Nyelvváltó

Gyengénlátó Változat

A tér jelentősége a gyermeknevelési gyakorlatban

slider8232.jpg

Dr. Ilona Bachmann, a lipcsei DIPLOMA főiskola kora gyermekkori és gyermekkori pedagógia tanszékének docense „A tér jelentősége a gyermeknevelési gyakorlatban, A terem mint harmadik pedagógus” címmel német nyelvű továbbképzést tartott német nemzetiségi óvodapedagógusok, német nemzetiségi tanítók, nemzetiségi óvodapedagógus-hallgatók számára a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karán. A programra a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ/Ungarndeutsches Pädagogisches und Methodisches Zentrum (UMZ) szervezésében került sor.

A továbbképzésen a résztvevők megismerkedhettek azokkal a reformpedagógiai irányzatokkal, amelyek kiemelten foglalkoznak a tér óvodai nevelésben, iskolai oktatásban betöltött szerepével. Köztük a Reggio-pedagógiával, amely a csoportszobát/tantermet „harmadik pedagógiai szakembernek” tekinti.

A pedagógusok és a hallgatók megismerhették a csoportszobával, osztályteremmel kapcsolatos új elképzelések megközelítéseit és impulzusokat kaptak arra vonatkozóan, hogy azokat saját intézményükben hogyan valósíthatják meg. Az előadó felhívta a figyelmet arra, hogy a térkialakítás milyen fontos ösztönző szerepet játszik a gyermekek érzékszervi tapasztalatszerzésében és játékában. Az előadás során említésre került a terem kialakításának két másik érdekes aspektusa is. Ilona Bachmann egyrészt rávilágított arra, hogy a terem kialakítása befolyásolja az inklúziót (befogadást), másrészt utalt arra is, hogy a mesterséges intelligencia befolyása is megjelenik a gyermeki terekkel kapcsolatban. A rendezvényen a résztvevők együtt keresték a választ azokra a kérdésekre, hogy milyen játék- és mozgáslehetőségekre van szüksége a gyerekeknek és milyen „szabad játékidőket” kell biztosítani számukra, amikor önállóan választhatják meg a teret és az anyagokat.

A továbbképzés a szakmai ismeretek bővítésén, új információk szerzésén kívül arra is jó lehetőséget biztosított a résztvevőknek, hogy néhány órára anyanyelvi környezetben legyenek, illetve fejleszthették és aktív módon is használhatták passzív német nyelvi ismereteiket.

Köszönjük a lehetőséget a Magyarországi Német Pedagógia és Módszertani Központnak, és munkatársának, Gasszer Máriának, aki karunk egykori hallgatójaként újra ellátogatott hozzánk.

Babai Zsófia & Dr. Kovácsné Vinkovics Éva

DSC09735.JPG

DSC09749.JPG

DSC09756.JPG

DSC09759.JPG

DSC09720.JPG

Cikk nyomtatása E-mail