Útmutató a portfolió készítéséhez
Tanári MA szakos hallgatók részére
(A 8/2013. EMMI rendelet 1. melléklet 4.5. pontja szerint a tanári mesterképzés hallgatóinak portfoliót kell készíteniük)
1. A portfolió fogalma
A portfolió = dokumentumdosszié (etimológiailag: „levélhordó tárca”); „olyan dokumentumok gyűjteménye, amelyek megvilágítják valakinek egy adott területen szerzett tudását, jártasságát, hozzáállását” (Bird 1990; idézik Barton és Collins, 1993, 203.).
A portfolió a pedagóguspálya megismerésére irányuló és a vezetőtanár irányításával végzett gyakorlat tapasztalatainak, valamint az összefüggő, szakképzettségenkénti egyéni gyakorlatok során gyűjtött, illetve a tanítást, gyakorlatot kísérő szeminárium tapasztalatainak a rendszeres összegzése, e tapasztalatoknak vagy a szaktárgy egy részterülete tanításának valamely szakpedagógiai, illetve általános neveléstudományi szempont szerinti, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése, értékelése vagy tanításához szükséges segédlet készítése.
2. A portfolió célja
A portfolió célja annak bizonyítása, hogy a hallgató képes a képzés különböző területein elsajátított tudást integrálni és tanári munkájában alkalmazni. Képes a munkája szempontjából lényeges tudományos-szakirodalmi eredményeket összegyűjteni, azok alapján tanári munkáját önállóan megtervezni és a tanítás vagy pedagógiai feladat eredményességét értékelni. Képes a tanulók teljesítményeiről és fejlődéséről, valamint a tanulási-tanítási folyamatról módszeresen gyakorlati tapasztalatokat gyűjteni és a tényszerű adatokat elemezni, következtetéseket megfogalmazni, valamint az eredményeket saját tanári munkájában alkalmazni.
A portfoliónak tükröznie kell, hogy a hallgató a szakmai témát szakmódszertani, neveléstudományi és pszichológiai ismereteire támaszkodva az alap- és középfokú oktatás szintjein, illetve a szakképzés vagy a felnőttoktatás céljainak megfelelően képes dolgozni.
3. A portfolió tartalma
Darling-Hammond és Snyder (2000, 536-537.) háromféle dokumentumtípust sorol fel:
a) a tanítás illetve a gyakorlat során készített dokumentumok (óravázlat; hospitálási napló; óramegfigyelésekről készített feljegyzések; tematikus terv; tanórán kívüli tevékenység terve; tanítási óráról/iskolai foglakozásról készített audio-/ videofelvétel; képek; fényképek; szakmai munkaközösségi megbeszélés során készített jegyzetek, kiegészítő anyagok, dolgozatok, a tanítványok munkái),
b) a tanárjelölt reflexióit tartalmazó dokumentumok (a tanításon kívüli iskolai tevékenységekről (szakkör, testületi értekezlet, szülői értekezlet stb.) szóló feljegyzések saját megjegyzésekkel, reflexiókkal; az iskolán kívüli tevékenységek köréből szerzett tapasztalatok írásos rögzítése saját megjegyzésekkel, reflexiókkal; előadásokról készített és saját megjegyzésekkel (reflexiókkal) kísért jegyzet; valamely pedagógiai probléma leírása és a kezelésére/megoldására irányuló saját javaslatok; konferencián készített jegyzet reflexiókkal, tanári tanulási napló, reflektív jegyzetek az egyes dokumentumok magyarázatára),
c) a jelölt tanításáról mások által készített dokumentumok és értékelések (mindenféle értékelés, amelyet a jelölt bármely tevékenységére kapott, köztük akár az évfolyamtársak kritikai észrevételei).
A portfolió dokumentumai a hallgatóhoz rendelt mintatanterv függvényében értelemszerűen eltérőek lehetnek.
A jelölt maga válogathatja a dokumentumokat, de az a feladata, hogy portfoliójában a fejlődési útját az értékelő (és mások) számára nyilvánvalóvá, követhetővé tegye. A portfolióhoz bevezetőt kell írni, amelyben leírja alapvető céljait és a portfolió felépítését. Tartalomjegyzéket kell készíteni, világos és áttekinthető rendszerbe kell szervezni (és összefűzni) az anyagot. Minden egyes dokumentummal kapcsolatban három kérdésre kell világos eligazítást adni:
- mi ez a dokumentum,
- melyik tanári kompetenciához kapcsolódik és miért (a 8 kompetencia mindegyikéhez célszerű dokumentumot csatolni; lásd: 8/2013. EMMI rendelet), - hogyan mutatja be a jelölt fejlődését?
A dokumentumok gyűjtése folyamatosan történik, ezen belül a kitüntetett alkalmak a tanári mesterképzésbe beépített gyakorlatok, melyek kötelező részei a portfoliónak (Közösségi pedagógiai gyakorlat, Közoktatási gyakorlat, Komplex tanítási gyakorlat, Összefüggő egyéni gyakorlat dokumentumai).
