagógusok számára olyan továbbképzéseket szerveznek az együttműködés keretében, amelyek a múzeumpedagógiára és a korszerű pedagógiai módszerek alkalmazására összpontosítanak. A MOKK a kutatásaival és módszertani fejlesztéseivel jelentős szerepet játszik a hazai múzeumi rendszer döntéselőkészítő folyamataiban, a felsőoktatás és múzeumi szféra kapcsolatát már eddig is kutatásokkal tárta fel.

RPT_7437.jpgAz elmúlt időszakban teret nyert egy új kifejezés, amely pontosan kifejezi a múzeumok napjainkban egyre elterjedtebbé váló feladatát. Ez a kifejezés nem más, mint az "edutainment"- a szórakoztatás és az oktatás angol kifejezésekből összevont szó – mondta bevezetőjében habil. dr. Varga László, a Benedek Elek Pedagógia Kar dékánja. Hozzátette: a múzeumi oktatásnak az iskolai oktatáshoz képest talán a legnagyobb előnye, hogy nem a megszokott osztályteremben, hanem egy oldottabb légkörben, a múzeumi térben történik. Ezt az előny színesíthető tovább a különböző interaktív foglalkozásokkal, bemutatókkal.

A beszédeket követően a felek ünnepélyes keretek között aláírták az együttműködésről szóló megállapodást.

Cikk nyomtatása E-mail