Az alábbi táblázat tartalmazza azokat a dokumentumtípusok, amelyek a tanári portfólió választható részébe kerülhetnek:
Dokumentumtípusok |
Órai megfigyelések rögzített változata (irányulhat gyerekre, tanárra, az egész órai tevékenységre) |
Szakcikk összegzése, értékelése |
A tanulók értékelése (teszt, feleltetés, portfolió stb.) |
Egy gyermek fejlődéséről készült esettanulmány |
A jelölt tanulásszervezésre vonatkozó felfogása, az olvasottakra való hivatkozással |
Külső szervekkel való kapcsolat dokumentumai |
Számítógépes dokumentumok (internetes keresés eredményei) |
Egy kooperatív munkát tükröző óra dokumentumai (terv, összegzés) |
Bármilyen terv (óra-, tematikus terv, órán kívüli tevékenység terve) |
Bármilyen dolgozat, fogalmazvány, ami a sztenderdekkel (kompetenciákkal) összefügg |
Mindenféle értékelés, amelyet a jelölt bármilyen tanári tevékenységére kapott |
Látogatások dokumentumai, beleértve a jelölt szakmai látogatásait és a gyerekekkel tett látogatásokat is |
Közeli és távoli célkitűzések, valamint ezek teljesítése |
Speciális bánásmódot igénylő gyerekek számára készített egyéni terv |
Gyerekekkel, tanárokkal, szülőkkel készített interjúk |
Pedagógiai napló (a gyerekek nevének említése nélkül) |
Óravázlat |
Levelezés a szülőkkel |
Az információs és kommunikációs technológia alkalmazásának bizonyítékai |
Előadáson, konferencián készített jegyzetek reflexiókkal |
Megfigyelések jegyzőkönyvei |
Évfolyamtársak kritikai észrevételei |
A jelölt tanításfilozófiájának kifejtése |
Fényképek, képek, videofelvételek |
Tanulók portfóliói |
A jelölt által olvasott és reflektált öt évnél nem régebbi szakcikkek |
Valamely probléma megoldásának leírása |
Önképzési tervei, elképzelései |
Szakmai szervezetben, bizottságban való részvétel |
A jelölt által készített anyagok (taneszköz, poszter) |
Önkéntes tevékenység leírása |
Falus és Kimmel (2003, 66-68. o.)
A fő követelmény, hogy a portfolió mutassa be (dokumentálja) a jelöltnek az iskolai gyakorlat valamennyi területén (tanítás; tanításon kívüli iskolai tevékenység; iskolán kívüli tevékenység) elvégzett munkáját. Ez a megfelelés alapkövetelménye. A portfolió értékelésében/minősítésében ugyanakkor a fő szempont nem a mennyiség, hanem a tanári mesterség (kompetenciák) mind szélesebb területének lefedése; a reflexiók szakmaisága, mélysége, a fejlődési út bemutatása.
4. A portfólió formai követelményei
4.1. Az illetékes intézeti adminisztrátornál 1 db nyomtatott (köttetett vagy spirálozott) példányt és 1 db névvel, Neptun ‐ kóddal, szak megnevezésével és a végzés évével ellátott, alkoholos filctollal feliratozott elektronikus (CD/DVD) példányt kell leadni. Az elektronikus hordozón – amennyiben szakdolgozatot is kell írnia a hallgatónak ‐ két fájl szerepeljen, amely tartalmazza a szakdolgozat valamint a portfólió teljes szövegét és a csatolt mellékleteket PDF formátumban.
4.2. A fájl elnevezése:
szakdolgozat_név_neptunkód, vagy záródolgozat_név_neptunkód legyen (pld. szakdolgozat_kovácspál_abc123, zaródolgozat_tóthéva_def456) potfólió_név_neptunkód pl: Porfólió_KovácsPál_abc123
4.3. Nyomtatott formátum formai követelményei:
Alapszakon, mesterszakon:
Külső borító:
‐ középen: „Portfólió” felirat
‐ jobb alsó sarokban a szerző neve
Az első bekötött lapon:
‐ bal felső sarokban: Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
‐ jobb felső sarokban: konzulens tanár neve, beosztása
‐ középre: Portfólió 14‐es betűméret, félkövér, nagybetűs stílusban
‐ bal alsó sarokban: „Sopron” és az évszám
‐ jobb alsó sarokban: Szerző neve és a szakja
A portfólió végén a mellékletben szerepeljenek a portfólió kötelező mellékletei másolatban: összefüggő egyéni gyakorlat tanítási részének teljesítését igazoló lap, összefüggő egyéni gyakorlat jegyzőkönyve, határozatok: a partneriskolában tanítandó órák számának megállapításáról és az összefüggő szakmai gyakorlat partneriskolájáról, valamint a befogadó nyilatkozat. Az eredeti példányokat a Pedagógusképzési Irodában kell leadni.
A portfólióhoz nem kérünk sem „Konzulensi befogadó nyilatkozat” nyomtatványt, sem „Nyilatkozatot a dolgozat eredetiségéről” nyomtatványt.
- Arter, J. A. és mtsai(1995): Portfolios for Assessment and Instruction. ERIC Digest.
- Barton, J.-Collins, A. (1993): Portfolios in Teacher Education. Journal of Teacher Education, 44/3, 200-210.
- Cambell, D.- Melenyzer, B.- Nettles, D.- Wyman, R. jr. (2000): Portfolio and Performance Assessment in in Teacher Education. Allyn and Bacon, Boston. - Darling-Hammond, L.- Snyder, J. (2000): Authentic Assessment of Teaching in Context. Teaching and Teacher Education, vol. 16. 525-545.
- Falus Iván- Kimmel Magdolna (2003): A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadói Kör, ELTE, BTK, Neveléstudományi Intézet.
- Heuer, L. (2000): The Homeschooler’s Guide to Portfolios and transcripts. IDG Books Worldwide, Foster City.